15.6 C
București
marți, 28 mai 2024
AcasăSpecialExpoziţie virtuală în Bastionul Postăvarilor

Expoziţie virtuală în Bastionul Postăvarilor

De curând s-a deschis la Braşov prima galerie digitală, un spaţiu expoziţional virtual dedicat istoriei şi punctelor de interes din acest oraş. Ga­leria se va afla în incinta Bastionului Postă­varilor, în zona de promenadă de sub Tâmpa.

 

În cele trei etaje ale galeriei digitale au fost instalate obiecte electronice, printre care 3 mese şi 13 şevalete multitouch, urmărindu-se integrarea galeriei în arhitectura bastionului prin îmbinarea imaginii clasice a atelierului de pictură cu ideea de spaţiu al viitorului. Vizitatorii Bastionului Postăvarilor vor putea astfel să facă un tur virtual al Braşovului.

Principala atracţie a galeriei, care este o creaţie TomTouch, divizia de hardware interactiv a CS Vision, o constituie cele două gigapanorame instalate pe mesele multitouch. Acestea prezintă Braşovul văzut de pe Tâmpa până în cel mai mic detaliu, utilizatorii acestor dispozitive având posibilitatea să exploreze oraşul printr-o simplă atingere de ecran. Mai ales pentru cei care vin din afara Braşovului, cele două dispozitive cu gigapanorame vor fi un punct de iniţiere în vizitarea şi descoperirea oraşului de la poalele Tâmpei.

Pe dispozitivele multitouch instalate pe şevalete, sugerând într-un mod interesant viitorul muzeelor, au fost instalate tururi virtuale ale unora dintre cele mai importante monumente şi puncte de interes ale Braşovului: Biserica Neagră,  Casa Sfatului, Prima Şcoală Românească, Zona Bastionului Graft (După Ziduri), Scheii Braşovului, Turnul Alb şi Turnul Negru.

O parte dintre şevalete şi una dintre mesele multitouch sunt dedicate copiilor, care vor putea descoperi singuri imagini cu Braşovul de-a lungul istoriei sale. Copiii vor găsi şi un alt punct de interes în curtea bastionului unde au fost instalaţi şase cilindri sonori; la atingerea acestora copiii vor putea declanşa sunete care recreează zgomotul făcut de armele folosite pentru apărarea acestui bastion medieval.

De asemenea, cei pasionaţi de istorie pot face o trecere în revistă, pe unul dintre şevalete, a oamenilor care au făcut istoria oraşului, a locurilor în care s-au petrecut momente importante ale dezvoltării Braşovului, precum şi a principalelor evenimente petrecute aici. Fiecare şevalet are propriul sistem audio-guide, utilizatorul fiind sigurul care aude explicaţiile audio datorită unui SoundTube, un dispozitiv audio în formă de umbrelă care dispersează sunetul doar în zona în care se din persoana aflată în faţa unui şevalet multitouch.

„Am urmărit să oferim celor care vor vizita în viitor Bastionul Postăvarilor o galerie neconvenţională, cu un conţinut spectaculos, concentrat într-un spaţiu relativ mic. Vrem să arătăm cum se poate prezenta în mod virtual un volum de informaţie comparabil cu cel al unui muzeu.

Cred că am reuşit să creăm un spaţiu în care vizitatorii îşi creează propriul lor tur, fiind propriii lor ghizi. Ne-a fost foarte folositoare experienţa avută în proiectul de refunc­ţio­nalizare a Muzeului Antipa la care am participat în ultimul an”, a declarat Răzvan Bâgiu, director general CS Vision, compania de care aparţine TomTouch.

Galeria are un conţinut dinamic, cantitatea informaţiei găzduite pe serverele dedicate acestui proiect va creşte de la o săptămână la alta. În per­ma­nenţă sunt adăugate informaţii noi din diferite surse.

O alta caracteristică a proiectului este faptul că vizitatorii vor putea avea acces la imagini şi materiale inaccesibile până acum publicului larg: cărţi poştale, fotografii, filme din colecţii private sau aflate în Arhivele Statului.

În viitor, spaţiul va găzdui, pe lângă expoziţia digitală dedicată Braşovului de ieri şi de astăzi, şi alte expoziţii digitale temporare dedicate artei româneşti şi mondiale, unor evenimente de importanţă majoră sau unor alte galerii virtuale.

„Ne dorim ca ceea ce am realizat aici, la Braşov, să devină un concept replicabil şi în alte oraşe şi zone turistice ale ţării.Investiţia totală de la Bastionul Postăvarilor în galeria digitală nu depăşeşte 290.000 de euro, iar pentru crearea acesteia a lucrat o echipă formată din 32 de specialişti timp de şase luni.

Cu acest cost s-a obţinut un spaţiu expoziţional care, ulterior, nu necesită angajarea unui număr crescut de personal şi care nu are costuri semnificative de întreţinere”, completează Răzvan Bâgiu, oficialul companiei. TomTouch, divizia de hardware interactiv a CS Vision, a lansat în septembrie 2010 prima masă multitouch produsă în România. Acest tip de dispozitive este căutat cu precădere în muzee, două dintre acestea se găsesc în prezent şi în Muzeul Antipa. Dacă în primii ani TomTouch multitouch a fost comandat mai ales ca un gadget de showroom, CS Vision a creat o dată cu finalizarea proiectului de la Bastionul Postăvarilor un produs nou, care va revoluţiona spaţiile expoziţionale şi muzeale din România. 

Cele mai citite

Rusia anunță că a doborât o dronă la periferia Moscovei

Rusia a anunţat luni că a doborât o dronă la periferia Moscovei şi a impus restricţii de zbor pentru mai puţin de o oră...

Motocoasele electrice: Soluția ideală pentru întreținerea grădinii tale

Motocoasele electrice și trimmerele sunt instrumente esențiale pentru întreținerea eficientă a grădinilor și a spațiilor verzi. Acestea sunt concepute pentru a oferi o soluție...

Adunarea Națională a Franței va dezbate un proiect de lege care deschide calea sinuciderii asistate

Adunarea Naţională a Franţei a lansat luni dezbaterea asupra unui proiect de lege care deschide calea sinuciderii asistate pentru bolnavii în fază terminală, relatează...
Ultima oră
Pe aceeași temă