Înlăturarea lui Ling Jihua, unul dintre aliaţii preşedintelui Hu Jintao, cu câteva săptămâni înainte de congresul Partidului Comunist, este legată de accidentul mortal al fiului său la volanul unui Ferrari, care a adus la lumină corupţia puterii şi lupta între cei mai înalţi lideri din partid.
Un banal accident de circulaţie pe inelul periferic nord al capitalei chineze, Beijing, petrecut la 18 martie 2012 în zori, s-a transformat într-un scandal de amploare, deşi autorităţile s-au străduit să-l ascundă. Atunci, un playboy de 20 de ani, care circula cu toată viteza la volanul unui Ferrari 458 Spider negru, însoţit de două tinere, a sfârşit cursa pulverizând maşina într-un parapet. Şoferul, pe jumătate gol, a fost ucis pe loc şi există dubii în ce priveşte alcoolemia. Tinerele aflate alături de el, şi ele aproape dezbrăcate, au fost grav rănite.
Ciudat este că identitatea victimelor a rămas secretă. Problema era că tânărul era fiul lui Ling Jihua, aliat şi colaborator al preşedintelui chinez. Accidentul a plonjat liderii politici chinezi într-un nou scandal tocmai în apropierea congresului Partidului comunist, care va numi o nouă echipă la conducerea Chinei. După afacerea Bo Xilai, este o lovitură severă pentru preşedintele Hu Jintao, care, pe punctul de a abandona puterea, intenţionează să mizeze pe imaginea sa de om politic integru şi angajat în lupta contra corupţiei.
Polemica ce a urmat accidentului a luat naştere în mod neaşteptat, dezvăluind capcanele cenzurii oficiale prin care puterea chineză menţine la distanţă opinia publică de scandalurile de corupţie în care sunt implicaţi oameni politici din prima linie. Ziarele oficiale au menţionat accidentul, dar identitatea victimei a fost ascunsă cu grijă şi certificatul de deces a fost un fals. Zvonurile au început să circule pe internet şi pe culoarele puterii din Beijing şi cuvintele „Ferrari” şi „Ling Jihua” au fost blocate pe Twitterul chinez. S-a stabilit totuşi că la volanul Ferrari-ului negru fusese fiul lui Ling Jihua, considerat unul dintre cei mai puternici lideri din umbră, aliat apropiat al lui Hu Jintao.
Maşini de peste 700.000 dolari
Cursele cu maşini sport pe autostrăzi reprezintă un hobby nou pentru odraslele chinezilor bogaţi şi mărcile italiene preferate de miliardarii celei de a doua economii mondiale au ajuns în termeni politici la fel de sensibile ca „evenimentul de la Tienanmen” sau „Falungong”, fiind cenzurate pe internet. Cu un bolid de 788.000 de dolari, când un înalt lider chinez câştigă de 50 de ori mai puţin pe an, era normal ca Ling Jihua să plătească „aventurile fiului său”. Presa oficială a anunţat la 4 septembrie că „Ling Jihua a fost numit şeful Departamentului de muncă al Frontului unit al Comitetului central al PCC.
Anterior, ocupase postul de şef al Direcţiei generale a Comitetului Central al PCC. În timp ce mulţi se întrebau cum fiul unui lider de partid îşi poate oferi o astfel de maşină şi o acuzau pe soţia lui Ling Jihua că a deturnat bani proveniţi dintr-o operă de caritate, braţul drept al lui Hu Jintao continuă să îl însoţească în toate deplasările, impunându-se din ce în ce mai mult ca viitorul său om de influenţă după demisia sa prevăzută în toamnă, la congres. Abia la începutul lui septembrie, Ling Jihua a fost retrogradat în cadrul partidului, atibuindu-se o funcţie simbolică, mai puţin strategică decât cea anterioară. O „promovare” deghizată de puterea aflată în funcţie, consecinţă a accidentului de maşină care a costat viaţa tânărului playboy Ling Gu.
Luptele pentru putere sunt atât de intense încât cea mai mică afacere este amplificată potrivit intereselor fiecărei tabere. Afacerea Ferrari-ului negru este deranjantă pentru preşedintele Hu Jintao, pentru că a pierdut unul dintre oamenii de încredere pe care s-a străduit să-i plaseze în posturi-cheie înainte de a preda puterea pentru a-şi asigura perenitatea influenţei sale şi a clanului său. New York Times relevă că este vorba în fapt de lupte pentru putere, de conflicte de interese şi duşmănii ascunse, de un scandal enorm însoţit de mari minciuni.