Două festivaluri importante au loc, an de an, aproape de sfârşitul stagiunii. Primul este cel de la Sibiu, de care, având în vedere amploarea sa, au auzit probabil şi cei care nu sunt neapărat pasionaţi de teatru.
În acest weekend, la Timişoara începe o nouă ediţie a Festivalului Dramaturgiei Româneşti. La evenimentul, care s-a remarcat în primul rând prin promovarea tinerilor artişti şi promovarea unei „noi dramaturgii”, nu sunt prezenţi, cel puţin în concurs, dramaturgii clasici. Sunt însă mulţi dintre cei care s-au remarcat în ultimii ani, ca autori, regizori sau actori în primul rând în zona „underground”, dar care au produs spectacole ceva mai discutate, şi uneori mai reuşite, decât montările de la teatrele finanţate de municipalităţi sau de la bugetul de stat. Printre ei: Gianina Cărbunariu, Peca Ştefan, David Schwartz, Bogdan Georgescu, Lia Bugnar, Maria Manolescu, Gabriel Pintilei, Radu Macrinici, Alina Nelega, Vera Ion.
Din festival, nu lipseşte totuşi Caragiale, în montarea lui Dabija, de la Naţionalul ieşean, şi nici „experimentul” lui Theodor Cristian Popescu, care a făcut în 2010, la Teatrul din Sibiu, una din piesele produse în „Epoca de Aur”: „Opinia publică” de Aurel Baranga.
Dar, pe lângă texte şi spectacole româneşti, cei care vor ajunge în această perioadă la Timişoara au ocazia să vadă câteva trupe din străinătate. Numită de jurnaliştii britanici „cea mai bună trupă de teatru experimental”, compania engleză Forced Entertainment deschide pe 7 mai festivalul cu „The thrill of all/Cât e de minunat”. Dumincă, în două reprezentaţii consecutive care vor avea loc în parcarea Shopping Center-ului Bega, timişorenii pot asista la balet pe biciclete. Unul dintre spectacolele vedetă ale Teatrului Naţional din Timişoara a fost adaptat special pentru festival pentru a fi jucat în aer liber. „Boala familiei M.” se joacă în parc, luni seara. La aceste două spectacole, precum şi la show-ul polonez „The time of mothers”, jucat în Piaţa Victoriei, joi, 12 aprilie, accesul este liber. La celelalte reprezentaţii preţul unui bilet este de 20 de lei.
Un spectacol de cinci ore (cu trei pauze de 15 minute) deschide anul acesta Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. E vorba de o adaptare a companiei Meno Fortas Nekrosius după „Idiotul” lui Dostoievski. Spectacolul este regizat de Eimuntas Nekrošius, cel pe care organizatorii evenimentului sibian îl numesc „cel mai important regizor lituanian al tuturor timpurilor”. Pentru reprezentaţiile de la Sibiu preţul unui bilet este doar 30 de lei.
Tot în prima zi a festivalului, seara, de la ora 23.00, Piaţa Mare va fi gazda unei mari companii de spectacole în aer liber.
„Pan Optikum are în palmares numeroase lucrări, printre care şi un eveniment produs pentru programul cultural al Campionatului Mondial FIFA din 2006. Compania germană va deschide ediţia din acest an a festivalului cu un grandios spectacol de lumină, acrobaţii, instalaţii şi muzică bazat pe un text al scriitorului libanez Wajdi Mouawad. «Transition» este un spectacol în aer liber care pune în discuţie ideea de identitate într-o comunitate”, ne spun organizatorii ediţiei a 18-a, o ediţie construită în jurul temei „Comunităţi”.
Dar ca în fiecare an, festivalul, care se află pe podiumul evenimentelor de gen din Europa în ceea ce priveşte amploarea, nu se adresează strict doar celor pasionaţi de teatru. Desigur, pentru aceştia din urmă e un prilej de a vedea unele din cele mai recente şi importante spectacole româneşti, vedete internaţionale din lumea teatrului, precum şi spectacole realizate de acestea. Însă, dacă vă veţi afla la Sibiu între 27 mai şi 5 iunie, veţi asista la festival fără ca măcar să intraţi vreodată în vreo sală de teatru. De la spectacole de dans până la show-uri acrobatice, de la mici scenete până la mari montări pot fi vizionate în pieţe, în biserici, pe străzile din zona centrală (şi nu numai) a oraşului. Aşadar, merită să faceţi o vizită la Sibiu la sfârşitul lunii. Sigur veţi găsi ceva pe placul dumneavoastră dintre 300 de evenimente prezentate de artişti din 70 de ţări.