12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialAutovit: Dacia, cea mai bine vândută dintre maşinile noi, iar Vokswagen dintre...

Autovit: Dacia, cea mai bine vândută dintre maşinile noi, iar Vokswagen dintre cele second hand

2013 a fost un an slab în ceea ce priveşte vânzările de autoturisme, atât la capitolul maşini noi, dar mai ales la tranzacţiile interne cu maşini rulate. Piaţa maşinilor noi a avut al şaselea an consecutiv de scădere, în timp ce importurile de maşini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unităţi faţă de 2012. Cea mai mare schimbare a fost însă la reînmatriculări, unde scăderea a fost extrem de mare: 150.000 de unităţi, se arată într-o analiză Autovit.ro.

Astfel, dacă în 2009 au fost înmatriculate 116.000 de maşini noi şi 212.836 de maşini second hand, în 2013 numărul maşinilor noi înmatriculate a scăzut la 57.710, iar a celor la mâna a doua a crescut la 221.852 de unităţi.

Piaţa maşinilor noi a scăzut începând din 2008 şi, deşi la început de 2013 era greu de crezut că mai este loc de scădere, cifrele finale au arătat contrariul. În trei din cele 12 luni vânzările au fost de sub 4.000 unităţi. Maximul de tranzacţii a fost atins în august (6.300 de maşini), aceasta fiind în general o lună slabă din punct de vedere al tranzacţiilor auto. În 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vânzări primăvara şi toamna şi minim în mijlocul verii şi în decembrie. Piaţa a avut o evoluţie ştearsă tot anul. Principalele explicaţii ar fi puterea scăzută de cumpărare, demararea programului Rabla abia în luna iunie, dar mai ales faptul că peste 75% dintre maşini au fost achiziţionate de instituţii şi companii, persoanele fizice având o pondere modestă.

Citeşte şi: Cadillac, Dodge, Mercury sau Lincoln. Ce maşini la mâna a doua se mai cumpără în România

Analizând înmatriculările de maşini second-hand din import se poate vedea un avans de peste 47.000 de unităţi, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pieţei maşinilor noi.

În primele zece luni din acest an cifrele au fost peste valorile din 2012, iar în iulie diferenţa a fost chiar de 70%. În primele trei luni importul de maşini second hand în ţară a crescut cel mai probabil ca o masură de precauţie privind efectele noului timbru de mediu, neştiindu-se ce schimbări nefaste ar putea aduce. După intrarea în vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales maşinile produse înainte de 2000. Aceste maşini de peste 14 ani vechime au reprezentat în unele luni şi peste 30% din maşinile second-hand aduse în ţară, depăşind 8.000 de unităţi în iulie, faţă de doar 5.700 înmatriculări de maşini noi.

Va fi interesantă evoluţia importurilor de second-hand în 2014, dat fiind că în ultimele luni din 2013 acestea au fost sub nivelul din noiembrie şi decembrie 2012, semne ale unei posibile temperări a creşterii din segment.

La reînmatriculări se văd cel mai bine efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindcă, dacă în 2012 nu a fost nicio lună cu mai puţin de 20.000 de tranzacţii cu maşini second-hand pe plan intern, anul trecut doar o lună a trecut de acest prag.

Dinamica pieţei a avut mult de suferit, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar fi pierdut mult la revânzarea unei maşini mai vechi de 2007 pentru care trebuie plătit timbrul de mediu, sau chiar la maşinile de după 2007 care au fost scutite de taxă. Tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic şi au scăzut de la 356.000 în 2012, la 205.000 anul trecut, evoluţie negativă ce anihilează creşterea cu câteva zeci de mii a importurilor second-hand.

Analizând cotele de piaţă se constată că la maşinile noi Dacia rămâne lider detaşat, câştigând cota de piaţă în 2013, pe locurile următoare fiind Volkswagen, Skoda şi Ford, mărci aflate tradiţional pe locuri fruntaşe. În categoria second-hand, Volkswagen, Opel şi Ford au împreună peste jumătate din piaţă, iar top 5 este completat de BMW şi Audi care sunt mărci extrem de populare în piaţa second-hand.

Ce se prevede pentru 2014?

În contextul discuţiilor despre renunţarea la programul Rabla după 2014, marea întrebare este dacă anul acesta nu va fi o ediţie “muribundă” caracterizată printr-un interes scăzut din partea celor implicaţi în program. Dacă programul Rabla va avea rezultate slabe, şi dacă se vor pune în continuare beţe-n roate posesorilor de maşini care doresc să le vândă, nu ar fi exclus ca vânzările de maşini noi să continue trendul descendent şi în 2014.

„O piaţă auto sănătoasă, stabilă şi predictibilă poate fi creată la intersecţia a trei factori: mediul legal favorabil, stoparea micilor înşelătorii care decredibilizează piaţa auto internă şi nu în ultimul rând crearea cadrului pentru o concurenţă loială. Pentru primul factor, introducerea fiscalizării suplimentare a tranzacţiilor după a treia maşină vândută de către o singură persoană într-un singur an ar putea compensa o scădere a valorii timbrului de mediu, atât de necesară pentru o creştere a pieţei auto . În ceea ce priveşte stoparea micilor înşelătorii, referindu-ne aici în primul rând la alterarea numărului de kilometri, introducerea pedepselor atât pentru modificarea numărului de kilometri cât şi pentru comercializarea unei maşini cu kilometrajul modificat ar putea aduce un plus de credibilitate şi deci de optimism în ceea ce priveşte tranzacţiile. Nu în ultimul rând, referindu-ne la eliminarea concurenţei neloiale, încurajarea unei competiţii sănătoase între dealerii auto şi ceilalţi vânzători de maşini, încurajarea creării de mici business-uri şi susţinerea celor blocaţi în piaţa gri ar putea reprezenta metode de adresare a acestei problematici.”, a declarat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă