Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Legile pentru Sistemul Integrat, secrete de stat

» Infiintat in anul 2003, la initiativa fostului director al SRI Radu Timofte, Sistemul Informatic Integrat (SII) functioneaza in baza unor legi – secrete de stat – nepublicate in Monitorul Oficial.» Opinia ...

Share

Rl online 0 comentarii

23.04.2007 - 00:00

» Infiintat in anul 2003, la initiativa fostului director al SRI Radu Timofte, Sistemul Informatic Integrat (SII) functioneaza in baza unor legi – secrete de stat – nepublicate in Monitorul Oficial.

» Opinia publica nu poate afla nici macar numele membrilor Consiliului de Conducere al SII.

» SII depoziteaza, gestioneaza/foloseste si distribuie selectiv informatiile adunate de la toate institutiile statului.

» Serviciile de informatii, cu precadere SRI, au acces integral la informatiile colectate.

Initiativa de infiintare a sistemului Informatic Integrat (SII), un adevarat "unchiul Sam" romanesc, a fost a ex-directorului SRI Radu Timofte. El a cerut Consiliului Suprem de Aparare a tarii (CSAT), prezidat atunci de Ion Iliescu, infiintarea acestei baze-mamut de informatii si a si obtinut o hotarare in acest sens. Respectiva hotarare a CSAT este si astazi secreta. In baza acestei hotarari secrete a CSAT, Guvernul Nastase a emis, la randu-i, o hotarare (nr. 952 din 14.08.2003), prin care a dispus infiintarea SII. Hotararea de guvern era necesara pentru ca, altfel, finantarea SII era imposibila.
Singurele informatii publice despre SII sunt cuprinse in Hotararea 952/2003 a Guvernului Nastase. De acolo am aflat ca toate institutiile statului sunt obligate sa-si depoziteze la SII informatiile pe care le detin/obtin. Fluxul de informatii spre SII este permanent, zi si noapte. Absolut toate datele personale ale tuturor cetatenilor din Romania (si nu numai) sunt stocate la SII. Cand ai intrat/iesit din tara, ce tip de masina ai, ce numar de telefon ai, cu cine ai vorbit la telefon, ce e-mail ai trimis/primit, cat impozit ai platit, cu ce te ocupi si, mai nou, cu ce autobuz te-ai plimbat prin Capitala. Un fel de Dumnezeu informatic, atoatestiutor. Depozitarea acestor informatii intra in atributia Centrului de management al SII, iar gestionarea informatiilor este asigurata de Consiliul de Conducere al SII. Atat sediul Centrului de management, cat si numele membrilor Consiliului de Conducere sunt secrete. Textul legii publice nu prevede existenta mecanismelor de control al SII prin care s-ar putea evita abuzurile. Cu alte cuvinte, cei care conduc SII pot face ce vor cu informatiile pe care le gestioneaza.

Atributii ilegale
Pentru a ilustra faptul ca textul HG "952/2003" permite abuzuri, am luat la intamplare un simplu paragraf care face referiri la scopul infiintarii SII. si anume: "Prin gestionarea bazelor de date este necesara oferirea posibilitatii de previzionare a unor evenimente, fenomene, fapte, stari de fapt etc., care intereseaza institutiile statului" (art. 7, litera "l"). Cu alte cuvinte, daca un sef de stat (de guvern, de partid aflat la guvernare) vrea sa contracareze efectele unui miting autorizat (initiat/condus de catre opozitie, sindicat sau societatea civila), acel sef are toate parghiile pentru a putea infiltra acel miting si a-i denatura mesajul. Poate chiar genera violente, dupa modelele mineriadelor deja exersate.
Un alt paragraf al acestei HG stipuleaza: "Partajarea accesului la datele si informatiile din bazele de date se va face in conformitate cu drepturile atribuite ierarhic" (art 7, lit. "k"). Numai ca "ierarhia" accesului la informatiile gestionate de catre SII nu este cunoscuta de opinia publica.

APADOR-CH: "Nu respecta dreptul la viata privata"
Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a atacat in fata instantelor de judecata textele de lege care au permis infiintarea unei structuri institutionale ferite de controlul public, asa cum este SII. Apararea fantomaticei SII a fost asigurata de catre SRI. Pe documentele trimise la instanta de judecata, SII aparea sub antetul SRI, ca un fel de apendice al acestui serviciu secret al statului. Documentele erau semnate indescifrabil de un director SII, al carui nume este secret de stat. Cu alte cuvinte, exista proba ca SII are un director, deci are o organigrama, deci este o institutie.
APADOR-CH a aratat ca, prin atributiile sale, SII nu respecta dreptul la viata privata, garantat de Constitutia Romaniei si de articolul 8 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului. De asemenea, APADOR-CH a sustinut ca SII a fost infiintat prin abuzuri legislative deoarece, facand parte din sistemul national de aparare, SII nu putea fi infiintat decat prin lege organica. Mai exact, SII nu putea fi infiintat printr-o hotarare secreta a CSAT si prin niste norme legislative abstracte ale Guvernului, fara precizari cu privire la parghiile de control si la sanctionarea eventualelor abuzuri. APADOR-CH a pierdut procesul.

 

PARAVAN
» CSAT si SRI se ascund dupa secretizare

La solicitarea scrisa a "Romaniei libere", am primit doua raspunsuri aproape identice de la CSAT si de la SRI, prin care ne sunt refuzate informatiile despre infiintarea, functionarea si numele conducatorilor SII, sub pretextul ca sunt informatii clasificate, adica sunt secrete de stat.
1. "Hotararea CSAT, care face referire la Sistemul Informatic Integrat, nu poate fi pusa la dispozitie intrucat, potrivit Legii 415/2002, hotararile CSAT se comunica numai autoritatilor administratiei publice si institutiilor publice la care se refera, iar cele care au caracter de secret de stat se comunica cu respectarea prevederilor legale privind protectia informatiilor clasificate" – Ion Oprisor, consilier de stat la Secretariatul Consiliului Suprem de Aparare a tarii.
2. "Hotararea CSAT (...) este un document clasificat, ca atare nu poate fi pus la dispozitia publicului" – Biroul de Presa al SRI.


MATRIX
Calculatorul-mama, o uriasa baza de date

Potrivit unor surse SRI, SII functioneaza ca o retea de calculatoare racordate la o unitate centrala, aflata in custodia SRI. Institutiile racordate la retea transmit informatiile in flux continuu. Fiecare institutie participanta la retea detine o anumita parola, care ii permite accesul doar la o anumita categorie de informatii. Spre exemplu, cei de la Cadastru, care participa cu informatii la zestrea SII, nu pot accesa, la randu-le, informatiile trimise de Politia de Frontiera sau de Vama pentru ca nu le permite parola. Cea mai generoasa parola o detine SRI, care are acces nelimitat la toate tipurile de informatii, de la toate institutiile statului. Operatorii acestui sistem denumit SII sunt ofiteri SRI.

 

Radu Timofte, creatorul SII: "SRI asigura doar functionarea si protectia sistemului"


» "Romania libera": De ce ati semnat infiintarea unui superserviciu secret, cum este Sistemul Informatic Integrat?
Radu Timofte: Nu este nici un superserviciu. Este o masinarie imensa, din domeniul IT, care contine date si informatii, stocate in baza unor protocoale incheiate cu 11 sau 21 de institutii ale statului, nu-mi mai aduc aminte exact. L-am semnat pentru ca eu am solicitat, intr-o sedinta CSAT, infiintarea Sistemului Informatic Integrat (SII) pentru ca noi (Serviciul Roman de Informatii – n.red.) sa accesam rapid informatiile care ne interesau. De exemplu, aveam o lucrare si aveam nevoie de informatii despre intrarea unor masini sau persoane in tara, despre marfuri intrate prin vami si altele. Accesam baza de date a SII si aflam imediat ce ne interesa. Evitam, astfel, sa asteptam si cate 30 de zile pentru a afla informatiile respective de la Interne, de la Vami sau de la alte institutii pentru ca noi, daca voiam acele informatii, trebuia sa facem cereri scrise, sa le trimitem prin posta noastra si apoi sa asteptam raspunsul chiar si 30 de zile.

» R.l.: De ce sunt secrete numele directorului SII si ale membrilor acelui consiliu de conducere?
R.T.: Nu exista un director pentru ca SII nu este o institutie. Este un fel de centralizator de date si informatii de la cele 11 sau 21 de institutii ale statului, si fiecare furnizor de informatii se poate servi, in functie de cat ii permite legea, de acele informatii. Depinde de nivelul de secretizare la care are acces.

» R.l.: Totusi, in procesul cu APADOR-CH, documentele au fost semnate de un director al SII, sub sigla SRI.
R.T.: Cunosc litigiul, iar documentul respectiv a fost semnat de comandantul de la Serviciul Tehnic al SRI, care are in administrare SII-ul. Initial, am gandit ca aceasta baza de date sa fie administrata de catre Ministerul Administratiei, condus pe atunci de Octav Cozmanca, dupa ce noi (adica SRI) reuseam sa-l punem pe picioare pentru ca noi aveam baza tehnica. Dupa unificarea ministerelor Administratiei cu Internele, SII a ramas in administrarea SRI pentru ca noi aveam tehnica necesara de a administra si proteja aceasta baza de date si informatii, denumita SII.

» R.l.: Cine conduce Sistemul?
R.T.: Exista acel Consiliu de Conducere, din care fac parte, pe langa ofiteri ai serviciilor secrete din esaloanele doi sau trei, si reprezentanti ai institutiilor cu care se coopereaza, in baza acelui protocol semnat intre institutiile participante.

» R.l.: Cine-l controleaza?
R.T.: Nefiind o institutie, ci doar o baza uriasa de date si informatii, nu este necesar un control. SRI asigura doar functionarea si protectia sistemului.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...