Numeroase persoane au primit, in ultima vreme, apeluri cu numar ascuns prin care erau anuntate ca – in cadrul unei promotii organizate de Metro – au castigat o plasma.
"Castigatorul" era indemnat, inainte de a intra in posesia premiului, sa achite 30 de euro, cumparand cartele Orange. Suma ar fi fost necesara livrarii premiului la domiciliu.
In realitate, Metro nu a organizat nici un concurs. Reprezentantii companiei au auzit de aceasta escrocherie pusa la cale de persoane deocamdata neidentificate.
Cazul lui Robert, tanarul care a sesizat redactia despre posibila frauda, nu este unul singular. "M-a sunat cineva de pe un numar ascuns. Am raspuns si o voce de la capatul celuilalt al firului mi-a dat o veste buna: «Felicitari, ati castigat o plasma in valoare de 3.000 de euro!»." Tanarul a devenit suspicios, mai ales ca nu participase la nici un fel de concurs sau tombola cu premii. "S-a prezentat a fi de la Metro si, pentru a ma convinge ca totul este pe bune, mi-a spus ca se poate castiga si daca nu am facut cumparaturi de la respectivul magazin." Urmatoarea miscare – castigarea increderii presupusului castigator.
"Mi-a spus sa ma hotarasc daca vreau plasma sau suma de bani. Apoi a inceput sa imi descrie in amanunt televizorul – ca-i de firma, parca LG", sustine Robert.
Lucrurile au inceput sa fie tot mai clare. "Mi-a spus ca, inainte de a primi plasma, eu trebuie sa-i achit in avans un comision. El s-ar ridica la 1% din valoarea premiului si trebuie platit cumparand cartele de telefon Orange."
Tanarului i s-a pus in vedere ca trebuie sa se decida in 10-15 minute. "L-am intrebat cum pot fi sigur ca e vorba de o operatiune curata. Mi-a spus sa il sun pentru confirmare la 0751.929.XXX, iar numele lui este Paul Crisan.
"Avem linia incarcata, nu putem sta toata ziua"
Dupa aproximativ o ora, l-am sunat pe Crisan sub pretextul ca eu sunt Robert si ca m-am decis – accept premiul.
Romania libera: Buna ziua. Domnul Crisan?
Paul Crisan: Da, va ascult.
R.l.: Am vorbit acum o ora si m-am hotarat. Nu vreau plasma, vreau banii. Cum procedez?
P.C.: Haideti sa ne intelegem! Dumneavostra ati ales banii. Inainte de toate, dumneavostra trebuie sa ne achitati acel comision de 0,1% (de fapt e vorba de 1% – n. red.) din cei 3.000.
R.l.: Cat face asta?
P.C.: 30 de euro.
R.l.: Mi-ati spus ca nu in bani, prin cartele.
P.C.: Nu in bani, domnule! Acest concurs este prin telefon, deci prin numere de telefon. Ati cumparat acele cartele? Avem linia foarte incarcata, nu putem sta toata ziua.
R.l.: Nu am reusit pentru ca e duminica si sunt foarte putine deschise.
P.C.: Atunci vom anula numarul dumneavoastra. Ati fi putut intra in posesia acestor cartele de la orice benzinarie.
R.l.: O sa ma duc imediat. Cand pot ridica plasma daca fac transferul celor 30 de euro intr-o ora?
P.C.: Din momentul in care ne achitati noi suntem obligati in 24 de ore sa va furnizam plasma.
R.l.: La domiciliul meu?
P.C.: Da.
"Achitati-ne un comisIon
sa va aducem plasma!"
R.l.: Sa nu merg eu in seara asta la Metro?
P.C.: Nu aveti unde sa mergeti. Credeti ca noi ne batem joc de dumneavoastra? Trebuie sa ne achitati acest comision ca sa va livram plasma la domiciliu.
R.l.: Nu aveti adresa mea.
P.C.: In momentul in care ne dati acele coduri de reincarcare de pe cartele Orange in baza buletinului dumneavoastra vom face formularele. Avem nevoie de acele coduri de reincarcare ca sa dovedim ca ati achitat.
R.l.: Cate cartele trebuie sa cumpar?
P.C.: Cinci cartele de cate 6 euro.
R.l.: si apoi va sun din nou la numarul asta.
P.C.: Perfect. Facem apoi formularele de livrare, verificam daca codurile de pe cartele sunt corecte si maine in jurul orei 16.00 vom ajunge la domiciliul pe care ni-l dati pe propria raspundere.
R.l.: Deci, nu mai merg la Metro.
P.C.: Perfect.
R.l.: Ma duc si va sun intr-o ora.
P.C.: E mult o ora. Sa fie maximum 20 de minute.
R.l.: E posibil sa imi ia cineva locul?
P.C.: Nu locul, ci numarul vi se anuleaza. Avem putine plasme, va dati seama… Daca in timpul asta nu ne contactati, ne pare rau. Sanatate si felicitari…
Nu am dat curs cererii domnului Crisan. Nu exista nici cea mai mica garantie ca dupa ce as fi transferat catre el contravaloarea cartelelor Orange acesta nu s-ar fi facut nevazut. De fapt, era vorba de o tranzactie care se baza doar pe increderea partilor si nu pe documente.
Metro avertizeaza asupra escrocheriei
Compania Metro ne-a precizat ca nu are o asemenea promotie si ca respectivul individ – care sustine ca se numeste Paul Crisan – nu este un reprezentat al sau. De altfel, in ultimul timp, pe adresa firmei au sosit numeroase reclamatii si apeluri prin care oamenii au vrut sa verifice daca au castigat cu adevarat o plasma. Raspunsul companiei a fost, desigur, negativ. Desi Metro avertizeaza ca este vorba de o escrocherie, pana in acest moment nu s-a adresat si politiei. Reprezentantii companiei au intrat in legatura cu angajatul lor fictiv si i-au cerut sa inceteze cu aceasta practica.