19.2 C
București
vineri, 14 iunie 2024
AcasăSpecial"Piata de arta din Romania ar trebui sa functioneze liber"

“Piata de arta din Romania ar trebui sa functioneze liber”

 » Jan de Maere este un expert in arta belgian, care are o locuinta si la Sibiu, si a venit la Bucuresti din interes pentru arta romaneasca, careia vrea sa ii grabeasca accesul pe piata internationala organizand o expozitie si o licitatie la Paris in toamna anului 2008.

» "Aveti cativa intelectuali ca Patapievici si Plesu, dar ei nu isi exprima opiniile critic in privinta artei, sunt mai preocupati de literatura. Dar ar trebui sa aveti acelasi tip de oameni care reflecteaza si scriu despre arta", este de parere Jan de Maere.

» In ce consta proiectul pentru care sunteti aici?
La Bucuresti am moderat simpozionul international gazduit de Muzeul National de Arta Contemporana care a privit piata de arta din Romania si in special implementarea unui cadru legal european si international. Iar in toamna aceasta vom organiza o expozitie de arta romaneasca la Petit Palais din Paris si o licitatie publica la Hotel Drouot. Pentru aceasta licitatie vom selecta arta romaneasca din ultimul secol, incepand cu 1880 sa spunem, pana la arta contemporana. Nu vom vinde bineinteles acele lucrari de patrimoniu care nu pot fi scoase din tara, dar le vom expune la Paris si apoi ele se vor intoarce in tara.
» Cum a mers simpozionul, care sunt concluziile dumneavoastra?
Au fost multe intrebari directionate catre Patrick Bongers, care este presedintele Comitetului profesional al galeriilor de arta din Franta. El are o experienta indelungata, de peste 25 de ani; de 20 de ani reprezinta aceiasi artisti, cu care are contracte, si este un model foarte interesant de studiat pentru galeristii romani. Multi participanti l-au intrebat cum functioneaza mai exact, cum ii promoveaza galeriile pe artisti, cum se stabileste pretul in galerie si care este pretul obtinut intr-o licitatie, cum lucreaza un artist si galeria cu o casa de licitatii pentru a se promova pe piata internationala de arta si asa mai departe.

» Ce credeti ca ii lipseste pietei de arta din Romania, din punctul de vedere al legislatiei?
La ora actuala, piata este supraregulata. Inca functioneaza pe baza legilor din vremea lui Ceausescu, peste care au fost adaugate mai multe reglementari privind importul si exportul operelor de arta si aspectele fiscale ale pietei. Ca sa se dezvolte, piata ar trebui sa functioneze mult mai liber. Legislatia ar trebui sa incurajeze, pe de-o parte, circulatia operelor de arta romanesti in afara granitelor si, in acelasi timp, sa protejeze patrimoniul national. Acest lucru se poate face permitand exportul operelor mai putin importante ale artistilor romani, in asa fel incat acestia sa devina cunoscuti pe piata internationala si valoarea lor sa creasca si in afara tarii. Piata de arta din Statele Unite reprezinta 50% din piata internationala, cea din Marea Britanie inca 25%, iar acestea sunt unele dintre cele mai libere piete.

» Dar piata la negru din Romania functioneaza foarte bine si este cu totul libera si nereglementata.
Sigur ca piata la negru functioneaza, dar asta nu inseamna nimic pentru arta unei tari. Chiar si in Franta sau in Marea Britanie, un artist care este vandut bine doar pe plan local nu reprezinta un succes pentru tara respectiva. Adevaratul succes este pe piata internationala, ganditi-va la artisti precum Damian Hirst sau De Kooning, care sunt cunoscuti si vanduti in toata lumea.

» Daca ne gandim la succesul Chinei, nu este mai important ca piata interna sa fie mai intai foarte puternica, inainte ca arta unei tari sa patrunda pe piata internationala?
Nu, boomul pietei de arta din China a inceput cu un colectionar strain care a achizitionat cateva mii de obiecte de arta chinezesti, pe care apoi le-a vandut galeriei Saachi si altor colectionari occidentali.

» Dar credeti ca exista suficienta cerere pe piata de arta din Romania, in asa fel incat aceasta sa se poata dezvolta?
Da, exista destui oameni cu bani in tara, aveti mai multe Porsche pe strazi decat oriunde. Bani sunt, nu asta este problema. Bineinteles ca banii noi sunt intotdeauna bani ne-educati, dar aici ar trebui sa intervina presa si societatea civila. Societatea civila si presa ar trebui sa joace un rol mult mai important in evolutia pietei de arta. Aveti cativa intelectuali ca Patavievici si Plesu, dar ei nu isi exprima opiniile critic in privinta artei; sunt mai preocupati de literatura. Dar ar trebui sa aveti acelasi tip de oameni care reflecteaza si scriu despre arta. Ceausescu i-a invatat pe romani ca sunt cei mai buni, ca trebuie sa lupte singuri impotriva intregii lumi. Dar asta s-a terminat acum, sunteti in Europa, iar Europa poate invata de la voi si voi puteti invata de la Europa. z

PROFIL
Jan de Maere este directorul Centrului de documentare pentru patrimoniul artistic al Belgiei, vicepresedinte al CINOA – Confederatia internationala a comerciantilor cu arta si antichitati, presedinte al Uniunii Pietei de Arta din Belgia si Luxemburg. In fiecare an preda la Universitatea Duke din Statele Unite mai multe cursuri despre arta olandeza veche si a publicat extensiv despre arta flamanda. Este de asemenea expert, dealer de arta si galerist.

Cele mai citite

Alertă cu bombă la bordul unui avion de pe Otopeni

O alertă cu bombă a fost raportată pe Aeroportul Internațional “Henri Coandă” Otopeni, la bordul avionului Airbus 321 al companiei Fly One Armenia, care...

DISPERARE. Grindeanu modifică iar legea doar ca să scape de Spitalul CF 2 din București

După ce a fost făcut KO în această săptămână de ministrul Educației, Ligia Deca, care nu a fost de acord cu trecerea Spitalului...

Românii aflați în situații vulnerabile urmează să își primească banii pe cardurile sociale pentru alimente. Când se va întâmpla

Începând cu data de 14 iunie, aproximativ 2,6 milioane de români aflați în situații vulnerabile vor începe să primească o nouă tranșă de 250...
Ultima oră
Pe aceeași temă