12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialArtistul care a ratat un Stradivarius

Artistul care a ratat un Stradivarius

» Gabriel Croitoru a fost privat, timp de opt ani, sa cante pe o vioara Stradivarius, desi a castigat concursul organizat de Ministerul Culturii care ii dadea acest drept. » "Un Stradivarius nu te ajuta sa canti mai bine. Acest lucru depinde doar de aptitudinile tale. Te bucuri, insa, de o alta perceptie din partea publicului", spune artistul in varsta de 41 de ani. » "Sper sa mi se acorde pentru o perioada vioara recuperata de la Madalin Voicu. Daca ministerul va organiza un nou concurs, nu ma voi mai prezenta", ne-a precizat Gabriel Croitoru.

Prima aparitie pe scena a fost la 9 ani. Atunci am cantat cu Orchestra Simfonica din Galati concertul Adelaide de Mozart. Nu eram un copil prea inalt si ma simteam atat de mititel pe scena. Se uita lumea incantata la un copil cat o gargarita care scotea sunete dintr-o vioara si ele se auzeau pretutindeni, isi aminteste profesorul.
Usa pe care a intrat si care avea sa il duca, la un moment dat, alaturi de London Royal Philharmonic sau Gewandhaus Leipzig Orchestra i-a fost deschisa intamplator. Canta pe un hol cand cineva i-a spus tatalui ca fiul sau ar fi talentat. Cunoscandu-l pe profesorul de vioara din oras, a ajuns sa studieze acest instrument.
"Cand am implinit 11 ani, parintii mei au decis sa se mute definitiv la Bucuresti. Profesorul meu din Galati ne-a spus ca se simte depasit de progresele pe care le-am facut. Dar daca vrem sa progresam, ne recomanda sa urmam lectii cu solistul Filarmonicii din Bucuresti. Asa au fost convinsi parintii mei sa vina in Capitala", rememoreaza artistul. La 14 ani a cucerit primul premiu international – Henryk Wieniawski – in Polonia. A urmat, firesc, Liceul Enescu si Conservatorul… "Am avut o copilarie normala. Munceam trei sau patru ore pe zi, in plus fata de ceea ce faceam la scoala. Nimic nu s-a schimbat – repet acasa acum ca si atunci. Oricum, daca ne raportam la numarul celor care au inceput studiul unui instrument, foarte putini sunt cei care, in final, ies pe scena", crede Gabriel.

"De opt ani astept sa cant
la acel instrument"
In 1998, statul roman anunta organizarea unui concurs in urma caruia unui tanar artist i se oferea posibilitatea de a canta pe o vioara Stradivarius. Instrumentul in cauza fusese cumparat de statul roman pentru artistul Ion Voicu. La moartea acestuia, in 1997, vioara a ramas in posesia lui Madalin Voicu, fiul ilustrului artist. Dupa numeroase presiuni, Madalin a predat, in urma cu doua saptamani, vioara.
» "Romania libera": Cum ati ajuns sa participati la concurs?
Gabriel Croitoru: Eu urma sa sustin un concert pe 12 septembrie 1998, in Constanta, alaturi de Orchestra din Barcelona. La putin timp dupa ce am stabilit data concertului, s-a anuntat ca in aceeasi zi se va organiza, la Bucuresti, concursul pentru incredintarea viorii Stradivarius. Norocul meu a fost ca dirjiorul orchestrei a anulat concertul. La concursul de dosare s-au prezentat trei concurenti. Era obligatoriu sa fi inregistrat discuri internationale, sa fi obtinut premii importante, sa fi concertat cu orchestre simfonice de prestigiu. La concursul propriu-zis am fost singurul care s-a prezentat. I-am spus lordului Yehudi Menuhin, care prezida comisia, sa imi spuna ce repertoriu vrea sa ii prezint. La sfarsitul reprezentatiei mele, s-a ridicat in picioare extrem de incantat si mi-a spus ca din punctul lui de vedere concursul s-a incheiat. A cerut vioara pentru a mi-o inmana. Ion Caramitru s-a uitat spre Madalin, iar acesta a spus ca nu are vioara la el.

» Ce inseamna sa canti la un Stradivarius?
G.C.: Un Stradivarius nu te face sa canti mai bine. Te inspira mai degraba, dar in fond tot dupa posibilitatile tale canti.
Exista o chestiune legata de perceptia publicului. Uitati-va la Marton. Eu nu sunt sigur ca a cantat pe Stradivarius. Nu cred ca l-ar lasa cineva sa cante pe gheata. E prea mare riscul. Apoi, nu poti iesi cu un instrument vechi de sute de ani la temperaturi foarte scazute. Eu cred ca inainte el face imprimari pe acel Stradivarius, dar pe gheata iese cu o copie si face play-back. Dar si daca ar canta live, trebuie spus ca Marton nu este un virtuoz. Publicul vine pentru patinatorul pe care Marton il acompaniaza si pentru a vedea cum arata un Stradivarius.

» Cand ati realizat ca sunteti pe un drum infundat?
G.C.: Abia in primavara. Madalin Voicu mi-a zis mereu ca voi primi vioara dupa ce ministerul ii indeplineste unele conditii. si uite ca in toamna se fac noua ani de cand astept sa cant la acel instrument. Probabil ca Madalin traieste cu impresia ca din cauza mea i-a plecat vioara din casa.

» Va ajunge vioara la dumneavoastra?
G.C.: Eu asa cred. Nu vad ce alta decizie mai inteleapta decat asta poate lua ministrul Iorgulescu. Am depus un memoriu la minister saptamana trecuta pentru a intra in posesia instrumentului si acum astept un raspuns. Eu cred ca datorita intrarii in Uniunea Europeana s-a reusit intoarcerea la stat a instrumentului. Inainte, s-au facut unele presiuni, dar nu s-a reusit nimic. Fostul ministru al Culturii, Razvan Theodorescu, a declarat ca aceasta chestiune nu a fost o prioritate pentru el.

» Va veti inscrie la un nou concurs?
G.C.: Nu mi se pare normal sa mai particip la un nou concurs. Ce garantie mai am ca nu voi pati la fel ca prima oara? Am castigat un concurs in fata unui mare violonist. Orice artist ar dori sa auda cuvintele pe care mi le-a adresat lordul Menuhin la finalul concursului. Sper sa se faca dreptate si sa mi se dea vioara pentru o perioada determinata, un an, cinci, cat dispun ei.

"Nu ai nevoie de cultura ca sa te
sensibilizeze o simfonie"
In pofida nedreptatii care i s-a facut, Gabriel Croitoru nu a parasit drumul pe care a pornit in urma cu 35 de ani, fiind profesor de vioara la Universitatea de Muzica din Bucuresti.
» Cum va impacati cu muzica moderna?
G.C.: Nu trebuie sa ne ingrijoreze ca tinerii asculta un tip sau altul de muzica. Problema este ca din multitudinea de canale nici unul nu se ocupa de muzica clasica. Manelistii si-au facut canal media, muzica comerciala se difuzeaza pe televiziunile de profil. Ministerul Educatiei ar trebui sa includa muzica clasica parte din cultura generala. Asa cum stii geografie fara a intra in detalii, asa ar trebui sa existe o cultura muzicala minima. De ce nu se gaseste o ora pe saptamana in care copiilor sa li se explice ca mai exista si alta muzica decat cea difuzata pe programele comerciale?

» Cui se adreseaza muzica clasica?
G.C.: Oricui. Nu trebuie sa ai o cultura deosebita ca sa te sensibilizeze o bucata muzicala. Poti fi miscat de un gen muzical din care nu ai mai ascultat nimic niciodata. Cum se explica faptul ca avem atata cautare afara si in tara ne adresam unui public foarte restrans? Eu cred ca gusturile se educa.

» Veti merge la concertul Rolling Stones?
G.C.: Nu. Am fost cand eram mai tanar la astfel de manifestari. Din punctul meu de vedere, nu acesta este evenimentul anului in Romania, ci Festivalul Enescu.

» Va incurajati copilul sa faca muzica?
G.C.: Am o fata de 17 ani, Simina, care studiaza vioara. Mama ei, si ea profesoara de vioara, a indrumat-o inca de la cinci ani. Am avut concerte impreuna, dar a cantat si singura, a luat premii. Am incurajat-o pe acest drum doar fiindca am vazut ca are talent si nicidecum dintr-o ambitie personala.

» Este generatia fiicei diferita de a dumneavoastra?
G.C.: Sesizez diferente intre modul in care ma pregateam eu si cel in care se pregateste fiica mea. Inainte nu erau atatea tentatii, nu aveam decat doua ore de program tv. Tinerii erau mai putin ispititi sa iasa in oras. Cei chemati sa faca performanta treceau mai usor peste sacrificiile pe care le implicau studiul. Acest efort in plus cred ca noi il resimteam altfel, la o intensitate mai mica. Eu studiez cot la cot cu fiica mea, chiar daca am cu 20 de ani mai mult. z

BIOGRAFIE
1966 se naste, la Galati;
1983 absolvent al Liceului
George Enescu din Bucuresti;
1987 absolvent al Universitatii
de Muzica din Bucuresti;
1987 locul doi la Concursul de vioara "Zino Francescatti International";
1988 CD alaturi de Orchestra
Filarmonica din Nisa;
1991 premiul intai la "Pablo Sarasate International Competition", Pamplona, Spania;
1994 trei CD-uri alaturi de Orchestra din Malaga, condusa de Jacques Bodmer;
2000 inregistrari pentru Radio Bucuresti.

A cantat alaturi de London Royal Philharmonic, Queen Sofia Chamber Music Orchestra, Marseille Orchestral Ensemble, Lucerne Chamber Orchestra, South-west Symphony, Filarmonica din Bucuresti, Timisoara, Cluj etc.
Este frecvent invitat sa cante
in Europa si SUA.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă