13.4 C
București
duminică, 13 octombrie 2024
AcasăSpecialCenturile Clujului, cu viteza melcului

Centurile Clujului, cu viteza melcului

Două centuri şi câţiva kilometri de autostradă sunt marile proiecte ale Clujului.

Ocentură de patru-cinci kilometri, inaugurată după cinci ani de la începerea construirii, încă una, de 23 de kilometri, al cărei preţ s-a dublat, susţin parlamentarii clujeni din Opoziţie, şi 54 de kilometri de autostradă, făcuţi în şapte ani, dar care funcţionează ca centură ocolitoare a Clujului, sunt marile proiecte de infrastructură rutieră care înconjoară capitala Transilvaniei. Premierul Emil Boc a inau¬gurat, în urmă cu o lună, pe data de 2 iulie, cea mai scurtă centură a municipiului Cluj-Napoca, care a fost construită în cinci ani.

Construcţia centurii de nord a oraşului, care leagă localitatea Apahida de Cluj-Napoca prin Bulevardul Muncii, a început pe vremea Alianţei D.A., în vara anului 2006. Centura are o lungime de 4,5 kilometri, iar costurile lucrărilor se ridică la 6,3 milioane de euro, din care 1,8 milioane reprezintă suma destinată exproprierilor. La momentul inaugurării, premierul a fost întâmpinat de un grup de localnici care deţineau terenuri în zonă şi care s-au plâns că nu au primit banii care li se cuveneau. „Ne îndreptăm spre eliminarea coşmarului traficului greu din Cluj, prin darea în folosinţă a acestui tronson din centura de ocolire. Cetăţenii care locuiesc în Someşeni pot să fie siguri că nu vor mai avea probleme cu traficul greu şi de aici înainte pot să doarmă liniştiţi, iar clujenii pot să intre şi să iasă mai uşor din Cluj. E un proiect pe care l-a început Primăria, dar a fost finalizat de Guvern, inclusiv procedura despăgubirilor astăzi este în prag de finalizare”, a explicat Emil Boc.

Autostrada Transilvania, în situaţie incertă

Alături de ţăranii expropriaţi de la centura de nord se aflau şi câţiva subcontractori ai Bechtel, care s-au plâns că nu şi-au primit banii pentru lucrările efectuate la „cel mai mare proiect de infrastructură rutieră din Europa”, deoarece compania americană, la rândul ei, aşteaptă să-şi primească banii de la stat. Premierul a explicat că autostrada Transilvania este foarte importantă pentru România, însă problema preţului pe kilometru rămâne una foarte spinoasă. Acesta s-a ridicat la aproximativ 13 milioane de euro pentru tronsonul 2B Gilău-Câmpia Turzii, în condiţiile în care se vorbea, la începutul proiectului, de un preţ mediu de şase milioane de euro pe kilometru. Reprezentanţii Bechtel au explicat în mai multe rânduri, pe parcursul celor şapte ani de când a demarat construcţia, că primul tronson atacat, adică cel din apropierea municipiului Cluj-Napoca, este şi cel mai dificil, din cauza terenului.

„Acum, pentru prima dată, Guvernul a stabilit nişte standarde. Era bine dacă ele existau şi anterior, dar Năstase şi Mitrea le-au croit din pix fără a ţine cont de realităţile economiei naţionale”, a afirmat Emil Boc, referindu-se la faptul că semnarea contractului cu Bechtel s-a făcut în timpul guvernării PSD. După un an şi jumătate de la demararea construcţiei, în iulie 2004, guvernul Alianţei D.A. a îngheţat, pentru alte 12 luni, întreg şantierul autostrăzii, pentru renegocierea preţului. Proiectul iniţial prevedea că toţi cei 415 kilometri ai Autostrăzii A3, de la Braşov la Borş, vor fi finalizaţi în anul 2012. Deocamdată se poate circula doar pe 54 de kilometri, între Gilău şi Câmpia Turzii, iar tronsonul deschis în urmă cu ani de zile la Suplacu de Barcău nu a fost terminat nici azi. Surse parlamentare spun că lucrările ar putea reîncepe în toamnă pe acea zonă şi pentru continuarea porţiunii de zece kilometri dintre Gilău şi Nădăşel, spre Zalău, în regim de centură ocolitoare, cu altă firmă. De-a lungul celor şapte ani s-a vorbit des de renegocierea sau anularea contractului, de preţurile prea mari sau de găsirea unei soluţii de tip parteneriat public-privat, cu Bechtel sau cu o altă companie. Deocamdată, singurul răspuns care se poate scoate de la autorităţi este că negocierile cu Ministerul Transporturilor continuă.

Vâlcele-Apahida ar putea fi gata la toamnă

Cealaltă centură ocolitoare – Vâlcele-Apahida – care ar urma să-i ajute pe şoferii care merg în nordul ţării să nu mai intre printr-un Cluj foarte aglomerat, are 23 de kilometri şi un preţ care în patru ani a crescut de la 64 la 155 milioane de euro. Potrivit unui document făcut public de parlamentarul Mircia Giurgiu, în luna iunie a acestui an costurile se ridicau la 481.540.402 lei, din care fuseseră decontaţi 478.018.264, adică aproape 110 milioane de euro, pentru două tronsoane, dintre care unul este şi parţial asfaltat. Un kilometru de centură Vâlcele-Apahida a ajuns să coste 4,2 milioane de euro, iar inaugurarea este preconizată pentru toamna acestui an.

Cele mai citite

Biletele pentru retragerea lui Rafael Nadal la Cupa Davis se vând la prețuri record, ajungând până la 50.000 de euro

Biletele pentru faza finală a Cupei Davis, unde Rafael Nadal își va anunța retragerea, se vând pentru sume ce variază între 2.800 și peste...

Armata rusă lansează o contraofensivă majoră în regiunea Kursk, recucerind teritorii strategice

Forțele armate ruse au inițiat o contraofensivă de amploare în mai multe zone din regiunea Kursk, ocupată de Ucraina la începutul lunii august. Conform unor...

CDU din Germania promite creșterea rolului țării în UE dacă va câștiga alegerile din 2025

Liderul Uniunii Creştin-Democrate din Germania (CDU) a promis sâmbătă că ţara sa va avea un rol mai important în interiorul Uniunii Europene dacă blocul...
Ultima oră
Pe aceeași temă