16 C
București
vineri, 17 mai 2024
AcasăSpecialMisterul întunecat al avionului dispărut în sud-estul Asiei

Misterul întunecat al avionului dispărut în sud-estul Asiei

După două zile de căutări, echipele malaieziene şi vietnameze nu au reuşit să găsească epava avionului Boeing 777 aparţinând Malaysia Airlines care a dispărut sâmbătă de pe radare în timp ce se îndrepta spre Beijing.

În vreme ce autorităţile de la Kuala Lumpur au avertizat rudele celor 239 de persoane aflate la bord să „se aştepte la ce este mai rău”, întrebările care înconjoară această prăbuşire misterioasă s-au înmulţit după ce s-a descoperit că patru dintre pasageri călătoreau cu paşapoarte false.

Marea Chinei de Sud, care este de multă vreme terenul de confruntare între ţările riverane, a devenit în ultimele zile un model de cooperare internaţională. 40 de nave, inclusiv un distrugător american din aceeaşi clasă ca Truxtun, care este ancorat vineri la Constanţa, şi 34 de avioane din nouă ţări au căutat avionul Boeing 777 dispărut în primele ore ale zilei de sâmbătă. Operaţiunile s-au concentrat asupra unei regiuni din largul coastei vietnameze unde au fost descoperite două dâre de combustibil lungi de 20 de kilometri situate la o distanţă de 20 de mile nautice de locul în care zborul MH370 apăruse ultima oară pe radar. Cu toate acestea, navele trimise în zonă nu au descoperit nici o urmă a avionului dispărut.

Întrebări fără răspuns

În cursul zilei de ieri, Malaysia Airlines au scurs informaţia că aparatul Boeing 777-200ER a fost implicat în 2012 într-o coliziune uşoară cu un alt avion şi că vârful aripii s-a rupt. Aripa ar fi fost însă reparată complet şi aparatul ar fi primit aprobarea companiei Boeing pentru a fi utilizat şi că se afla în stare perfectă. Ceea ce adânceşte misterul, pentru că, nici căpitanul, nici vreun alt membru al echipajului nu au transmis vreun SOS înainte de dispariţia avionului. Potrivit căpitanului unui alt 777 care plecase ­înaintea lui MH370 din Kuala Lumpur spre Tokyo, acesta a auzit vocile piloţilor lui MH370 în momentul în care zborul a fost preluat de controlorii vietnamezi la ora 1.30 a.m. ora locală, cu ­câteva momente înainte de a dispărea. „Sunt sigur că dacă ar fi transmis vreun SOS, i-am fi auzit”, a declarat acesta.

Potrivit specialiştilor consultaţi de cotidianul britanic, numai în cazul în care la bord ar fi avut loc un eveniment neaşteptat sau dacă piloţii erau ocupaţi cu remedierea unei defecţiuni majore, nu ar fi transmis vreun mesaj de ajutor. Această din urmă ipoteză pare să fie însă infirmată de decla­raţiile comandantului aviaţiei militare malaieziene, care a afirmat că înregistrările de pe radarele militare arată că aparatul s-ar fi întors către Malaiezia, motiv pentru care căutările s-au extins către coasta de est a Malaieziei. Dacă s-a întors din drum pentru că avea o problemă tehnică, această problemă nu a fost raportată niciodată.

Suspecţi de terorism caucazieni?

Autorităţile malaieziene au recunoscut ieri că nu exclud ipoteza unui atac terorist şi că au fost informate toate serviciile de informaţii ale statelor implicate. Cum la bord se aflau şi trei americani, guvernul malaiezian a solicitat şi ajutorul FBI, care verifică dacă pe lista pasagerilor se găsesc suspecţi de activităţi teroriste. Problema este însă că lista pasagerilor şi paşapoartelor lor nu este în întregime corectă. Malaiezienii au vorbit iniţial despre patru suspecţi, după care au recunoscut pentru BBC că nu sunt de fapt decât doi. Un incident stânjenitor în care un pasager chinez apare cu un număr de paşaport al unui alt cetăţean chinez despre care poliţia chineză a informat că este acasă şi nu şi-a pierdut niciodată paşaportul adânceşte impresia de gestionare defectuoasă. Cei doi suspecţi sunt două persoane care au călătorit sub numele Luigi Maraldi şi Christian Kozel. Bizareria întregii poveşti este că la bord se aflau 153 de chinezi, 38 de malaiezieni, 7 indonezieni, şase australieni, patru ­francezi, 3 americani, 2 neozeelandezi, 2 ucraineni, 2 canadieni (dintre care cel puţin unul de origine indiană), un rus, un taiwanez, un olandez, un italian şi un austriac. Problema este că atât italianul, cât şi austriacul trăiesc şi se află acasă, motivul pentru care apar pe lista de pasageri fiind că în urmă cu doi ani li s-au furat paşapoar­tele pe când erau în vacanţă în Thailanda. Atât BBC, cât şi Telegraph au confirmat că cei doi pasageri clandestini  au cumpărat bilete unul după celălalt şi că ambii rezervaseră locuri pentru acelaşi zbor KLM care urma să zboare a doua zi de la Beijing spre Amsterdam, ceea ce sugerează că cei doi călătoreau împreună. După cum se poate vedea din lista pasagerilor, grupul caucazienilor aflaţi la bord era extrem de mic. „Care sunt şansele ca doi caucazieni să se îmbarce la Kuala Lumpur cu desti­naţia Europa via Beijing cu paşa­poar­te false? Una la un million”, a estimat un specialist în antiterorism citat de Sunday Telegraph.

Cele mai citite

Militarii rezerviști vor să protesteze în Capitală

Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate vrea să organizeze un miting de protest în Capitală, în data de 7 iunie anul curent. Vă prezentăm solicitarea transmisă de...

OFICIAL. Massimiliano Allegri a fost demis de Juventus

Clubul de fotbal Juventus Torino a anunțat vineri, 17 mai 2024, demiterea antrenorului Massimiliano Allegri. Anunțul vine la doar două zile după ce echipa a...

Forțele israeliene au recuperat din Gaza cadavrele a trei ostatici

Forțele israeliene au recuperat cadavrele a trei ostatici din Gaza, anunță Forțele de Apărare Israeliene (IDF), potrivit BBC. Trupurile aparțin lui Shani Louk, Amit Buskila...
Ultima oră
Pe aceeași temă