25.3 C
București
sâmbătă, 25 mai 2024
AcasăEconomieEconomie internaționalIndustria auto mai primește o palmă din cauza războiului

Industria auto mai primește o palmă din cauza războiului

Analiștii estimează că până la 15% din producția europeană de automobile ar putea fi afectată de conflictul din Ucraina, în mare parte din cauza penuriei de piese fabricate în cele două state implicate în război.

Ucraina exportă de la cabluri pentru mașini, până la majoritatea pieselor, asigurând peste 10% din necesarul UE. Analiștii estimează că va dura între trei și șase luni pentru a fi găsite alternative care provin din Africa de Nord (Maroc și Tunisia), sau Balcanii de Vest (Serbia și Macedonia de Nord), potrivit Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile (CLEPA). Pe fondul deficitului de cipuri, despre care CLEPA spune că se va agrava, au intervenit și alte situații care vor arunca în prăpastie piata auto.

„Dacă nu se încheie curând conflictul militar din Ucraina, ne putem aștepta ca deficitul de cipuri să se înrăutățească. Aprovizionarea tot mai dificilă cu materii prime și creșterea prețurilor la energie vor avea, de asemenea, un impact uriaș”, au spus reprezentanții CLEPA.

Constructorii auto urlă din cauza amplificării crizei ca urmare a războiului

În Ungaria, presa scrie despre criza de la fabrica Audi din Gyor, unde conducerea este blocată în a lua decizii ca urmare a cumulului de probleme apărute brusc cu furnizorii.

În schimb, Mercedes-Benz caută să transfere fabrica din Ungaria pentru a face față mai ușor crizei componentelor auto.

În prezent, toate materialele necesare pentru producția de baterii au atins prețuri record. Litiul a crescut cu 100% în comparație cu ianuarie, la fel și cobaltul sau nichelul. Nichelul este importat în mare parte din Rusia, care deține 10% din rezervele mondiale, iar sancțiunile aplicate Rusiei se reflectă în prețuri. Rusia este, de asemenea, un furnizor cheie de paladiu necesar convertizoarelor catalitice ale motoarelor pe benzină.

Până ca Europa să devină independentă de importurile și producțiile din Ucraina și Rusia, industria afectează și angajații din tot mai multe țări, inclusiv România.

De exemplu, la începutul acestei luni, BMW a oprit producția la fabricile din Munchen și Dingolfing din Germania, dar și Oxford, Anglia. Între timp, a căutat variante și a decis redeschiderea, însă producția de mașini este la capacitate limitată, ceea ce înseamnă și angajați trimiși în șomaj și o nouă creștere pe piața auto. Constructorul german estimează acum pierderi între 7% și 9% din cauza efectelor asupra producției, însă în 2021 din cauza pandemiei, au fost pierderi de peste 10%. Dacă nu ar fi fi intervenit războiul, compania ar fi avut câștiguri de cel puțin 10%, estimează specialiștii lor.

Compania Nissan din Sankt Petersburg și-a întrerupt activitatea momentan din cauza lipsei de piese. La fabrica din Rusia lucrează peste 2.000 de oameni, iar anul trecut au ieșit peste 45.000 de mașini de pe poarta uzinei. Compania a donat între timp suma de 2,5 milioane de euro victimelor din Ucraina, însă momentan nu a luat o decizie dacă se va retrage din Rusia, momentan și-a trimis angajații acasă în șomaj tehnic. Grupul auto Renault, proprietarul Dacia, are o expunere deosebită pe Rusia. Renault deţine un pachet de 68% din acţiunile Avtovaz, producătorul automobilelor marca Lada din perioada sovietică.

În total, Renault depinde de Rusia pentru aproximativ 10% din veniturile sale, ceea ce înseamnă că are cea mai mare expunere pe această piaţă comparativ cu alţi mari producători auto internaţionali. Renault controlează aproximativ 30% din piaţa auto din Rusia şi aproape 40.000 de angajaţi în această ţară și vânzări de 500.000 de mașini/an.

Angajații Dacia, afectați și ei și au fost trimiși în șomaj tehnic. Uzina Mecanică şi Şasiuri Dacia a fost oprită pentru câteva zile, ca urmare a scăderii comenzilor de cutii de viteze din partea uzinelor Renault din Rusia.

Uzina Dacia din România produce componente pentru fabricile Global Acces ale Renault Group, dar şi pentru alte modele ale mărcii, precum şi pentru Nissan. La capitolul componente, la Mioveni sunt produse atât motoare, cât şi cutii de viteze. De aici, cutiile sunt expediate inclusiv în Rusia, unde Renault Group are două uzine: în Moscova, pentru maşinile sub siglă Renault, şi la Togliatti, pentru maşinile Lada produse de AvtoVAZ.

Concluzia este clară că vom asista la scumpiri ale mașinilor, pentru că pe lângă criza semiconductorilor care nu a fost rezolvată au apărut și penurii de alte piese, metale scumpite brusc, toate acestea se adaugă la prețul final al mașinii.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Cristina
Cristina
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Accident pe autostrada Transilvania. Un bărbat a murit

Un bărbat în vârstă de 30 de ani a pierit sâmbătă, 25 mai 2024, într-un tragic accident rutier petrecut pe autostrada Transilvania. Bărbatul a fost...

Consilier PSD sub control judiciar pentru fraudă cu fonduri europene

În dimineața zilei de vineri, în jurul orei 04:00, procurorii Direcției Generale Anticorupție (DGA) Buzău, sprijiniți de trupele speciale ale IPJ Buzău, au...

Două organizații criminale care se ocupau cu introducerea ilegală de cetățeni chinezi în Spania au fost desființate

Europol a sprijinit Poliția Națională Spaniolă (Policía Nacional) în desființarea a două organizații criminale care au introdus ilegal sute de cetățeni chinezi folosind o...
Ultima oră
Pe aceeași temă