13.7 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialDemocratie pe scena electro

Democratie pe scena electro

Inca de la conferinta de presa de dinaintea inceperii festivalului Rokolectiv de anul acesta, organizatorii anuntau schimbarile fata de prima editie concentrate chiar in tema editiei din 2007: codurile. Mai exact: punerea in discutie a relatiei dintre genurile muzicii electronice si codurile socio-culturale in contextul in care muzica electronica este perceputa in Romania prin prisma diviziunii de genuri, fiecare dintre acestea fiind lipit de coduri urbane si sociale specifice. De aici un public segregat in functie de afinitatile pentru un gen sau altul. Programul Rokolectiv 07 trebuia sa fie (si a fost!) unul care sa reflecte tendinta internationala de estompare a diferentelor de coduri si genuri. Primele doua seri s-au desfasurat la Casa de Cultura a Studentilor Grigore Preoteasa, cea mai activa scena electro bucuresteana din ultimul an, o locatie care ar fi trebuit sa sparga, in virtutea stergerii granitelor, tiparul evenimentelor organizate in exclusivitate la MNAC.
Vineri, programul s-a deschis cu BOG, un DJ pentru care mixurile sunt pretext pentru revizitari parodic-nostalgice ale hiturilor anilor ’80-’90 de la coloana sonora a serialului Dallas, slagare marca Marius teicu si Aura Urziceanu pana la "Boys" al Sabrinei, "Ooooof viata mea" – Adi Minune si Costi Ionita. Peste toata aceasta salata la care publicul de la Preoteasa s-a uitat ca la Seinfeld, BOG a presarat obsedantele replici ale personajelor din filmele cu comisarul Moldovan. O introducere mai buna pe teritoriul spargerii codurilor propusa de organizatori nu se putea.  
A urmat prestatia agreabila a suedezului Mikael Stavöstrand si cea  snoaba a austriacului Christopher Just, care a jucat pe terenul dintre un house melodic, de club, si sonoritatile metalic-industriale. Intre timp, langa scena, echipa tehnica a celor de la Nôze, unul din capetele de afis ale festivalului, isi facea incalzirea pentru o prestatie care n-a iesit din tiparul care i-a facut celebri. Nôze, adica Ezechiel Pailhes si Nicholas Sfintescu (a carui bunica traieste in Romania, dar n-a fost vizitata pana acum de nepotul rebel), si-au adus nelipsitele palarii de paie si tricourile viu colorate si au declansat dansul isteric prin amestecul foarte personal de funk, pop si house. Celalalt capat de afis, germanul Thoms Brinkmann, a produs vibratiile cele mai stridente in peretii greu incercati ai salii Preoteasa cu un sound minimal, repetitiv, obsesiv. Au urmat Dreamrec (RO) pe care, pentru ca programul s-a prelungit spre ora cinci dimineata, nu i-am mai prins.
Sambata publicul a lipsit la jumatate din prestatia Machine Funk (Cehia) din cauza meciului echipei nationale pe care amatorii l-au putut totusi vedea, prin intelegerea de care au dat dovada organizatorii, pe ecranul pe care rulasera cu o seara inainte documentarele "Pioneers of Electroinc Music: Richie Hawtin" si "Sound Freaks". Ambele documentare sunt incursiuni biografice in iconografia muzicii electronice care fac portrete ale unor artisti vizionari, dar si o trecere in revista a felului in care inovatiile tehnice s-au reflectat in contextul schimbarilor culturale si sociale.
Revenind la programul desfasurat pe scena de la Preoteasa, aparitia americanului Jimmy Edgar cu un corb impaiat cocotat in apropierea butoanelor a starnit rumoare, ca si mixurile sale, un amestec de muzica tehno, punctata de secvente hip-hop si voci dintr-un decor languros.
Francezul Feadz si americanca Uffie, revelatiile clubului Fabric din Londra, au confirmat asteptarile publicului printr-un program care a amestecat hip-hopul plin versuri care nu s-ar putea transmite la televiziune fara beepuri nici in procent de 20% cu un electro agresiv si foarte ritmat, care s-a prelungit atat cat a cerut-o publicul de la Preoteasa.  
Programele speciale urmau sa se desfasoare aseara in ultima parte a Rokolectivului 07, pe scena de la MNAC fiind asteptati francezul Pierre Bastien cu orchestra sa de roboti mecanici, spaniolii de la Rectable cu o instalatie de minicuburi care produc sunete electronice, japonezul Doravideo cu un spectacol audio-video cu tobe, in care artistul coordoneaza imaginile cu figuri politice sau scene din filme kung-fu direct din percutie.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă