19.1 C
București
miercuri, 29 mai 2024
AcasăSpecialCFR a găsit soluţia pentru lipsa pasagerilor: scumpeşte biletele

CFR a găsit soluţia pentru lipsa pasagerilor: scumpeşte biletele

Ministerul Transporturilor, care poate în prezent să majoreze tarifele doar cu avizul Consiliului Concurenţei şi doar proporţional cu inflaţia, spune că e obligat să renunţe la mecanismul actual deoarece cele două societăţi nu au mai primit în ultimii ani subvenţii la valoarea necesară desfăşurării optime a activităţii lor. Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă, majorările de tarife vor avea loc mai simplu: doar pe baza unui ordin de ministru.

CFR Călători, în criză

Nota de fundamentare a proiectului zugrăveşte situaţia critică de la CFR Călători. Numărul clienţilor e în scădere, cheltuielile cresc mult mai rapid ca veniturile, subvenţiile nu ţin pasul cu creşterea necesarului de finanţare, datoriile cresc. „La nivelul anului 2010 tariful mediu realizat al unei călătorii cu trenul a fost de 12.95, lei în timp ce costul mediu real al unei călătorii a fost de circa 40,9 lei”, spun Transporturile. Cifrele au fost obţinute prin raportarea veniturilor şi cheltuielilor totale ale companiei la numărul de bilete vândute.

Faţă de 2007, CFR Călători are un venit pe fiecare călător transportat mai mare cu 2 lei, dar cheltuieli superioare cu 14 lei. Cu alte cuvinte, un călător plăteşte prin biletul său doar 31% din costurile cu acea călătorie. Statul a subvenţionat CFR Călători, în medie în ultimii trei ani, cu doar 64% din sumele necesare. Societatea a ajuns la finele anului trecut să aibă datorii de 550 milioane de lei la CFR SA, cealaltă societate de stat care îi pune la dispoziţie reţeaua feroviară, şi la furnizorii de materiale şi servicii.

Călătorii cu trenul, din ce în ce mai puţini

Majorarea mecanică a tarifelor, fără alte măsuri care să ducă la creşterea gradului de ocupare a vagoanelor companiei de stat, prezintă riscul scăderii şi mai puternice a numărului celor care folosesc trenul. CFR Călători a refuzat ieri să ne explice ce garanţii are spunând că, odată pus în practică mecanismul, nu vor scădea şi mai mult veniturile companiei. Numărul călătorilor a scăzut constant în ultimii ani. Potrivit Mediafax, CFR Călători a pierdut anul trecut 5% dintre clienţii săi, iar potrivit altor surse din sectoul feroviar scăderea a fost de 32% în ultimii cinci ani.

In prezent preţul unui bilet de tren pentru două persoane ce circulă pe o rută de 200 de km este egal cu costul benzinei consumate de un autoturism de litraj mediu pe aceeşi distanţă. Durata de deplasare este mai scurtă cu o oră în al doilea caz, dar şi confortul este superior. Chiar dacă în ultimii ani parcul feroviar a fost modernizat, calitatea serviciilor este afectatată de degradarea infrastructurii feroviare, ce nu permite viteze mari de circulaţie. În plus, în vagoane instalaţiile de aer condiţionat ori nu funcţionează, ori funcţionează doar la capacitate maximă, spaţiile de bagaje sunt insuficiente, lăţimea scaunelor (multe murdare) se arată insuficientă, iar cozile la bilete sunt frecvente; la fel şi întâzierile.

Biletul de metrou acoperă doar 20% din cost

Majorări ale tarifelor peste inflaţie vor fi posibile şi în cazul mijlocului de transport cel mai folosit de bucureşteni, anume transportul cu metroul. „La nivelul anului 2010, costul mediu al unei călătorii cu metroul a fost de circa 0,67 lei, în timp ce costul mediu real al unei călătorii a fost de circa 3,5 lei . În plus, preţul unei călătorii cu metroul reprezintă aproximativ 30% din preţul minim al unei călătorii cu metroul în ţările europene (între un euro la Roma şi Atena şi 4,7 euro la Londra, conform Ministerului- n.r.)”, explică Transporturile. Numărul călătorilor cu metroul a crescut cu aproximativ 60 % în ultimii cinci ani, ajungând în prezent la circa 600.000 pasageri transportaţi zilnic.

Cele mai citite

Cele mai importante ingrediente din cremele pentru ten și efectele lor asupra pielii

Ești în căutarea cremei perfecte pentru ten? Cremele pentru ten sunt un element esențial în rutina zilnică de îngrijire a pielii, iar ingredientele pe...

Rusia susține că România are instructori militari în Ucraina. Președintele Iohannis negase că trimite combatanți, însă militarii pot fi și necombatanți

Rusia susține că mai multe țări membre NATO, printre care România, Polonia și Estonia, au deja "unități speciale" și instructori militari în Ucraina care...

Ploi torențiale și vijelii, în aproape toată țara. HARTA

Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis o atenţionare Cod galben de ploi consistente, descărcări electrice şi vijelii, valabilă până mâine seară în 25...
Ultima oră
Pe aceeași temă