9.5 C
București
joi, 16 mai 2024
AcasăSpecialNava cu zbaturi „Republica“, de 133 de ani, intră în reparații

Nava cu zbaturi „Republica“, de 133 de ani, intră în reparații

În 1956, la bordul navei ancorate la Km 595, în mijlocul Dunării, a avut loc o întâlnire secretă a lui Gheorghiu Dej cu liderul iugoslav Iosip Broz Tito.

După ce pe 10 iulie a fost avariată în urma coliziunii cu  cargoul „Sahin Kaya”, aflat sub pavi­lion turcesc și al cărui echipaj a făcut o manevră greșită, nava cu zbaturi „Republica”, va intra în reparații luna viitoare, la Șantierul Naval din Brăila. Nava, acostată la cheiul falezei din Tulcea este înscrisă în Categoria „Tezaur” a Patrimoniului Cultural Național. Cheltuielile pentru lucrările de reparații a navei vor fi suportate prin asigurarea vasului turcesc al cărui comandant este vinovat de producerea accidentului naval.

O navă cu vechimea de 133 de ani

Nava „Republica” e una din cele trei nave identice construite în 1883 la Şantierul Naval din Linz, Austria, „Hansburg”, „Csobanc”, care avea să devină „Republica” și „Austria”, ce avea să intre în flota românească la Dunăre sub numele „Anghel Saligny”. Erau nave construite pentru a patrula pe Dunăre. Aveau deplasamentul de 540 tone și lungimea de 54 m, lăţimea de 14 m, pescajul de 1,4 m, înălţimea catargului fiind de 17 m. Mașina cu aburi care punea în mișcare zbaturile avea o putere de 550 CP și o astfel de navă avea viteza de 15 km/h în aval și 10 km/h în amonte. În 1916, „Csobanc” a funcţionat ca centru de comandă pentru trupele austro-ungare. La finalul Primului Răz­boi Mondial, nava se afla în aval de Zimnicea și a devenit captură de război, revenind Ro­mâniei. A fost „navă-amiral” a Marinei Militare de la Dunăre. Fiind dotată cu două mitraliere și un tun de 37 de milimetri, în al Doilea Război Mondial, a participat la mai multe opera­ţiuni pe Dunăre. După război, a fost rechiziţionată de ruși, dar ulterior a fost restituită și rebotezată „Republica”, redevenind „navă-ami­ral”. În 1956, nava, ancorată la Km 595, în mijlocul Dunării, a fost locaţia unei întâlniri de taină a lui Gheorghiu Dej cu liderul iugoslav Iosip Broz Tito. Din anii ’70, a devenit navă de pasageri pe bra­ţele Sulina și Sfântu Gheorghe. În 2003, nava, primarul de atunci al Tulcei, Constantin Mocanu, a obţinut transferarea navei de la Ministerul Apărării Tulcea și includerea navei în categoria „Tezaur” a Patrimoniului Naţional.

PROIECT. „Republica“ poate intra într-un circuit turistic

După ce o perioadă a fost închiriată și utilizată ca restaurant plutitor, sunt perspective ca după reparații nava cu zbaturi să fie pusă în valoare: „Este o navă care merită mai mult și în nici un caz să devină un restaurant. (…) Ideea noastră este una mai veche care are legătură și cu retrocedarea portului administrației tulcene și care vizează realizarea unui circuit turistic care să includă și vechiul șantier”, a declarat Teodor Frolu, membru fondator al Asociației „Ivan Patzaichin-Mila 23”.

Cele mai citite

Corvinul Hunedoara a intrat în istorie cu prima Cupă a României câștigată

Corvinul Hunedoara şi Oţelul Galaţi au disputat finalei Cupei României la fotbal, miercuri seara, pe Stadionul Municipal din Sibiu. După un meci disputat care...

Iași: Șoferița care a provocat moartea Anastasiei, o fetiță de 4 ani, a fost trimisă în judecată și pentru ucidere din culpă

Femeia care a accidentat-o mortal pe Anastasia, o fetiţă de 4 ani, evenimentul având loc în comuna Scobinţi din judeţul Iaşi, a fost trimisă...

Netanyahu merge înainte: Israelul va face „ceea ce este necesar” în Rafah

Premierul israelian Benjamin Netanyahu a spus că Israelul va face „ceea ce este necesar” în Rafah, în ciuda opoziției internaționale față de un astfel...
Ultima oră
Pe aceeași temă