21.6 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăApetitul romanilor pentru consum, franat de nesiguranta zilei de maine

Apetitul romanilor pentru consum, franat de nesiguranta zilei de maine

Puterea de cumparare scazuta si experienta unei economii marcate de criza au alimentat perceptia pesimista a romanilor, care a ingradit consumul.
Marcile consacrate pierd teren in fata produselor la pret redus.

Romanii vor sa isi limiteze cheltuielile de sarbatori, in contextul in care efectul psihologic al crizei a atras schimbari fundamentale in comportamentul consumatorilor, arata un studiu al companiei de audit si consultanta Deloitte privind tendintele de consum in perioada sarbatorilor de iarna.
Potrivit studiului, mai mult de jumatate din romani (58%) iau in calcul limitarea cheltuielilor de sarbatori, chiar daca 79% din persoanele intervievate nu se tem de pierderea locului de munca, iar 50% nu au datorii.
Asadar, consumatorii vor sa cumpere mai putin, dar vor in continuare sa cumpere obiecte utile, la preturi avantajoase, cu atat mai mult cu cat, in mod traditional, cheltuielile de sarbatori sunt semnificative.

"Asistam la nasterea unui nou tip de consumator, care prefera produsele utile si durabile, care renunta la achizitiile impulsive si analizeaza cu precizie deciziile de cumparare, cantarind preturile, calitatea si plusvaloarea pe care o aduc produsele. Criza s-a dovedit a fi o experienta de invatare pentru consumator, iar noile sale obiceiuri vor continua si dupa iesirea din criza. Pentru operatorii din comert si companiile din industria bunurilor de consum, provocarea va fi sa se adapteze noilor cerinte, astfel incat sa readuca piata la nivelul de consum anterior crizei", a declarat George Mucibabici, presedinte Deloitte Romania.

In opinia analistilor Deloitte, scaderea consumului a fost determinata in primul rand de starea de spirit a romanilor, care a ajuns la un nivel minim. "Perceptia unei puteri de cumparare scazute, care persista de cativa ani, precum si experienta unei economii marcate de criza au alimentat atmosfera pesimista, care a ingradit libertatea de consum. Bariera psihologica a fost factorul predominant care a afectat consumul", apreciaza reprezentantii Deloitte. Ideea este sustinuta si de analistii economici, care spun ca intotdeauna "comportamentul de turma" al oamenilor a avut efecte negative sau pozitive asupra economiei.

 

"Intotdeauna in perioada de criza se intampla un fenomen de ajustare, oamenii au tendinta de a cheltui mai putin, alimentata de diverse temeri, precum pierderea locului de munca sau diminuarea veniturilor. Este o reactie normala, un cerc vicios care face ca nivelul consumului sa scada, iar recesiunea sa se autointretina. Comportamentul de turma al oamenilor influenteaza negativ sau pozitiv economia", ne-a declarat analistul economic Aurelian Dochia. In plus, majoritatea participantilor la studiu au afirmat ca nu intentioneaza sa revina la vechile obiceiuri de consum, o data ce criza economica va trece. Studiul Deloitte a reconfirmat tendinta potrivit careia preturile mici si produsele la reduceri sunt factori-cheie in decizia de cumparare, iar marcile pierd in continuare teren in fata produselor la pret redus si a marcilor proprii. In acest context, competitia dintre retaileri se va accentua in perioada urmatoare, sustin reprezentantii Deloitte.

 

"In ciuda declinului vanzarilor, operatorii din comert au inaugurat noi centre de distributie, au lansat noi concepte de retail, iar rata de crestere a internetului este in crestere. Oferta se fragmenteaza si creste intr-un ritm mult mai alert decat cererea, care stagneaza. Vanatoarea dupa clienti a inceput, iar succesul depinde de eficienta promotiilor si a politicii celui mai bun pret. Companiile care nu vor raspunde asteptarilor pietei vor avea de suferit", a explicat Gilles Goldenberg, coordonatorul studiului.

» Top 10 cadouri de Craciun
Produsele cosmetice si parfumurile (46%) ocupa primul loc in topul cadourilor de Craciun, fiind urmate de imbracaminte si incaltaminte (44%), bijuterii si ceasuri (36%), obiecte de decor (35%), carti (35%), bani gheata (33%), laptop (33%), bilete de calatorie (28%), produse alimentare sau bauturi (25%) si telefoane mobile (23%), potrivit studiului Deloitte.

Cele mai citite

Premierul slovac Fico se află în afara oricărui pericol, dar starea sa este gravă

Premierul slovac Robert Fico nu mai este în pericol imediat, dar se află în continuare în stare gravă, a declarat duminică adjunctul său, la...

Accident pe Dunăre. Două persoane au murit, iar alte cinci sunt date dispărute

Două persoane au fost ucise și alte cinci au fost date dispărute în urma unei coliziuni între o ambarcațiune cu motor de mici dimensiuni...

Declarația unică 2024: Schimbări în taxarea veniturilor extrasalariale

Veniturile din activități independente trebuie declarate până pe 27 în Declarația unică 2024. Cei care completează formularul, pot dona până la 3,5% din impozitul...
Ultima oră
Pe aceeași temă