10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăEconomieEconomie internăMinistrul Florin Spătaru a testat viitorul vehicul blindat de la Automecanica Moreni...

Ministrul Florin Spătaru a testat viitorul vehicul blindat de la Automecanica Moreni  

În fotografie, ministrul economiei, Florin Spătaru, suprins de reporterul “României libere,”într-o postură simbolică, coborând din modelul Nurol Makina.

Modelul Nurol Makina, produs de turci, la standardele NATO, ar putea fi produs la Automecanica Moreni, dacă guvernul României va finanța retehnologizarea uzinei, altădată o marcă de prestigiu în lumea militară.

În prezența ministrului economiei, Florin Spătaru, directorul Uzinei Automecanica Moreni, Corneliu Vișoianu a semnat vineri un Memorandum de înţelegere cu compania turcească Nurol Makina ve Sanayi A.S., document care are în vedere dezvoltarea de produse militare şi sisteme de armament moderne, conform standardelor NATO.

Licența vechiului Tab românesc, produs la Automecanica Moreni, a fost dată misterios companiei turcești Nurol
Vechiul TAB românesc e de nerecunoscut. Nurol Makina

Județul Dâmbovița, magnet de investiții turcești

Evenimentul a avut loc la aniversarea a 54 de ani de la înființarea Uzinei Automecanica Moreni. Reuniunea a fost organizată de directorul uzinei, Corneliu Vișoianu, în parteneriat cu administrația județului Dâmbovița.

Președintele Consiliului Județean Dâmbovița, Corneliu Ștefan, cel care a investit cei mai mulți bani europeni dintre toate județele țării, susține proiectul de retehnologizare a intreprinderii.

“A fost un moment propice pentru a demara discuțiile necesare, dar și pentru a stabili etapele viitoare astfel încât Automecanica Moreni să redevină unul dintre principalii furnizori ai industriei de apărare națională”, a scris pe pagina sa de facebook, după eveniment.  

citește și: Reindustrializarea – răspunsul potrivit la vreme de război

El este conștient că fabrica are nevoie de retehnologizare.

Guvernul a promis o sumă de 17 milioane de lei pentru acest lucru. Ar mai fi necesar încă cel puțin atât. Directorul a fost asigurat de sprijinul guvernului.

Foto: Marius Ghilezan

“În urmă cu puțin timp, această industrie era la pământ. De anul acesta, asistăm la o susținere serioasă din partea statului și rezultatele se văd pe teren: avem clădiri renovate, proiecte bine fundamentate, intenția de a angaja, chiar de săptămâna viitoare, tineri care să muncească în acest domeniu,” explică prefectul județului Dâmbovița, Claudia Gilea.

Strategia? Azi o vedem și mâine-n UE

În contextul vizitei sale la uzina din judeţul Dâmbovița, ministrul Florin Spătaru a promis că Ministerul Economiei „va finaliza, până la sfârşitul anului, strategia industriei de apărare.” De şapte ani nu a mai existat vreo preocupare a executivului, în acest domeniu.  

Consilierul pe apărare și siguranță națională al premierului, Iulian Chifu, a spus că guvernul nu poate asigura comenzi  de stat, pentru că suntem în UE și NATO.

Dacă toatele componentele tehnologice vor fi aduse în timp util, până la sfârșitul anului 2023, se pot produce primele transportoare blindate. Cererea pe piața externă este foarte mare.

“Vom putea produce la un preț de vânzare de patru ori mai mic decât omologul american,” ne-a spus o sursă din managementul companiei.

Compania turcească Nurol Makina ve Sanayi A.S. a preluat tehnologia de producere a transportoarelor blindate de la Automecanica, în urmă cu 30 de ani, pentru ca astăzi – ce ironie a sorții – să ofere licența de producție a produsului reînoit.

Automecanica va trebui să se reorganizeze și să se capitalizeze. Ministrul pesedist al economiei și-a prezentat întreaga susținere.

La eveniment, trebuia să participe și primul ministru Nicolae Ciucă, dar din cauza vizitei prelungite la Bruxelles, nu a putut participa. În plus, la ora reuniunii de la Moreni, localitate aflată la 100 de km de București, s-a organizat o ședință de urgență a executivului.

Transportoarele sunt omologate și au tehnologii de vârf

Avantajul principal al produsului made in Turcia este standardul de conformitate  NATO Generic Vehicle Architecture (NGVA), care asigură integrarea rapidă și fiabilă a sistemelor avansate de comunicații și arme nu numai în momentul producției, ci pe întreaga durată de funcționare a vehiculelor.

Transportorul blindat poate prinde 140 de km/oră

Directorul turc a asigurat că are o colaborare bună cu Optica din București, pentru producerea turelelor și a componentelor din sticlă.

Compania turcească este prezentă în România de mai mulți ani, lucrând și în domeniul construcțiilor.

Senzația zilei a fost plimbarea cu ultimul model de transportor blindat, produs în Turcia, prin curtea fabricii. Vehiculul va rămâne în România, doar șoferul a trebuit să plece azi, pentru că-i expirase viza.

La reuniune a fost prezent și Igor Prokopchuk, ambasadorul Ucrainei.

Nurol Makina ve Sanayi A.Ş, parte din Nurol Holding, este o companie din industria de apărare care funcționează din 1976. Cu peste 40 de ani de experiență industrială și în infrastructură tehnologică, Nurol Makina realizează proiectarea și producția de sisteme pentru vehicule blindate de luptă, transportoare blindate de personal și platforme cu destinație specială în segmentul 4×4. Din suita de vehicule de lupta  produse de Nurol Makina, fac parte: Ejder Toma, Ejder Yalcin, Ejder Kunter, Ilgaz și NMS, care au fost livrate în Asia, Europa, Africa și Orientul Mijlociu, informează pagina sa oficială, citată de Financialintelligence.ro

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Marius Ghilezan
Marius Ghilezanhttp://mariusghilezan.ro/
Marius Ghilezan scrie la “România liberă” din anul 1991. Este reporterul care i-a deconspirat pe celebrul Căpitan Soare, pe Omul Negru de la Rahova, pe Aurel Moiș, “călăul din Christian Tell,” fost torționar comunist, care a trimis șapte țărani din Apateu la moarte, pentru că au refuzat să intre în colectiv. A publicat celebrele stenograme ale întâlnirii lui Mihail Gorbaciov cu Nicolae Ceaușescu. A fost primul jurnalist român post-decembrist care a stat de vorbă cu președintele SUA. Este autorul a nouă cărți.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă