12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialINTERVIU. Ciprian Ciucu, consilier PNL în Consiliul General al Primăriei Capitalei: “Bucureștiul...

INTERVIU. Ciprian Ciucu, consilier PNL în Consiliul General al Primăriei Capitalei: “Bucureștiul are un viitor sumbru”

Ciprian Ciucu (39 de ani) este un politician român care stă la bloc și trăiește din leafă. Din postura de consilier general, el susține că Bucureștiul este în pragul dezastrului, în timp ce măsurile primarului Gabriela Firea sunt doar “cârpeli și jocuri de imagine”. Ciprian Ciucu mai acuză abuzuri ale majorității PSD-ALDE în Consiliu, cu sprijinul consilierilor PMP, și sugerează o soluție pentru traficul de coșmar din Capitală.

România Liberă: Domnule Ciprian Ciucu, sunteți unul dintre cei mai vocali membri ai Opoziției în Consiliul General. Ați vorbit adesea despre abuzurile pe care majoritatea PSD-ALDE le comite în ședințele de Consiliu. Care sunt, concret, aceste abuzuri?

Ciprian Ciucu: În primul rând sunt abuzuri legate de procedură. De exemplu, potrivit legii, orice consilier poate interpela primarul sau aparatul primăriei. Până în momentul de față, majoritatea PSD-ALDE n-a votat niciodată interpelări pe ordinea de zi, astfel că eu n-o pot întreba pe doamna primar Gabriela Firea cât a costat, de pildă, noua statuie din Parcul Circului, pentru că tema nu apare pe ordinea de zi.

O singură dată s-a întâmplat să voteze interpelări pe ordinea de zi, într-o ședință cu peste 50 de puncte care trebuiau discutate. Interpelările apăreau la ultimul punct, dar când s-a ajuns acolo și puteam pune întrebări la care primarul era obligat să răspundă, s-au ridicat frumos și au plecat din sală. Iar ședința a fost declarată închisă din lipsă de cvorum.

Apoi, programează ședințe de comisie cu o oră sau două ore înainte de ședința de consiliu. Vă dați seama că n-ai timp într-o oră să dezbați în amănunt toate punctele de pe ordinea de zi, n-ai timp să te documentezi despre ce urmează să se voteze în ședința de Consiliu, n-ai timp să consulți specialiști sau măcar să te consulți cu partidul tău. Ei, în schimb, consilierii PSD-ALDE știu foarte bine subiectele, pentru că sunt pregătiți înainte. Să luăm ca exemplu demiterea conducerii RATB. N-am nicio afinitate cu aceasta, ba chiar am criticat-o de mai multe ori, dar nu poți demite o conducere de Regie decât în baza unui raport de activitate, potrivit legii. I-au executat rapid și și-au pus oamenii lor.

Ce înțelegeți prin ­“oamenii lor”, pentru că, din câte știu, și vechea conducere a RATB era apropiată tot de PSD?

Corect, dar erau oameni puși acolo de Gabriel Oprea și Marian Vanghelie, deci altă gașcă. Acum, PSD, ALDE și PMP au avut grijă să-și pună apropiații lor la conducerea RATB. Și dacă vă mirați că am numit și PMP în acest context, aflați că PMP votează mereu alături de PSD și le asigură majo­ritatea în Consiliul General.

Dar Opoziția, în afară de postări indignate pe ­Facebook, face și ceva concret împotriva ­acestor abuzuri?

Depinde foarte mult de resursele pe care le ai. Noi, liberalii, vom contesta în contencios administrativ toate hotărârile Consiliului care ni se par abuzive sau incorecte. Procesul durează mult, dar partea bună este că, atâta timp cât sunt contestate în instanță, aceste hotărâri nu pot produce efecte. În al doilea rând, putem bloca orice decizie care ține de patrimoniu, pentru care le trebuie două treimi din voturi și pe care nu le au nici cu PMP-ul alături de ei.

Așa s-a întâmplat în cazul Robert Negoiță, primarul sectorului 3. A făcut amenajări pe bd. Unirii, care ține de Primăria Capitalei, nu de primăria de sector. Apoi au venit în Consiliu și ne-au cerut să trecem, prin hotărâre, bd. Unirii în administrarea Primăriei Sectorului 3. Negoiță efectuase lucrările ilegal și voia, astfel, să se acopere. Ne-am opus.

Spuneați la un moment dat că bugetul RATB este mai mare ca al ­Ploieștiului. Cu toate acestea, mijloacele de transport în comun vin greu și sunt mai tot timpul aglomerate și murdare. Unde se duc toți acești bani?

Vorbim de 598 de mi­lioane de lei, un buget cât al orașului Brașov, de fapt, mult peste Ploiești. Vorbim de o regie cu 11.000 de angajați, care consumă un sfert din bugetul Bucureștiului pe an, asta fără investiții, fără bugetul de capital. La RATB salariile sunt mari, dar cred că cea mai mare parte din bani este risipită pur și simplu. Instituția este și a fost întotdeauna politizată și căpușată. Se sifo­nează, efectiv, bani.

Traficul în Capitală este un coșmar. Cum ne ­trezim din el?

Ca să eliberezi traficul în București trebuie să vii cu mai multe măsuri integrate, nu-i suficientă una singură. Problema pleacă de la modul cum sunt siste­matizate semafoarele, ține de disciplina în trafic, are legătură cu modul în care sunt organizate parcările în București și mai ține și de faptul că nu se încurajează deloc transportul în comun. Dacă autobuzele, troleibuzele și tramvaiele ar fi de încredere, dacă ar sosi în stații la intervale fixe și scurte de timp, dacă ar oferi condiții civilizate de călătorie, atunci mulți oameni ­și-ar lăsa mașinile acasă și ar merge cu RATB-ul, pentru că ar ajunge mai repede la destinație. O altă măsură ar fi transportul alternativ, pe biciclete. Foarte mulți tineri ar renunța la mașini și ar merge pe biciclete, dacă ar avea condiții.

Trebuie să gândești o politică de mobilitate împreună cu Ilfovul. În afara Bucureștiului, pentru că în București nu mai ai unde, nu mai ai spațiu, pe principalele șase artere care aduc trafic în București, să construiești parcări și să scoți și metroul acolo. Vine omul din Săftica, să zicem, își lasă mașina în parcare și ia metroul. Și în loc să facă o oră și ceva până în centru, face ­20-25 de minute. Multe mașini care aglomerează Capitala vin din periurban.

Dar pentru a rezolva astfel de probleme trebuie să asculți de specialiști, iar una dintre principalele pro­bleme pe care le are Primăria și în special echipa adusă din Voluntari de Gabriela Firea este lipsa de pricepere. Nu sunt pregătiți și nu sunt dispuși să asculte de specialiști. Este unul dintre marile lor păcate. Vorbești cu ei, îi întrebi, bun, vrei să votăm această hotărâre, pe ce vă bazați, care sunt argumentele tehnice, care va fi impactul bugetar, ce efecte va produce. Pur și simplu se uită prin tine, n-au răspuns.

Trebuie să recunosc, doamna Firea comunică foarte bine. E tot timpul la televizor, face audiență, dar problema ei e că nu înțelege administrație publică și nici ce înseamnă să conduci un oraș așa de complex cum e Bucureștiul.

În aceste condiții și cu această administrație, cum vedeți viitorul ­orașului?

Orașul acesta are un viitor sumbru, pentru că sunt multe lucruri care nu se văd. De exemplu, țevile RADET au o vechime de 30 – 40 de ani, și-au depășit durata de viață și ar trebui schimbate. Crapă, pleznesc și vara și iarna. Investițiile aici înseamnă bugetul Bucureștiului pe următorii 10 ani, numai ca să schimbi țevile. Apoi clădirile de patrimoniu din oraș. Dacă vă uitați, mai ales în centru, clădirile vechi se dezintegrează. E nevoie de bugetul Bucureștiului pe un an doar ca să consolidezi aceste clădiri. Apoi traficul. Sunt probleme imense care trebuiesc rezolvate, iar în tot acest timp Primăria face doar cârpeli, se ocupă cu organizarea de târguri, festivaluri și concerte, bat recordul pentru cel mai lung cârnat, sperând ca dezastrul să nu se întâmple în timpul mandatului lor. Știți care este punctul 1 pe ordinea de zi a următoarei ședințe de Consiliu? Să-l facem cetățean de onoare pe Cristian Țopescu. Ok, toată stima pentru domnul Țopescu, dar altele sunt problemele.

Înțeleg de la dvs. că deciziile se iau discreționar în Consiliu, că se alocă și foarte mulți bani pentru a finanța aceste decizii, dar de făcut a făcut ceva concret această administrație? Dau un exemplu. Să presupunem că Primăria decide să construiască un pod, alege o firmă de casă și plătește o sumă de 10 ori mai mare față de valoarea reală a lucrării, cum se întâmplă de multe ori în România. Dar, în final, face măcar podul sau am rămas și fără bani și fără pod?

Până acum – și au trecut, totuși, aproape opt luni de la alegerile locale –, n-am văzut decât apariții la televizor și intenții bune, n-am văzut ceva concret. A, a dat niște gratuități și festivaluri de muzică populară. 

Cum vi s-a părut că s-a mișcat Gabriela Firea cu deszăpezirea, pentru că, dacă te uitai la ce spuneau unele televiziuni, părea că nici n-a nins în București?

Gabriela Firea a prioritizat arterele principale de circulație, pe care s-a mers relativ binișor, dar în detrimentul trotuarelor, pietonilor și arterelor secundare. Mie nu mi s-a părut o idee bună, mai ales că la noi se face deszăpezirea cu metode învechite, adică vine plugul, dă zăpada la o parte, apoi cine vine cu mașina nu mai poate parca și o lasă lângă zidul de zăpadă, blocând astfel o bandă de circulație. Strada se îngustează, se circulă încet și foarte greu. A fost, însă, suficient de abilă încât să închidă școlile și să lase copiii acasă. A fost modul prin care și-a acoperit incompetența, pentru că s-au văzut mai greu deficiențele în activitatea de deszăpezire.

Dar atenție, salubrizarea, deci și deszăpezirea este în competența primăriilor de sector, nu a Primăriei Gene­rale. Gabriela Firea a făcut tot show-ul acela cu stații walkie-talkie, demiteri fulger, interviuri în zăpadă la 6.00 dimineața, deși nu are nici o atribuție în activitatea de deszăpezire. A fost doar un joc de imagine.

În Parlament s-a întâmplat adesea ca membri ai PNL să voteze alături de PSD, inclusiv când a fost vorba de a salva penali de justiție. Așa se întâmplă și în Consiliul General?

Din câte știu, s-a întâmplat în vechiul Consiliu Gene­ral, acum nu. Eu aș vrea ca, cel puțin în București, PNL să fie principala voce a Opoziției.   

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă