24.2 C
București
joi, 30 mai 2024
AcasăInternaționalAndrei Şerban taie panglica Festivalului Naţional de Teatru

Andrei Şerban taie panglica Festivalului Naţional de Teatru

Se apropie cu paşi repezi Festivalul Naţional de Teatru, eveniment la care publicul bucureştean poate vedea la lucru toată crema creatorilor de teatru din ţară. Cei mai mari regizori şi cei mai importanţi actori ai ţării vor putea fi aplaudaţi la scenă deschisă în perioada 25 octombrie-3 noiembrie. Alături de ei vor defila şi tinerele speranţe, cei ce peste câţiva ani vor intra şi ei, la rândul lor, în categoria ”grea”

 

Toată galeria regizorilor din prima linie va fi prezentă cu această ocazie la Bucureşti: Andrei Şerban, Radu Afrim, Silviu Purcărete, Victor Ioan Frunză, Tompa Gabor, Yury Kordonsky, Laszlo Bocsardi, Alexander Hausvater cărora li se adaugă, printre alţii, şi coregraful-emblemă al României, Gigi Căciuleanu.

 

”Serbările” teatrului românesc vor fi deschise de remake-ul unui spectacol care a făcut istorie. Este vorba de ”Troienele”, care în anii ’90 a făcut parte din marea ”Trilogie greacă” montată de Andrei Şerban la Teatrul Naţional din Bucureşti în perioada imediat următoare revoluţiei din decembrie 1989, spectacol care fusese însă ”născut” de părintele său, Andrei Şerban pentru prima dată în America, la teatrul new-yorkez La MaMa. ”Trilogia greacă” a marcat, la rândul ei, o revoluţie a teatrului nostru ( în oglinda cu revoluţia străzii) schimbând definitiv modul de a gândi şi de a percepe această artă atât de către creatori, cât şi de către spectatorii români.

 Citeşte şi: http://www.romanialibera.ro/cultura/teatru/andrei-serban-spectatorul-de-azi-pleaca-de-la-teatru-rusinat-ca-este-om-289259.html

La mai bine de 20 de ani distanţă, în 2012, Andrei Şerban şi-a propus să reviziteze ”Troienele”, care era, de altel, şi cel mai spectaculos dintre cele trei părţi ale măreţului său spectacol. Regizorul a ales să monteze din nou, mai mult de dragul spectatorilor tineri, care nu ar fi putut şti vreodată despre momentul istoric al ”Trilogiei” decât din poveştile părinţilor. De data aceasta locul de ”joacă” al directorului de scenă nu a mai fost Teatrul Naţional din Bucureşti, ci Opera Naţională din Iaşi.

 

Spre bucuria publicului bucureştean, pentru a nu se mai întâmpla ca în alţi ani în care, la Festivalul Naţional, teatrele erau asaltate de un puhoi de spectatori la montarile lui Andrei Şerban, şi, din păcate, mulţi rămâneau pe dinafară, organizatorii au programat anul acesta nu mai puţin de cinci reprezentaţii cu ”Troienele”, toate la Teatrul Odeon: vineri, 25 octombrie, de la ora 21.00, a doua zi, sâmbătă, de la ora 17.00 şi de la ora 21.00, şi duminică, 27 octombrie, tot de la 17.00 şi 21.00.

 

Iată ce povestea chiar Andrei Şerban într-un interviu acordat României libere după premiera “Troienelor” de la Opera din Iaşi:

 

”Când am montat „Trilogia greacă” acum 40 de ani nu bănuiam desigur ce impact va avea  acest spectacol asupra carierei mele. L-am pus în scenă, am mers cu el în turneu prin toată lumea, pe la marile festivaluri, după care credeam că, gata, s-a terminat povestea lui. Pentru ca în 1980, când se juca deja de câţiva ani, Ellen Stewart, directoarea Teatrului „La MaMa” să-mi spună că trebuie să montez din nou „Trilogia„ pentru jubileul teatrului. „Bine, dar crezi că o să mai intereseze pe cineva acest spectacol după 5-6 ani? Peter Brook spune că nici o montare nu mai are viaţă după 5 ani.” Lucru la care ea mi-a răspuns: „Baby, I don’ t care about Brook. Tu faci ce spun eu, iar eu îţi zic să montăm din nou „Trilogia”. „Să trăiţi, am înţeles. Facem din nou spectacolul.” L-am pus din nou în scenă şi a avut un succes fabulos, la fel de mare ca la premieră. Şi aşa se face că la fiecare 4-5 ani, Ellen mai găsea câte un pretext să refacem „Trilogia”, din care partea ei preferată era chiar „Troienele”. Eu mă opuneam foarte puternic. „Vreau să fac altceva!” E drept că este spectacolul datorită căruia cariera mea a explodat şi am devenit cunoscut peste tot în lume, şi probabil că voi rămâne faimos pentru el, dar devenise prea obsesiv. Voiam să scap de el.(…) Dar în 1990 am vrut chiar eu să îl pun în scenă pentru că mi‑am dat seama că va avea un impact extrem de puternic asupra românilor proaspăt ieşiţi din comunism şi asupra actorilor. Şocul pe care l-a produs „Trilogia greacă”, şi asta nu o spun eu, ci toţi oamenii de teatru, a schimbat soarta scenei româneşti(…) În 2012, Beatrice Rancea, directoarea Operei din Iaşi, care jucase în „Trilogie” la Bucureşti, mi-a spus că actorii tineri de azi studiază „Trilogia” la facultate şi că citesc despre ea din cărţi. „Nu merită să le dăm şi lor şansa de a trăi această experienţă extraordinară?”, m-a întrebat. Şi cu asta m-a convins.”

 

Aşa că îi îndemnăm şi noi pe cei care nu şi-au cumpărat deja bilete să se grăbească să o facă pentru că este o şansă rară să vezi o montare care a intrat în manualele de istoria teatrului, spectacol încadrat de aceea de către organizatori în categoria ”Legendele scenei”.     


Citeşte şi: http://www.romanialibera.ro/cultura/teatru/troienele-un-spectacol-daruit-cu-tinerete-fara-batranete-si-cu-viata-fara-de-moarte-287778.html

Cele mai citite

Cum să ai un birou eco-friendly? 3 sfaturi și recomandări

Un birou eco-friendly presupune utilizarea produselor reciclate sau prietenoase cu mediul, ceea ce duce la reducerea semnificativă a emisiilor de carbon și a deșeurilor....

Alege cosmeticele și accesoriile hoteliere premium, special create pentru confortul oaspeților tăi!

În industria hotelieră, detaliile fac diferența. De la amenajarea camerei până la serviciile oferite, fiecare element contribuie la experiența generală a oaspeților. Un aspect...

Reuniunea miniștrilor de externe ai NATO va aborda subiectul armelor furnizate Ucrainei

Miniştrii de externe din ţările NATO se întâlnesc joi la Praga pentru a discuta propunerea potrivit căreia Ucraina va avea dreptul să folosească armele...
Ultima oră
Pe aceeași temă