13.7 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialDupa tigari si alcool, urmeaza junk food-ul

Dupa tigari si alcool, urmeaza junk food-ul

Consiliul National al Audiovizualului a reluat astazi dezbaterile legate de noile reglementari menite sa asigure informarea corecta si protectia publicului privind publicitatea la anumite produse, in special la unele dintre produsele alimentare. Negocierile aprinse pe marginea proiectului de lege initiat de CNA par sa dea castig de cauza reprezentantilor din publicitate si celor din industria alimentara.
Motivul invocat de CNA pentru a implementa aceste reglementari tine de "datele ingrijoratoare despre sanatatea publica, in special a copiilor, ca si semnalele date tot mai des de institute medicale de specialitate". In principal este vizata publicitatea la sucuri si bauturi racoritoare in cazul carora ar trebui – in viziunea initiala propusa de CNA – sa apara specificat procentul de zahar si de concentrat natural si la produse alimentare si chipsuri, in cazul carora ar trebui sa apara specificat procentul de grasimi sau sare. Alte produse vizate sunt lactatele, in cazul carora ar trebui specificat procentul de grasimi, iar pe de alta parte pateurile si mezelurile, in cazul carora ar trebui sa apara explicit in spoturi procentul de carne dezosata mecanic (MDM). Florin Dumitrescu (Adviser) comenteaza ironic: "S-a observat ca urmatoarea mare tinta a miscarii mondiale de protectie a consumatorilor, dupa tutun si alcool, este asa-numitul junk food. In vizor pe plan international se afla lanturile de marile lanturi fast-food. Pe specific romanesc, batalia se muta la raionul de mezeluri. Aici marile volume de vanzare sunt realizate de produse ieftine, dar… nu tocmai din carne 100%… Lucrul asta va trebui anuntat nu doar pe ambalaj, ci si in reclame".

Campanie pentru un stil de viata sanatos

La dezbaterea de azi, CNA a invitat sa participe publicitari si reprezentanti ai industriei alimentare. Ca raspuns la propunerea CNA, industria publicitatii (reunita in IAA si Romalimenta) a propus solutia unei campanii de comunicare integrata privind stilul de viata sanatos, pentru o perioada de 1 an, urmata de o evaluare a impactului. Solutie salutata de catre Ralu Filip, presedintele CNA, dar care nu l-a facut sa renunte la toate reglementarile initiale. Reprezentantii IAA Romania au sustinut ca prezentarea unei astfel de informatii nu este solicitata in cadrul nici unei reglementari in ceea ce priveste publicitatea TV in tarile membre UE si ca nu este considerata a fi relevanta mentionarea continutului procentual al unui ingredient. In cele din urma formula agreata a fost pasarea din curtea publicitarilor a marului discordiei in cea a televiziunilor, care vor trebui sa insereze o data pe ora un avertisment care sa precizeze: "Pentru sanatatea dumneavoastra consumati fara sa exagerati sare, zahar si grasimi!". Un subiect care a aprins dezbaterile a fost articolul prin intermediul caruia se cere realizatorilor ca reclamele ilustrate cu "fructe, legume si/sau portiuni vegetale sa precizeze in procente cantitatea acestora".

"Credeti ca Scufita Rosie a fost inventata ca sa vindem branza?"

In final textul a fost adoptat in formula propusa de CNA, clipurile urmand sa mentioneze procentul de compusi naturali. Articolul care a iscat cele mai multe discutii a fost cel care preciza ca unele clipuri nu trebuie sa sugereze ca produsele promovate previn sau trateaza anumite boli si ca publicitatea pentru alimente destinate copiilor nu trebuie asociata cu celebritati, medici, personaje populare din basme, desene animate. Discutiile au trenat si pentru ca Dan Grigore si-a exprimat preocuparea ca publicul minor sa nu fie angrenat in consumismul fervent: "Ideea este sa nu interpui intre copil si produs un argument de autoritate, pentru ca efectele mimetismului in cazul lor pot fi daunatoare". Ralu Filip l-a completat: "Credeti ca Scufita Rosie a fost inventata ca sa vindem branza?". Argumentul reprezentantului IAA, Felix Tataru, acela ca "acest gen de transferuri culturale il folosim in masura in care el exista si in viata de zi cu zi", n-a reusit sa modifice formula propusa de CNA. Faptul ca multe dintre firme au in derulare programe de marketing care contravin articolelor discutate ieri a dus la decizia ca acestea sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2008, iar un alt alineat in care se precizeaza ca publicitatea la alimente destinate copiilor este interzisa in asocierea cu alte produse (jucarii, abtibilduri etc.) va intra in vigoare incepand cu 15 septembrie, anul curent. Dupa incheierea dezbaterilor de astazi, Felix Tataru, reprezentantul IAA, se arata mai degraba optimist in legatura cu forma finala a articolelor din codul de reglementare: "Ma bucur ca CNA a fost atent la argumentele prezentate de noi si consider ca ne-am intalni undeva la mijloc. Eu personal sunt multumit, mai ales daca iau in calcul punctul de plecare in care se gaseau cateva exagerari. Unele dintre ele au ramas, dar sper sa le mai discutam cu cei de la CNA, mai ales cel legat de utilizarea personajelor populare in spoturi. Sper ca vom gasi intelegere, in masura in care IAA va propune o campanie de informare a publicului despre consumul sanatos de alimente, o campanie fara precedent, ca dimensiuni, in Romania". Proiectul campaniei de informare despre care vorbeste Felix Tataru va fi prezentat CNA-ului pe data de 15 martie.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă