31.8 C
Bucureศ™ti
joi, 5 septembrie 2024
AcasฤƒInvestigaศ›ii Romรขnia LiberฤƒCele trei gฤƒselniลฃe ale concesiunilor de autostrฤƒzi

Cele trei gฤƒselniลฃe ale concesiunilor de autostrฤƒzi

Concesionarii viitoarelor autostrฤƒzi ce vor fi construite în România nu vor scoate nici un ban din buzunar dacฤƒ pe acestea nu va circula nici o maลŸinฤƒ. Pentru a-i plฤƒti, statul va cere automobiliลŸtilor taxฤƒ ลŸi pe sectoarele construite din fonduri europene sau din bani publici ลŸi va introduce, totodatฤƒ, ลŸi o taxฤƒ pe carburanลฃi.

Concesionarii tronsoanelor de autostradฤƒ scoase la concesiune, anume Comarnic-BraลŸov, Centura Sud BucureลŸti ลŸi PiteลŸti-Craiova nu vor risca nimic în cazul în care pe acestea nu va circula nici o maลŸinฤƒ, dupฤƒ ce vor fi deschise traficului.

Statul se obligฤƒ sฤƒ achite anual concesionarilor, prin plฤƒลฃi de disponibilitate, o sumฤƒ minimฤƒ din care aceลŸtia vor plฤƒti înapoi bancherilor banii împrumutaลฃi ลŸi vor obลฃine profitul proiectat. ”În cazul nici unui proiect de autostradฤƒ în concesiune bฤƒncile nu mai dau bani decât dacฤƒ statul îลŸi asumฤƒ riscul de trafic”, spune Narcis Neaga directorul general interimar al CNADNR.

Concesionarul nu riscฤƒ nimic

Sistemul nu este unul fericit pentru automobiliลŸti. În forma clasicฤƒ, practicatฤƒ in majoritatea ลฃฤƒrilor mediteraneene, Italia, Franลฃa, Spania, concesiunea presupune o libertate lฤƒsatฤƒ concesionarului de a stabili politica taxei de autos­tradฤƒ. Spre exemplu, dacฤƒ autos­trada e aglomeratฤƒ, concesionarul creลŸte taxa pentru a-ลŸi majora profitul, dar ลŸi pentru a determina micลŸorarea traficului. Invers, concesionarul scade taxa pentru a atrage trafic. Deseori concesionarul schimbฤƒ nivelul taxei chiar de la zi la zi. El îลŸi asumฤƒ ลŸi riscul traficului. În ลฃฤƒrile menลฃionate, nici o maลŸinฤƒ pe autostradฤƒ semnificฤƒ nici un ban pentru el. Acest sistem e cel al taxei pure de autostradฤƒ.

În România va fi aplicat însฤƒ un alt tip de sistem, considerat a fi unul hibrid. Concesionarul va propune un tarif, statul i-l va aproba ลŸi va încasa banii. Concesionarul va primi plฤƒลฃi de disponibilitate, numite altfel deoarece nivelul acestora e condiลฃionat de proporลฃia în care autostrada e disponibilฤƒ. Neîntreลฃinerea corespunzฤƒtoare a autostrฤƒzii va micลŸora plฤƒลฃile primite. În afara acestei situaลฃii, partenerul privat nu va risca nimic. Aceastฤƒ condiลฃie face proiectul atractiv pentru finanลฃare din partea bฤƒncilor. Sistemul românesc prezintฤƒ riscul obligativitฤƒลฃii unor plฤƒลฃi cฤƒtre concesionari mai mari decât cele încasate de stat din taxa de autostradฤƒ. In acest caz diferenลฃa alimenteazฤƒ deficitul bugetar. Pentru a se feri de acest risc Guvernul a inventat alte douฤƒ gฤƒselniลฃe. Taxarea ลŸoferilor ลŸi pe tronsoanele de autostradฤƒ realizate deja precum ลŸi majorarea accizei la carburanลฃi. 

Un al treilea sistem este practicat în alte ลฃฤƒri în care taxarea autostrฤƒzilor nu e vฤƒzutฤƒ cu ochi buni, precum Marea Britanie. Aici concesionarul încaseazฤƒ bani de la stat în funcลฃie de traficul înregistrat, însฤƒ utilizatorii nu plฤƒtesc nici o taxฤƒ nici statului, nici concesionarului. Sistemul este cunoscut sub numele de ”shadow-toll”, taxฤƒ ascunsฤƒ.

Taxa pusฤƒ ลŸi pe autostrฤƒzile lui CeauลŸescu

O a doua gฤƒselniลฃฤƒ a statului este impunerea taxei de autostradฤƒ inclusiv pe sectoare construite din bani europeni sau din surse de la bugetul de stat, unde concesionarul are doar sarcina întreลฃinerii. Declaraลฃii recente ale lui Narcis Neaga indicฤƒ aceastฤƒ strategie: “Se închide un arc de la SebeลŸ-Turda-Suplacu de Barcฤƒu-BorลŸ, care probabil va fi dat în concesiune în totalitate”, a spus zilele trecute acesta. Tronsonul SebeลŸ-Turda este însฤƒ scos la licitaลฃie cu finanลฃare de la buget, iar Suplacu de Barcฤƒu-BorลŸ este ลŸi el realizat în bunฤƒ mฤƒsurฤƒ cu bani tot de la buget. Odatฤƒ concesionat întreg segmentul, statul va încasa de la concesionarul acestuia o taxฤƒ din care va alimenta un fond necesar efectuฤƒrii plฤƒลฃilor de disponibilitate cฤƒtre alลฃi concesionari, unde balanลฃa e în defavoarea sectorului public. Sistemul va fi aplicat ลŸi în cazul Centurii Sud BucureลŸti. Firma care va construi segmentul va încasa taxa de autostradฤƒ pentru sectoarele BucureลŸti-PiteลŸti ลŸi BucureลŸti -Constanลฃa, construite din fonduri de la buget, fonduri nerambursabile ลŸi împrumuturi bancare.

Taxa pe carburanลฃi

O altฤƒ sursฤƒ de bani o va constitui o nouฤƒ taxฤƒ pusฤƒ pe carburanลฃi de cฤƒtre Guvern. Inovaลฃia aparลฃine fostului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu.

Premierul Victor Ponta a admis zilele trecute cฤƒ “analizeazฤƒ” aceastฤƒ variantฤƒ fฤƒrฤƒ a o respinge “în nici un caz de la început”. “Este o idee mai veche, de când domnul Fenechiu era ministru, de a introduce o anumitฤƒ taxฤƒ pe preลฃul benzinei ลŸi motorinei care sฤƒ alimenteze numai ลŸi numai resursele necesare pentru construirea de infrastructurฤƒ rutierฤƒ, nu ca venituri la bugetul general. Trebuie sฤƒ o analizฤƒm ลŸi sฤƒ vedem. Nu o resping în nici un caz de la început”, a spus premierul. Promisiunile sunt atractive. Relu Fenechiu spune cฤƒ accizarea benzinei ลŸi a motorinei este o soluลฃie pentru a strânge cele 26 de miliarde de euro cât costฤƒ construirea a 4.000 de kilometri de autostradฤƒ.

În realitate, managementul neperformant ลŸi lipsit de transparenลฃฤƒ al proiectelor de la CNADNR va face ca banii sฤƒ îngroaลŸe buzunarele regilor strฤƒini ลŸi români ai asfaltului, iar cei 4.000 de kilometri de autostradฤƒ sฤƒ rฤƒmânฤƒ o poveste frumoasฤƒ.

Semnele de întrebare

Practica CNADNR ridicฤƒ mai multe semne de intrebare. O datฤƒ ce statul îลŸi asumฤƒ riscul traficului, cel mai important risc într-o concesiune, atunci partenerul privat ce riscuri îลŸi mai asumฤƒ? Discursul public referitor la PPP s-a bazat pânฤƒ acum tocmai pe ideea de echilibru între interesele ลŸi obligaลฃiile celor doi parteneri.

În al doilea rând, directive europene prevฤƒd introducerea taxฤƒrii doar ca formฤƒ de recuperare a unei investiลฃii. Mai mult, este normal ca un automobilist care circulฤƒ pe un sector construit din fonduri publice sฤƒ susลฃinฤƒ prin o taxฤƒ plฤƒtitฤƒ la parcurgerea acestuia profiturile unui concesionar ce construieลŸte o altฤƒ autostradฤƒ?

În plus, o noua taxฤƒ pe carburanลฃi va aduce preลฃul acestora peste cel din Austria..

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Scandal de proporศ›ii dupฤƒ ce s-au aflat salarile de Manchester United! Casemiro, ศ›inta fanilor

Salariile jucฤƒtorilor de la Manchester United: Casemiro ศ™i Bruno Fernandes, cei mai bine plฤƒtiศ›i. Fanii lui Manchester United au fost uimiศ›i sฤƒ descopere salariile jucฤƒtorilor...

Scene incredibile la spitalul din Sรขnnicolau Mare: Un ศ™obolan a coborรขt din tavan

Un ลŸobolan care ลŸi-a fฤƒcut simลฃitฤƒ prezenลฃa la Spitalul Orฤƒศ™enesc din Sรขnnicolau Mare. Acesta a coborรขt din tavanul de rigips, strecurรขndu-se printr-o gurฤƒ de...

SUA ศ™i Marea Britanie vor semna primul tratat internaศ›ional privind inteligenศ›a artificialฤƒ

Primul tratat internaศ›ional obligatoriu din punct de vedere juridic privind inteligenศ›a artificialฤƒ va fi dat spre semnare de cฤƒtre ศ›ฤƒrile care l-au negociat, inclusiv...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ