În Medgidia, fost oraศ industrial, încercat greu de perioada postrevoluศionarฤ, existฤ Casa de Culturฤ „I.N. Roman”, aflatฤ în subordinea Primฤriei. Iar Casa de Culturฤ „I.N. Roman” din Medgidia este una dintre cele mai cu dare de mânฤ din întreaga ศarฤ în ceea ce priveศte bugetele de reclamฤ ศi publicitate.
Potrivit cifrelor prezentate de Ministerul Finanศelor Publice, municipalitatea a plฤtit, în contul salariilor pentru acest lฤcaศ, în primele nouฤ luni ale anului, salarii de 109.845 lei, iar pentru „reclamฤ ศi publicitate” încฤ 70.058 lei. Cu alte cuvinte, la fiecare 10 lei daศi ca salariu, 7 se duc pentru promovare. O altฤ cheltuialฤ importantฤ este de 48.972 de lei, la capitolul ”alte cheltuieli cu bunuri ศi servicii”.
Directorul lฤcaศului de culturฤ nu deศine ศtampilฤ
Directorul lฤcaศului de culturฤ nu a putut explica de ce are nevoie singura casฤ de culturฤ din oraศ de atât de multฤ promovare. „Noi ne subordonฤm Primฤriei Medgidia. Este un Serviciu Culturฤ, ca orice alt serviciu al primฤriei, care se subordoneazฤ primarului. Eu nu am calitatea sฤ vฤ rฤspund pe cifre de bani. De ce aศ putea sฤ rฤspund eu la o întrebare de balanศฤ contabilฤ, dacฤ eu nu am calitate juridicฤ. Eu nu deศin nici ศtampilฤ, eu sunt serviciu culturฤ. De ce sฤ rฤspund eu la întrebarea asta? Eu nu pot sฤ vฤ dau rฤspunsuri la ceea ce nu deศin”, ne-a declarat Florin Opricฤ, directorul instituศiei. Acesta a precizat cฤ nu el semneazฤ contractele de reclamฤ ศi publicitate.
”Din moment ce Primฤria Medgidia are un aparat administrativ, o organigramฤ, cu siguranศฤ rฤspunsul la cine trebuie sฤ rฤspundฤ este în organigramฤ. Nu cred cฤ cineva vrea sฤ ascundฤ”, a precizat Florin Opricฤ.
„Nu deศinem informaศii”
Iar Primฤria Medgidia nu a dorit sฤ ne explice de ce are nevoie singura casฤ de culturฤ din oraศ de atât de multฤ promovare. ”Urmare a cererii dumneavoastrฤ prin care solicitaศi informaศii în baza Legii 54/2001 privind beneficiarii contractelor de reclamฤ ศi publicitate încheiate de Casa de Culturฤ ce aparศine Primฤriei Medgidia, vฤ informฤm cฤ nu deศinem date sau informaศii în acest sens. Nu avem cunoศtinศฤ despre data semnฤrii lor ศi perioada pe care se deruleazฤ.
Nu cunoaศtem motivul pentru care s-au încheiat aceste contracte”, a fost rฤspunsul primit de la Primฤrie la solicitarea „României libere”. Cu alte cuvinte, primarul Valentin Vrabie contrazice tot ceea ce afirmฤ directorul Florin Opricฤ. Am cerut ulterior ศi copii dupฤ aceste contracte, le aศteptฤm în termenul legal.
Vizibilitate redusฤ
În ciuda sumelor mari acordate pentru reclamฤ ศi publicitate, Casa de Culturฤ „I.N. Roman” din Medgidia stฤ prost la capitolul vizibilitate, cel puศin în mediul online. Astfel, pe pagina sa de Facebook nu s-a mai postat nimic de aproape un an (ultima postare este de pe 1 decembrie 2015). La o cฤutare pe Google, nu am gฤsit un site al instituศiei, iar pe prima paginฤ avem o singurฤ ศtire din acest an, restul fiind din 2015 sau chiar 2014. Nici pe pagina de internet a Primฤriei Medgidia nu apar informaศii despre casa de culturฤ. Practic, în mediul online activitatea acesteia este cvasi-inexistentฤ.
Coincidenศฤ sau nu, sediul de campanie al actualului primar, Valentin Vrabie, în alegerile locale, a fost chiar în sediul Casei de Culturฤ „I.N. Roman” din Medgidia.