13.7 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialElevii care au impresionat NASA

Elevii care au impresionat NASA

Echipele Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân”, participante în acest an la concursul NASA, au impresionat  încă o dată lumea întreagă. Elevii au obţinut trei premii I şi şapte menţiuni la competiţia recent încheiată. Rezultatele finale la  NASA Space Settlement Design Contest au arătat un scor la premii, România-SUA, de 34 la 7.

Conducerea CNMB a felicitat, ieri, toţi cei 77 de participanţi. „Din 2004 am avut primele premii la NASA. Sunt rezultate, an de an, de mare prestigiu, şi faptul că au fost obţinute constant dovedeşte potenţialul creativ şi munca susţinută”, a precizat directorul liceului, prof. dr. Vasile Nicoară.

În munca lor, elevii au fost susţinuţi şi pregătiţi zi de zi de către dascăli de excepţie, în opinia lui Vasile Nicoară, aceştia reprezentând „cea mai bună catedră de fizică din România”. Este vorba de profesorii profesorii Ion Băraru, Lucian Oprea, Claudia Dobrin şi Florin Dobrin.

Premiante NASA,  din clasa a VI-a

Unul dintre cele trei premii I este proiectul „Oraşul spaţial”, realizat de două eleve din clasa a VI-a, Alina Lascu şi Maria Dumbravă. „Fetele au avut ambiţia de a se înscrie la acest concurs şi au reuşit să finalizeze proiectul, proiect care a impresionat juriul. Ne bucurăm alături de ele. Îi felicit pe toţi participanţii pentru rezultatele obţinute,  pentru modul cum s-au organizat şi au reuşit să îşi înscrie proiectele într-o competiţie cu foarte mulţi participanţi anul acesta, din toată lumea”, ne-a spus dascălul coordonator Claudia Dobrin. În acest an a fost şi un premiu I obţinut individual de eleva Andra Manţighian, pregătită de prof. Lucian Oprea. „Andra este în clasa a VIII-a, a tot câştigat premii an de an, iar acum s-a hotărât să facă primul pas către o lucrare individuală. Ceea ce se petrece în prezent cu aceşti tineri, nu numai pe plan naţional, ci şi pe plan mondial, este foarte important. Această schimbare de viziune, lucrul în echipă, dar şi afirmarea individuală a calităţilor, sunt extraordinar de importante pentru ei, într-un moment de nesiguranţă a întregii societăţi”, a spus dascălul.

Ce poţi face în spaţiu?

Au sacrificat zile şi nopţi însă nimic nu mai contează atunci când cineva te anunţă că ai fost unul dintre cei mai buni la un concurs internaţional.  Elevii construiesc cu pasiune staţii pe Lună sau pe Marte. Când fac calcule, se gândesc la toate sistemele necesare întreţinerii vieţii.  În spaţiu, oamenii ar trebui să aibă aceleaşi condiţii de trai  sau chiar mai bune decât pe pământ, spun elevii.  „Pe staţie este practic un nou pământ doar că sunt unele avantaje datorită gravitaţiei mai mici. Uneori este mai greu, de exemplu pe Marte, unde am proiectat noi staţia, avem nevoie de metode de întreţinere a sănătăţii. Tot pe Marte am conceput un tren care simulează pseudo-gravitaţia. În plus, de acolo se pot explora planetele cu ajutorul unor maşinuţe cu care oamenii se pot plimba”, a precizat Marina Cozma, elevă în clasa a X-a, una dintre câştigătoarele premiului I.

Casele viitorului

Un alt premiant este fascinat de imagine. „Eu am făcut parte din echipa Helios. Chiar mi-a plăcut să lucrez în echipă. Am creat imaginile 3D, m-am ocupat aşadar de grafică şi design. Eu şi colegii mei am creat mai multe staţii, şi pe lună şi pe Marte. Am desenat totul,  staţia toroidală, casele, roboţii. Casele sunt nişte semisfere.  Roboţii sunt pentru construcţie,  agricultură, transport sau minerit. Oamenii au şi ei locuri de muncă”, a spus acesta. 

Pledoarie pentru ştiinţele spaţiale

 „În 2004, românii au spart NASA. Este un vers dintr-un cântec al unei formaţii de muzică rap care a prins la tineri… Într-adevăr, cu trei elevi atunci am mers şi am câştigat Marele Premiu la acest concurs. Ceea ce era de demonstrat s-a demonstrat. Inteligenţa românească se manifestă atunci când găseşte sol fertil, dar şi udător, aşa cum trebuie. Scopul meu declarat este de a stârni interesul elevilor pentru ştiinţele spaţiale, ca astfel şi cei interesaţi,  Agenţia Spaţială Română şi Agenţia Spaţială Europeană, să îşi aplece privirile către acest imens potenţial din această ţară”, a declarat profesorul Ion Băraru.

Liceenii spun că, teoretic,  proiectele lor realizabile, însă este foarte dificil de a se face o estimare financiară. Acest lucru ar implica costurile mai multor staţii modulare în jurul planetelor, adică ar fi necesar un buget consistent. Până atunci, performerii continuă pună pe hârtie şi în practică idei valoroase şi ar fi mândri să lucreze la NASA.  Ei caută acum resurse financiare pentru a putea ajunge în America să-şi prezinte, în luna mai, lucrările.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă