16.4 C
București
miercuri, 15 mai 2024
AcasăSpecialFestivalului Serile Lipatti 2014 – cronica episodului II

Festivalului Serile Lipatti 2014 – cronica episodului II

Deși a fost dedicată integral tinerilor pianiști, a doua “seară” a Festivalului care omagiază personalitatea marelui pianist Dinu Lipatti, petrecută ieri, 9 septembrie, la Conacul de la Fundățeanca, a atras un numeros public, semn că aceste recitaluri desfășurate într-o ambianță specială au început să fie gustate din plin. Organizatorii au fost nevoiți să deschidă larg terasele spre nostalgicele priveliști astfel încât auditoriul s-a bucurat de simbioza perfectă dintre acordurile romantice și nostalgicele priveliștile de toamnă.

În preambulul pianistic Ieronim Gugu a lansat două lumi total diferite, care s-au întâlnit într-un singur punct, acela al libertăţii disonanţei. Fantezia cromatică și Fuga în re minor de Bach poartă în interpretarea tânărului pianist o profundă, dar reținută tristețe, iar Sonata în fa diez major de Scriabin, lucrare de început de secol XX, a atras  publicul într-un vals stelar când lent, când într-o amețitoare plutire al unui prestissimo volando.

După ani buni petrecuți în Marea Britanie și încununați de nenumărate premii ale unor competiții pianistice și de muzică de cameră Tudor Scripcariu și-a clădit în Seara Lipatti rolul de artist consacrat pe un program pretențios și divers. Lumina din Partita nr. 1 de Bach și liniștea interpretării acestei piese delicate au pregătit intrarea în scenă a personajului Beethoven cu un dinamism ieșit din rigorile formei în Sonata 18 op. 31 nr. 3. Debussysta Toccata din Suita nr 2 de Enescu pregătește palierul velocității pianistice îmbrăcate în limbajul romantic al lui Chopin și Liszt. Fantaisie-Impromptu op. 66 de Chopin a apărut în interpretarea tânărului Scripcariu ca o avântată și pasională declarație de dragoste. Jocul între declamație, lirism, tensiuni și suspensii din Rapsodia Ungară nr. 12 de Liszt, îmbrăcat într-o tehnică pianistică de excepție, a dat măsura strălucirii interpretative a unui pianist stăpân pe discursul și sensibilitatea sa, cu o putere de convingere a publicului dublată de o prospețime a tinereții. Aceasta a fost Seara Lipatti marcată de personalitatea lui Tudor Scripcariu.

Pentru cei interesați, mai multe detalii privind primele două “seri” ale festivalului, cronicile muzicale complete, le puteți găsi în ediția de mâine (joi, 11 septembrie) a ziarului România liberă la pagina culturală.

Următoarea seară de la conac, din 16 septembrie, va fi dedicată muzicii vocale, în interpretarea celebrelor soprane Irina și Cristina Iordăchescu.

 

Cele mai citite

Proliferarea în mediul online a imaginilor cu abuzuri sexual asupra copiilor, creștere alarmantă

Proliferarea în mediul online a imaginilor ce înfățișează abuz sexual asupra copiilor sau cele care prezintă conținut dăunător s-a accentuat în primul trimestru al...

CSAT trebuie să-i aprobe lui Iohannis încă o factură pentru candidatura la NATO

Ilustrație: Marian Avramescu Consiliul Superior de Apărare a Țării (CSAT) va trebui să-i aprobe președintelui Klaus Werner Iohannis decontarea probabil a ultimei facturi sau...

Percheziții ale Parchetului European în Capitală, pentru fraude cu echipamente medicale în timpul pandemiei

Parchetul European anunţă că a efectuat, astăzi, cinci percheziţii în Bucureşti, în cadrul unei anchete privind o fraudă de 8 milioane de euro care...
Ultima oră
Pe aceeași temă