25.8 C
București
duminică, 26 mai 2024
AcasăSpecial„Marta" va fi salvată

„Marta” va fi salvată

Clădirea fabricii Marta din Arad, care la începutul secolului trecut a produs autoturisme Daimler, va fi salvată. Un grup de arădeni care doresc ca oraşul să nu-şi piardă simbolurile a găsit soluţia pentru ca fosta fabrică Marta să nu rămână doar în cărţile de istorie.

După Revoluţie, clădirea fostei fabrici Marta s-a aflat într-o permanentă stare de degradare. În ultima perioadă, boschetarii au rupt gratiile şi s-au adăpostit în subsol. Numai că un grup de arădeni l-a contactat pe patronul actualei fabrici de vagoane marfă, în cadrul căreia se află şi clădirea Marta, şi i-a explicat intenţiile lor. Acesta a îmbrăţişat imediat ideea şi, astfel, arădenii au trecut la înfiinţarea unei fundaţii, „Marta 1905″. „Am discutat cu patronul de la Astra Vagoane Marfă şi dânsul ne va pune la dispoziţie clădirea fostei fabrici Marta, care va deveni un simbol al cartierului care probabil se va naşte acolo”, a declarat Bujor Buda, membru fondator al fundaţiei Marta 1905 şi preşedinte al asociaţiei ProUrbe. Fundaţia va încerca să obţină fondurile necesare pentru a restaura clădirea şi a o reda arădenilor.

Spaţiu pentru cultură

„Sperăm ca acolo să putem oferi spaţii pentru cluburi care până acum nu au avut unde funcţiona. Printre acestea se află clubul radioamatorilor, al fotografilor, al numismaţilor şi altele”, a declarat Samuel Caba, director al Direcţiei de Cultură şi Patrimoniu Naţional Arad. Şi el se află printre membrii fondatori care speră să redea fosta fabrică Marta arădenilor. „Noi visăm să devină un loc de întâlnire a elitelor din Arad. Să fie ceva în genul Capşa, un loc care la această oră în Arad nu există. Aradul să-şi poată invita musafirii de seamă”, a declarat Bujor Buda. Membrii fondatori vor să facă lobby pentru finanţare pe lângă compania Mercedes, parte a concernului Dai¬mler, pentru că Marta a fost cea mai estică fabrică a lor, dar să apeleze şi la bani europeni.

Fabrică de prestigiu

Fabrica Marta şi-a început activi¬ta¬tea în anul 1909, la Arad, cu pro¬ducţia de autobuze cu sau fără etaj, camioane de trei sau cinci tone sarcină utilă. Din 1910, a început fabricaţia de autoturisme cu diferite caroserii: Dublu-Faeton, Landolet, Limuzină şi alele. Până în 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme, când Marta a fost preluată de către Austro Daimler, care a reorganizat fabrica şi a trecut la producţia de automobile sub licenţa Austro Daimler, cu binecunoscuta stea în trei colţuri, până în 1926. În 1936 mai circula în Arad un taxi Marta ce parcursese peste un milion de kilometri.

Cele mai citite

“Bruxelles-ul împușcă Ungaria pe la spate”, susține premierul Orbán. Ungaria ar refuza să participe la o misiune NATO în Ucraina

Șeful guvernului de la Budapesta, premierul Viktor Orbán, este de părere că "Bruxelles-ul împușcă Ungaria pe la spate", referindu-se la atitudinea pe care o...

Ministrul Agriculturii: România ar putea obţine 30 de milioane de tone de porumb anual

România ar putea obţine într-un an 30 de milioane de tone de porumb de pe două milioane de hectare de teren, după finalizarea programului...

Plecarea românilor la muncă sau la studii în străinătate poate fi transformată dintr-o pierdere într-o oportunitate, susține Iohannis

Președintele Klaus Iohannis este de părere că plecarea românilor la muncă sau la studii în străinătate poate fi transformată "dintr-o pierdere pentru România, într-o...
Ultima oră
Pe aceeași temă