Scandalul dieselgate este un joc de copii faţă de scandalul care scutură din temelii industria auto germană. Acuzaţiile de formare a unui cartel sunt dezastrul suprem pentru branşa odată considerată mândria ţării, comentează jurnalistul Henrik Böhme, pentru Deutsche Welle.
„Putem fi siguri că weekendul trecut s-au înroşit liniile telefonice între Wolfsburg, Stuttgart, München, Ingolstadt şi Zuffenhausen. Poate că s-a reunit un grup de lucru, poate că s-au întâlnit direct şefii între ei. Undeva, în secret. Pentru că astfel de reuniuni au fost mereu secrete. Indiferent de ce temă era vorba: acoperişuri pentru decapotabile sau eliminarea emisiilor nocive.
Timp de 20 de ani: păcăleli, amăgiri, camuflări. Spre dezavantajul clienţilor, împreună împotriva concurenţei. De la sfârşitul săptămânii trecute, pentru industria auto germană a intrat în vigoare un nou calendar. În comparaţie cu noul scandal, Dieselgate de la VW a fost un joc de copii. Chiar dacă nu este încă nimic dovedit clar, pentru că Oficiul anti-monopol şi autorităţile europene abia au început să analizeze documentele incriminante, un lucru este deja clar: acuzaţiile de constituire a unui cartel reprezintă sperietoarea supremă pentru branşa auto germană, considerată odinioară mândria Republicii Federale. Producătorii auto încearcă acum în grabă maximă să salveze ce nu mai poate fi salvat: Daimler şi Volkswagen s-au autodenunţat la Bonn şi Bruxelles, cu speranţa că vor scăpa de pedepse dacă vor fi consideraţi ca factori cooperanţi în desfăşurarea anchetei.
Poate că vor reuşi să evite astfel penalităţi financiare majore, dar renumele branşei este oricum ruinat. VW, Daimler şi BMW: mândria Germaniei. Dar cine se mândreşte cu nişte trişori? Oricum, după scandalul de la Volkswagen legat de falsificarea datelor privind respectarea normelor de poluare, încrederea în părţile bune ale industriei auto germane scăzuse considerabil, pe măsură ce au crescut mereu temerile că în afacere ar putea fi implicaţi şi alţi constructori auto germani. Dar noile acuzaţii anulează toate eforturile făcute între timp la Wolfsburg, Stuttgart şi altundeva de a mai salva ceva din imaginea marilor concerne auto germane.”, comentează Henrik Böhme.
El continuă precizând că și Guvernul german „joacă un rol greu în acest mega-scandal”.
„ Cabinetul de la Berlin – în frunte cu cancelarii federali – a oferit mereu sprijin politic branşei auto germane atunci când Bruxellesul mai înăsprea legile privind normele poluante sau când chinezii mai decideau câte o cotă nouă în ceea ce priveşte numărul automobilelor electrice. Se scotea atunci sperietoarea desfiinţării a mii de locuri de muncă iar concernele auto erau anunţate de sus că pot face mai departe ca înainte, că guvernanţii s-au ocupat de reglementarea situaţiei. Dar acum trebuie să urmeze o distanţare clară a politicului. Iar branşa auto se poate gândi că va pierde chiar acest aliat major, care nu va dori ca imaginea sa să fie asociată cu cea a unor impostori”, mai comentează el.