15.7 C
București
vineri, 3 mai 2024
AcasăSpecialAutostrada Sibiu-Piteşti redevine prioritate „zero“, gata până în 2020

Autostrada Sibiu-Piteşti redevine prioritate „zero“, gata până în 2020

După ce a invocat calcule ştiinţifice ce ar sta la baza elaborării Master Planului General de Transporturi, document ce demonstra că realizarea autostrăzi Piteşti Sibiu nu era rentabilă, Ministerul Transporturilor s-a răzgândit. Autostrada are de fapt cel mai mare punctaj din toate proiectele, fapt ce rezultă şi din discuţiile cu Comisia Europeană.

Master Planul General Transporturi (MPGT), document fundamental pentru viitorul infrastructurii româneşti ce stă la baza atragerii de fonduri nerambursabile ale UE şi care a fost realizat cu ajutorul calculelor „ştiinţifice“, după cum a pretins tot timpul ministrul Transporturilor, Ioan Rus, pare a fi mai degrabă o schiţă ce poate fi modificată în urma diferitelor presiuni publice. „Aşa rezultă pe seama analizelor absolut ştiinţifice făcute de către o companie, probabil cea mai mare din lume, specializată în acest domeniu, care a făcut o analiză ştiinţifică a ceea ce înseamnă trafic în România, nevoia de interconectivitate, suport solid pentru dezvoltarea economică“, făcea ministrul Rus reclamă MPGT în octombrie 2014. MPGT arăta că ruta Sibiu-Piteşti nu se califică pentru autostradă. În punctaje ruta se califica doar pentru drum expres şi acolo cu un punctaj ce plasa proiectul pe locul 10 din 16 drumuri expres planificate. La finele anului 2013 premierul Victor Ponta prezenta autostrada ca un proiect ce „nu este fezabil, nu poate fi susţinut“ şi care ar consuma 3 miliarde de euro, adică mai toţi banii României de autostrăzi primiţi pentru perioada 2014-2020.

Însă zilele trecute şeful Renault Dacia, Nicolas Maure, a ameninţat cu măsuri luate după 2020 dacă nu va exista o autostradă Sibiu-Piteşti la acel moment, iar angajaţii Dacia au anunţat un protest pe aceeaşi temă pentru 16 aprilie. Ministerul Transporturilor (MT) a întors situaţia la 180 de grade. Autostrada este „prioritate zero“ şi va fi gata până în 2020, au afirmat ieri oficialii MT într-un comunicat de presă.

Ce s-a schimbat. Pe lângă ameninţările mai mult sau mai puţin voalate şi repetate de-a lungul anilor făcute de managementul Renault Dacia, nici Comisia Europeană nu s-a arătat prea încântată de intenţia Guvernului de a nu construi o autostradă pe o rută cuprinsă în Reţeaua de Transport Europeană TEN-T. Observaţiile CE au făcut ca punctajul acordat “ştiinţific“ de MT să crească brusc. “După observațiile de la Comisia Europeană, autostrada Sibiu – Pitești figurează în Master Planul General de Transport pe primul loc la proiectele de autostrăzi cu un punctaj general de 112,22“, a comunicat ieri ministerul.

Potrivit instituţiei, autostrada va avea o lungime de 120 km din care 20 de km vor fi în zona de munte. Proiectul este evaluat la 1,6 miliarde euro (fără TVA), la jumătate din vechile estimări, iar execuția lucrărilor este prevăzută în perioada 2017-2020.

În prezent autostrada se află în faza studiului de fezabilitate (SF) fără de care nu se pot scoate la licitaţie lucrările de construire şi proiectarea. Compania de Drumuri a desemnat câştigătoare a licitaţiei pentru SF asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL, însă decizia este contestată de două firme asociate participante la licitaţie. Asocierea contestatară este formată din Romair, firmă aparţinând controversatului om de afaceri Gheorghe Boeru. Romair este mai degrabă specializată în lucrări de apă, canal şi drumuri judeţene. Firma parteneră, anume Dongbu Engineering Coreea are experienţă în lucrările de autostrăzi, însă nu a făcut nici o lucrare de anvergură în România.    

Cele mai citite

Astăzi este Vinerea Mare, ziua în care Iisus Hristos a fost răstignit. Tradiții și obiceiuri

Astăzi este Vinerea Mare, ziua în care Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, a fost răstingnit pe cruce și a fost dus în mormânt. Conform...

Dinamo și-a aflat adversara din semifinalele EHF European League

Dinamo Bucureşti și-a aflat adversara din semifinalele EHF European League. Astfel, conform tragerii la sorți de vineri, „Dulăii” se vor lupta pentru un loc...

Ziua mondială a libertății presei – 3 mai

În 2024, Ziua mondială a libertăţii presei este dedicată importanţei jurnalismului şi libertăţii de exprimare în contextul actualei crize de mediu la nivel mondial,...
Ultima oră
Pe aceeași temă