Concesionarii viitoarelor autostrฤzi ce vor fi construite în România nu vor scoate nici un ban din buzunar dacฤ pe acestea nu va circula nici o maลinฤ. Pentru a-i plฤti, statul va cere automobiliลtilor taxฤ ลi pe sectoarele construite din fonduri europene sau din bani publici ลi va introduce, totodatฤ, ลi o taxฤ pe carburanลฃi.
Concesionarii tronsoanelor de autostradฤ scoase la concesiune, anume Comarnic-Braลov, Centura Sud Bucureลti ลi Piteลti-Craiova nu vor risca nimic în cazul în care pe acestea nu va circula nici o maลinฤ, dupฤ ce vor fi deschise traficului.
Statul se obligฤ sฤ achite anual concesionarilor, prin plฤลฃi de disponibilitate, o sumฤ minimฤ din care aceลtia vor plฤti înapoi bancherilor banii împrumutaลฃi ลi vor obลฃine profitul proiectat. ”În cazul nici unui proiect de autostradฤ în concesiune bฤncile nu mai dau bani decât dacฤ statul îลi asumฤ riscul de trafic”, spune Narcis Neaga directorul general interimar al CNADNR.
Concesionarul nu riscฤ nimic
Sistemul nu este unul fericit pentru automobiliลti. În forma clasicฤ, practicatฤ in majoritatea ลฃฤrilor mediteraneene, Italia, Franลฃa, Spania, concesiunea presupune o libertate lฤsatฤ concesionarului de a stabili politica taxei de autostradฤ. Spre exemplu, dacฤ autostrada e aglomeratฤ, concesionarul creลte taxa pentru a-ลi majora profitul, dar ลi pentru a determina micลorarea traficului. Invers, concesionarul scade taxa pentru a atrage trafic. Deseori concesionarul schimbฤ nivelul taxei chiar de la zi la zi. El îลi asumฤ ลi riscul traficului. În ลฃฤrile menลฃionate, nici o maลinฤ pe autostradฤ semnificฤ nici un ban pentru el. Acest sistem e cel al taxei pure de autostradฤ.
În România va fi aplicat însฤ un alt tip de sistem, considerat a fi unul hibrid. Concesionarul va propune un tarif, statul i-l va aproba ลi va încasa banii. Concesionarul va primi plฤลฃi de disponibilitate, numite altfel deoarece nivelul acestora e condiลฃionat de proporลฃia în care autostrada e disponibilฤ. Neîntreลฃinerea corespunzฤtoare a autostrฤzii va micลora plฤลฃile primite. În afara acestei situaลฃii, partenerul privat nu va risca nimic. Aceastฤ condiลฃie face proiectul atractiv pentru finanลฃare din partea bฤncilor. Sistemul românesc prezintฤ riscul obligativitฤลฃii unor plฤลฃi cฤtre concesionari mai mari decât cele încasate de stat din taxa de autostradฤ. In acest caz diferenลฃa alimenteazฤ deficitul bugetar. Pentru a se feri de acest risc Guvernul a inventat alte douฤ gฤselniลฃe. Taxarea ลoferilor ลi pe tronsoanele de autostradฤ realizate deja precum ลi majorarea accizei la carburanลฃi.
Un al treilea sistem este practicat în alte ลฃฤri în care taxarea autostrฤzilor nu e vฤzutฤ cu ochi buni, precum Marea Britanie. Aici concesionarul încaseazฤ bani de la stat în funcลฃie de traficul înregistrat, însฤ utilizatorii nu plฤtesc nici o taxฤ nici statului, nici concesionarului. Sistemul este cunoscut sub numele de ”shadow-toll”, taxฤ ascunsฤ.
Taxa pusฤ ลi pe autostrฤzile lui Ceauลescu
O a doua gฤselniลฃฤ a statului este impunerea taxei de autostradฤ inclusiv pe sectoare construite din bani europeni sau din surse de la bugetul de stat, unde concesionarul are doar sarcina întreลฃinerii. Declaraลฃii recente ale lui Narcis Neaga indicฤ aceastฤ strategie: “Se închide un arc de la Sebeล-Turda-Suplacu de Barcฤu-Borล, care probabil va fi dat în concesiune în totalitate”, a spus zilele trecute acesta. Tronsonul Sebeล-Turda este însฤ scos la licitaลฃie cu finanลฃare de la buget, iar Suplacu de Barcฤu-Borล este ลi el realizat în bunฤ mฤsurฤ cu bani tot de la buget. Odatฤ concesionat întreg segmentul, statul va încasa de la concesionarul acestuia o taxฤ din care va alimenta un fond necesar efectuฤrii plฤลฃilor de disponibilitate cฤtre alลฃi concesionari, unde balanลฃa e în defavoarea sectorului public. Sistemul va fi aplicat ลi în cazul Centurii Sud Bucureลti. Firma care va construi segmentul va încasa taxa de autostradฤ pentru sectoarele Bucureลti-Piteลti ลi Bucureลti -Constanลฃa, construite din fonduri de la buget, fonduri nerambursabile ลi împrumuturi bancare.
Taxa pe carburanลฃi
O altฤ sursฤ de bani o va constitui o nouฤ taxฤ pusฤ pe carburanลฃi de cฤtre Guvern. Inovaลฃia aparลฃine fostului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu.
Premierul Victor Ponta a admis zilele trecute cฤ “analizeazฤ” aceastฤ variantฤ fฤrฤ a o respinge “în nici un caz de la început”. “Este o idee mai veche, de când domnul Fenechiu era ministru, de a introduce o anumitฤ taxฤ pe preลฃul benzinei ลi motorinei care sฤ alimenteze numai ลi numai resursele necesare pentru construirea de infrastructurฤ rutierฤ, nu ca venituri la bugetul general. Trebuie sฤ o analizฤm ลi sฤ vedem. Nu o resping în nici un caz de la început”, a spus premierul. Promisiunile sunt atractive. Relu Fenechiu spune cฤ accizarea benzinei ลi a motorinei este o soluลฃie pentru a strânge cele 26 de miliarde de euro cât costฤ construirea a 4.000 de kilometri de autostradฤ.
În realitate, managementul neperformant ลi lipsit de transparenลฃฤ al proiectelor de la CNADNR va face ca banii sฤ îngroaลe buzunarele regilor strฤini ลi români ai asfaltului, iar cei 4.000 de kilometri de autostradฤ sฤ rฤmânฤ o poveste frumoasฤ.
Semnele de întrebare
Practica CNADNR ridicฤ mai multe semne de intrebare. O datฤ ce statul îลi asumฤ riscul traficului, cel mai important risc într-o concesiune, atunci partenerul privat ce riscuri îลi mai asumฤ? Discursul public referitor la PPP s-a bazat pânฤ acum tocmai pe ideea de echilibru între interesele ลi obligaลฃiile celor doi parteneri.
În al doilea rând, directive europene prevฤd introducerea taxฤrii doar ca formฤ de recuperare a unei investiลฃii. Mai mult, este normal ca un automobilist care circulฤ pe un sector construit din fonduri publice sฤ susลฃinฤ prin o taxฤ plฤtitฤ la parcurgerea acestuia profiturile unui concesionar ce construieลte o altฤ autostradฤ?
În plus, o noua taxฤ pe carburanลฃi va aduce preลฃul acestora peste cel din Austria..