19.6 C
București
miercuri, 1 mai 2024
AcasăSpecialFestivalului Serile Lipatti 2014 – cronica episodului II

Festivalului Serile Lipatti 2014 – cronica episodului II

Deși a fost dedicată integral tinerilor pianiști, a doua “seară” a Festivalului care omagiază personalitatea marelui pianist Dinu Lipatti, petrecută ieri, 9 septembrie, la Conacul de la Fundățeanca, a atras un numeros public, semn că aceste recitaluri desfășurate într-o ambianță specială au început să fie gustate din plin. Organizatorii au fost nevoiți să deschidă larg terasele spre nostalgicele priveliști astfel încât auditoriul s-a bucurat de simbioza perfectă dintre acordurile romantice și nostalgicele priveliștile de toamnă.

În preambulul pianistic Ieronim Gugu a lansat două lumi total diferite, care s-au întâlnit într-un singur punct, acela al libertăţii disonanţei. Fantezia cromatică și Fuga în re minor de Bach poartă în interpretarea tânărului pianist o profundă, dar reținută tristețe, iar Sonata în fa diez major de Scriabin, lucrare de început de secol XX, a atras  publicul într-un vals stelar când lent, când într-o amețitoare plutire al unui prestissimo volando.

După ani buni petrecuți în Marea Britanie și încununați de nenumărate premii ale unor competiții pianistice și de muzică de cameră Tudor Scripcariu și-a clădit în Seara Lipatti rolul de artist consacrat pe un program pretențios și divers. Lumina din Partita nr. 1 de Bach și liniștea interpretării acestei piese delicate au pregătit intrarea în scenă a personajului Beethoven cu un dinamism ieșit din rigorile formei în Sonata 18 op. 31 nr. 3. Debussysta Toccata din Suita nr 2 de Enescu pregătește palierul velocității pianistice îmbrăcate în limbajul romantic al lui Chopin și Liszt. Fantaisie-Impromptu op. 66 de Chopin a apărut în interpretarea tânărului Scripcariu ca o avântată și pasională declarație de dragoste. Jocul între declamație, lirism, tensiuni și suspensii din Rapsodia Ungară nr. 12 de Liszt, îmbrăcat într-o tehnică pianistică de excepție, a dat măsura strălucirii interpretative a unui pianist stăpân pe discursul și sensibilitatea sa, cu o putere de convingere a publicului dublată de o prospețime a tinereții. Aceasta a fost Seara Lipatti marcată de personalitatea lui Tudor Scripcariu.

Pentru cei interesați, mai multe detalii privind primele două “seri” ale festivalului, cronicile muzicale complete, le puteți găsi în ediția de mâine (joi, 11 septembrie) a ziarului România liberă la pagina culturală.

Următoarea seară de la conac, din 16 septembrie, va fi dedicată muzicii vocale, în interpretarea celebrelor soprane Irina și Cristina Iordăchescu.

 

Cele mai citite

Excesul de piele de la nivelul pleoapei superioare. Cauzele și tratamentul blefaroșalazisului.

În lumea esteticii și a chirurgiei plastice, excesul de piele de la nivelul pleoapelor, cunoscut sub numele de blefaroșalazis, poate fi mai mult decât...

Franța e gata să medieze între Israel și Hezbollah

Ministrul de Externe al Franţei, Stephane Sejourne, i-a cerut Israelului să facă publică poziţia sa cu privire la o propunere menită să dezamorseze tensiunile...
00:01:33

Creștere alarmantă a persecuțiilor în Venezuela în contextul Alegerilor Prezidențiale, avertizează ONG-uri și Experți ONU

Un grup pentru drepturile omului și experți ai ONU au denunțat marți o "creștere alarmantă a disparițiilor forțate" în Venezuela înaintea votului prezidențial din...
Ultima oră
Pe aceeași temă