13.7 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăGrupul Arcelor Mittal loveste grav interesele economice ale Romaniei

Grupul Arcelor Mittal loveste grav interesele economice ale Romaniei

Informatii de presa aparute de curand arata fara dubiu faptul ca grupul multinational Arcelor Mittal joaca necinstit pe piata romaneasca, cel putin in ceea ce priveste transportul materiilor prime in tara.

Astfel, conform unei stiri recente a agentiei nationale de presa Agerpres, Grupul Arcelor Mittal a derulat contracte de transport de materie prima din portul bulgaresc Burgas catre Galati, pe ruta Marea Neagra – Canalul Bastroe, ignorand portul Constanta si lovind astfel in interesele economice ale Romaniei.

Conform unui asemenea contract (redactat in limba engleza, din care sunt prezentate mai jos extrase in facsimil), Grupul Arcelor Mittal negociaza, pe data de 13 iulie 2009, transportul unei cantitati de minereu de fier din Burgas spre Galati, pe o nava bulgareasca denumita Sozopol, la un pret de 7,80 euro/tona.

Facsimilul alaturat (dati click pe foto) e relevant: marfa transportata e minereu de fier (casuta 12), destinatarul marfii e Arcelor Mittal Galati (casuta 4), portul de incarcare este Burgas (casuta 10), portul de descarcare este Galati (casuta 11), nava transportatoare este bulgareasca si se numeste Sozopol 1 (casuta 5), are o capacitate de 3.261 tone dw (casuta 7) si realizeaza transportul la un pret de 7,80 euro/tona (casuta 13), la care se vor adauga costuri de incarcare/descarcare si alte cheltuieli auxiliare.

Aceste lucruri se petrec in conditiile in care terminalele aflate in Portul Constanta pot acosta nave cu capacitati de pana la 220.000 tone dw (ceea ce ar reduce costurile de operare a marfurilor), in timp ce viteza de incarcare/descarcare la aceste terminale este de cel putin doua ori mai mare decat cea din Burgas (ceea ce din nou ar reduce din costuri).

Aceste avantaje ale Portului Constanta in raportul cu Portul Burgas duc la un cost al transportului de materie prima de 5,77 euro/tona, in timp ce prin Burgas acest cost se poate ridica la 16-19 euro/tona (cu toate cheltuielile incluse).

Sunt neclare motivele care au determinat Arcelor Mittal sa prefere in ultimele luni de zile transportul mai scump si mai lent de minereu de fier pe ruta Burgas – Canalul Bastroe – Galati in dauna celui traditional si eficient de pe ruta Constanta – Canalul Dunare–Marea Neagra – Galati. Oricare ar fi aceste motive, consecintele practicilor anticoncurentiale ale Arcelor Mittal sunt clare: lipsa de activitate in Portul Constanta si pe Canalul Dunare–Marea Neagra, venituri in scadere la bugetul de stat, salarii reduse si somaj pentru forta de munca din judetul Constanta.

Se constata ca Grupul Arcelor Mittal practica astfel, cu buna stiinta, o politica total ostila fata de statul roman, care a oferit facilitati acestui grup ulterior privatizarii SIDEX Galati si continua sa-i ofere diverse avantaje si in actuala perioada de criza economica.

Grupul Arcelor Mittal are obligatia sa isi reconsidere de indata pozitia si sa revina la practici concurentiale si comerciale corecte, incetand atacurile la adresa Companiei Nationale "Administratia Porturilor Maritime" Constanta, a Companiei Nationale "Administratia Canalelor Navigabile" si a agentilor economici romani implicati in transportul de materie prima importata.  Atitudinea aroganta a Arcelor Mittal nu serveste nimanui si va fi cu siguranta penalizata in urma investigatiei declansate deja de Consiliul Concurentei din Romania.

Contractul comercial dintre Arcelor Mittal Galati si Kartrade Oil Ltd. Burgas impreuna cu factura emisa de Kartrade Oil Ltd. catre  Arcelor Mittal pot fi consultate mai jos.

Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" Constanta
Compania Nationala "Administratia Canalelor Navigabile"
Comvex S.A. Constanta 
  

Click pentru a vedea documentul
Click pentru a vedea "invoice freight for sozopol"

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă