27.6 C
București
sâmbătă, 20 iulie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCNADNR licitează 256 autoutilitare dintr-un model încă neinventat

CNADNR licitează 256 autoutilitare dintr-un model încă neinventat

Caracteristicile cerute autoutilitarelor de către companie determină firmele de leasing să exclame că maşinile în cauză nu s-au inventat.

Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a demarat licitaţia de în­chiriere în leasing operaţional a 256 de autoutilitare de transport destinate transportării materialelor şi angajaţilor de la cele şapte direcţii regionale subordonate.

Compania este dispusă să plătească până la 48 de milioane de lei, fără TVA pentru achiziţie, iar livrarea urmează să fie făcută în şase luni de la semnarea contractului. Leasingul este calculat pentru o perioadă de 54 de luni, cere compania participanţilor la licitaţie.

În pofida faptului că piaţa autoutilitarelor este una foarte competitivă, existând firme consacrate care oferă  la câte un singur model, până la 35 de variante constructive, standardele ridicate ale CNADNR fac ca participanţii la licitaţie să exclame că nu s-a inventat maşina care să corespundă cerinţelor.

Autoutilitara ideală este în viziunea CNADNR cea care are obligatoriu Euro 5, în condiţiile în care multe firme vând Euro 4, are motor diesel de 90-150CP,  consumă maxim 12 litri combinat, are 6 viteze, culoare portocalie, masă maximă autorizată de 3,5 tone, astfel încât să poată fi condusă cu categoria B şi să nu necesite licenţe de transport.

Aceste cerinţe nu au dat bătaie de cap competitorilor, până când aceştia au ajuns la capitolul mase. Maşina trebuie să aibă sarcină utilă de 1.400 de kg din care 600 kg în cabină, trebuie să poată transporta şapte persoane inclusiv şoferul, când majoritatea producătorilor oferă cabina dublă de şase persoane.

Cerinţele CNADNR nu s-au oprit aici. Documentaţia de licitaţie impune anumite tipuri de suspensii pe punţi, tipul de ambreiaj, tipul frânelor, felul oglinzilor retrovizoare etc.

În faţa multiplelor cerinţe ridicate de CNADNR, ofertanţii se întreabă dacă există maşina cerută de CNADNR şi care e marca şi modelul. Unii ofertanţi chiar avertizează CNADNR că nu va primi oferte pentru simplul fapt că nu există maşina în cauză.

Firmele de leasing dau sfaturi CNADNR. „În cazul în care valorile sarcinii utile se referă la autovehiculul complet carosat, vă rugăm să revizuiţi aceste valori deoarece nu există nici  un tip de autoutilitară care să respecte aceste cerinţe, prin urmare nu veţi primi nici o ofertă eligibilă”, sfătuiesc firmele de leasing compania. Acestea îi fac şi socoteala şi explică cu cifre că sarcina utilă a autovehicului complet carosat, cerut de CNADNR, nu poate fi mai mare de 450 de kilograme, faţă de 1.400 kg cerute prin caietul de sarcini. Numai oblonul ridicător cu sistemul ridicător, bena şi prelata cântăresc împreună 550 kilograme, spune un participant la licitaţie.

Tracţiunea faţă, strict necesară la repararea şoselelor

În plus, firmele participante de leasing cer ca autoutilitarele oferite să poată avea şi tracţiune spate, aceasta fiind cea mai obişnuită soluţie oferită de producători, deoarece e şi cea mai avantajoasă. Compania respinge şi această solicitare, afirmând că doar tracţiunea faţă a camionetei răspunde specificului activi­tăţii de drumuri.

În prezent, licitaţia este deocamdată blocată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Con­tes­taţiilor, deoarece CNADNR a cerut o cifră de afaceri medie la licitaţie a participanilor de câteva ori mai mare decât valoarea întregului contract.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă