Atentatul sinucigaล din Stockholm, al cฤrui autor este cฤsฤtorit cu românca Mona Thwany, convertitฤ la islamism, a provocat reacลฃii aprinse în rândul comunitฤลฃii musulmane din România. Într-un interviu acordat României Libere, muftiul cultului musulman din România, Yusuf Muurat, condamnฤ actele teroriste ลi trage un semnal de alarmฤ privind impactul negativ pe care unii lideri spirituali ai religiei islamice îl au asupra tinerilor.
În contextul recentului atentat sinucigaล care a avut loc în capitala Suediei, ce pฤrere aveลฃi despre ceea ce s-a întâmplat acolo, despre extremism în general ลi despre islamul radical? Cât de periculoasฤ este pentru oameni panta cฤtre extremism?
Sunt împotriva oricฤrei vฤrsฤri de sânge. Coranul spune lucrul acesta: „Cel care ucide un suflet ucide o societate întreagฤ”. Acest verset l-am dat de foarte multe ori ca exemplu. Din pฤcate, mor foarte mulลฃi oameni nevinovaลฃi. Pentru ce? Unii lideri spirituali musulmani îi îndeamnฤ pe aceลti tineri, pe aceste persoane, indiferent de vârstฤ, sฤ se rฤzbune în numele lui Allah. În primul rând, în religie nu existฤ cuvântul rฤzbunare. În al doilea rând, nu suntem într-un rฤzboi, deci oamenii aceia nu au nici o vinฤ. Islamul nu este o religie radicalฤ. Dar, din nefericire, aceste persoane care comit astfel de acte pot da naลtere acestei interpretฤri. Adicฤ religia islamicฤ sฤ fie o religie care într-un fel promoveazฤ radicalismul. Ceea ce nu este adevฤrat. Regret ceea ce s-a întâmplat în Suedia ลi nu numai acolo. Vฤrsฤri de sânge se întâmplฤ în foarte multe ลฃฤri. Acestea nu trebuie sฤ fie în numele religiei. Din pฤcate, fanatism existฤ mai mult în islam, mai ales dupฤ atentatele teroriste din 11 septembrie 2001.
Ce putere de a schimba lucrurile în bine are imamul?
Imamul, preotul, are un rol foarte important în educaลฃia religioasฤ. Dacฤ tânฤrul acela are însฤ idei radicale, mai ales dacฤ vine dintr-o familie cu posibilitฤลฃi financiare mai reduse, dintr-o familie mai dezmembratฤ, cu pฤrinลฃii despฤrลฃiลฃi, tânฤrul ascultฤ ceea ce spune acel lider spiritual, indiferent din ce religie face parte. S-ar putea sฤ aibฤ dreptate soลฃia, Mona, cฤ nu a ลtiut de atentat, pentru cฤ aceste lucruri nu se spun. Deci rฤmâne numai într-un cerc foarte strâns, douฤ-trei persoane ลtiu de astfel de atentate. Islamul condamnฤ aceste lucruri. Mai ales noi, musulmanii. Eu, în calitate de muftiu, condamn orice atentat. Toate religiile promoveazฤ binele, iubirea faลฃฤ de aproapele tฤu. Toate atentatele nu se comit în numele religiei. Religia islamicฤ nu poate fi catalogatฤ ca o religie a extremismului. Acei lideri sunt foarte buni psihologi. ลtiu unde sฤ îi atace pe oameni, ลtiu cum sฤ-i influenลฃeze în punctul sensibil. ลtiu cum sฤ le predice Coranul. De aceea au ลi impactul respectiv. În calitate de lider spiritual, trebuie sฤ îndrum comunitatea cฤtre liniลte, pace, respect, faลฃฤ de valorile culturale ale celorlaลฃi conaลฃionali. Totul pleacฤ de la faptul cฤ noi nu ลtim sฤ ne respectฤm unul pe celฤlalt. Nu putem sฤ acceptฤm persoana din jurul nostru. Ele pot fi adepte ale altor religii sau pot sฤ nu aibฤ nici o religie. Dar noi trebuie sฤ acceptฤm aceste persoane pentru cฤ trฤim într-o societate. Numai acceptându-ne ลi respectându-ne unul pe altul putem opri orice vฤrsare de sânge. ลi aici, în România, unele persoane, chiar ลi unele fundaลฃii au legฤturi cu aceลti lideri care într-un fel transmit partea radicalฤ a islamului. ลi aici trebuie sฤ fim foarte atenลฃi. Mai ales nouฤ, imamilor din România, ne revine un rol foarte dificil.
Cum se prezintฤ, în prezent, miลcarea islamicฤ din România, respectiv din Dobrogea?
În România islamul este de mai bine de opt secole. Am intrat în al IX-lea secol de când musulmanii trฤiesc aici. Trebuie sฤ îi mulลฃumim bunului Dumnezeu, nu au fost probleme. Sperฤm cฤ nici de acum încolo nu vor fi probleme. Dar, sincer, am anumite reลฃineri pentru cฤ am vฤzut cum comunitatea noastrฤ este deja dezbinatฤ. Sunt grupฤri, grupuri, care intrฤ în contact cu membrii comunitฤลฃii ลi din pฤcate s-au dezbinat. Unii dintre ei practicฤ religia dupฤ felul lor. Unii dintre ei nu mai acceptฤ obiceiurile ลi tradiลฃiile bunicilor lor. Din nefericire, ลi în România sunt astfel de curente radicale, dar încฤ nu s-au aprins atât de mult. Nu prezintฤ, la ora actualฤ, pericol. În Dobrogea nu sunt probleme foarte mari, momentan. Dar niciodatฤ nu se ลtie, pentru cฤ ลi în Dobrogea sunt tineri care au legฤturi cu astfel de persoane, cu astfel de imami. Pentru aceลti tineri care au intrat în contact cu aceลti lideri spirituali ลi s-au ataลat totalmente, nici o metodฤ nu poate sฤ îi mai facฤ pe ei sฤ-i rฤpeascฤ de acolo ลi sฤ nu mai depindฤ de ei. O datฤ ce existฤ acel ataลament spiritual religios ลi acea influenลฃฤ de a spฤla creierul, nu cred cฤ mai existฤ o metodฤ de a-i aduce pe oameni sฤ înลฃeleagฤ purul adevฤr. Orice extremฤ dฤuneazฤ societฤลฃii.
Se poate vorbi de extremism în ลฃara noastrฤ?
ลi la noi în România sunt imami care au idei extremiste. Nu mฤ refer la imamii care sunt angajaลฃii instituลฃiei. ลi printre ai noลtri sunt flฤcฤri mici. Ei nu acceptฤ adevฤrul pe care ni l-a propovฤduit bunul Dumnezeu. Ei fac acest lucru sฤ-ลi atingฤ interesele politice ลi personale. Acesta este scopul. Nu existฤ un interes religios. Ei nu sunt martiri. Din pฤcate, aลa sunt pฤcฤliลฃi. Sฤ fii martir înseamnฤ sฤ cazi pe un front de luptฤ. Dar tu aici te duci ลi pui bombฤ într-o zonฤ aglomeratฤ când celelalte persoane nu au cu ce sฤ se apere, sunt nevinovate, poลฃi sฤ mai spui cฤ el este martir? Cฤ el ลi-a jertfit viaลฃa pentru Allah? Scopul nostru este sฤ slujim comunitatea musulmanฤ din România aลa cum a fost slujitฤ ea mai bine de opt secole. Nu cu influenลฃe din exterior. În primul rând, eu trebuie sฤ-mi slujesc comunitatea ลi ลฃara mea. Eu aici trฤiesc. Aici mi s-au dat cele mai multe drepturi. Dorim sฤ promovฤm modelul islamic dobrogean atât în UE, cât ลi în întreaga lume. Efortul meu este sฤ pฤstrez acest climat de bunฤ înลฃelegere ลi obiceiurile. Religia a convieลฃuit cu obiceiurile ลi tradiลฃiile secole de-a rândul. Nici o ลcoalฤ islamicฤ de drept nu promoveazฤ uciderea unui creลtin sau a unei alte persoane din altฤ religie. Interpretฤrile Coranului, interpretarea tradiลฃiei Profetului dau naลtere acestor atentate.