15.4 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialCât de legală va fi folosirea anvelopelor "all seasons"?

Cât de legală va fi folosirea anvelopelor “all seasons”?

Reglementările stufoase al UE şi ale altor state din afara acesteia, multitudinea standardelor interne ale producătorilor de anvelope, marketingul produselor dar şi tendinţa unor producători europeni de a îmbrăţişa standardele americane au dus la prezenţa pe piaţa românească a unei multitudini de tipuri de anvelope ce încurcă alegerile făcute de automobilişti.

Trebuie ştiut însă că, potrivit legii 161/2011, după data de 1 noiembrie va fi sancţionată “conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă”. Deci o primă concluzie este că acestea sunt obligatorii doar dacă starea carosabilului impune folosirea lor.

Potrivit OG 5/2011, actul legislativ iniţial ce a fost aprobat prin legea 161, anvelopele de iarnă sunt definitive ca fiind cele “omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.”

Toate aceste reglementări dau o definiţie comună anvelopei de iarnă, anume aceasta fiind cea care este inscripţionată M+S, M.S sau M&S (lb.engleză – mud and snow, noroi şi zăpadă). Reglementările europene nu fac nicio precizare privind obligativitatea prezenţei pe anvelopele de iarnă a altor simboluri, precum un fulg de zăpadă suprapus pe profilul unui munte, etc. Aceste reglementări mai precizează că anvelopele de iarnă “sunt cele ale căror amprentă, materiale şi structură sunt proiectate în primul rând pentru a obţine pe zăpadă performanţe mai bune decât cele normale, în sensul iniţierii şi menţinerii mişcării vehiculului”. În fapt un producător important european de anvelope afirmă pe situl lui de internet, în secţiunea explicativă, că standardul industriei este ca anvelopele”mud and snow” să fie considerate de fapt all seasons, de iarnă fiind doar cele care alăturat de unul dintre simbolurile M+S, M.S. sau M&S au şi simbolul unui fulg de nea suprapus pe un munte.

Cauciucul anvelopelor de iarnă are un conţinut mai mare de siliciu care le face să fie iarna mai moi decât cele de vară, în condiţii similare de temperatură, iar blocurile ce formează amprenta sunt mai rare. Anvelopele all seasons sunt compromisuri între cele de iarnă şi cele de vară.

Sunt anvelopele all seasons admise?

Intrebarea nu are un răspuns universal deoarece termenul all seasons este doar un instrument de marketing sub care se vând diferite tipuri de anvelope.

Unele anvelope all seasons vor fi acceptate, altele nu, spun oficialii Autorităţii Rutiere Române (ARR). Pentru a fi recunoscută, o anvelopă vândută drept all seasons va trebui să aibă pe ea marcajul M+S, M.S. sau M&S. Spre exemplu, dacă anvelopa va avea alături de inscripţia “all seasons” simbolul unui fulg, fără ca acesta să fie suprapus pe cel al unui munte şi fără să fie prezent simbolul “mud and snow” unii agenţi de circulaţie s-ar putea arăta îngăduitori, alţii însă nu. In cazul în care anvelopa va purta o denumire comercială de tipul winter, snow, etc. şoferii vor avea şanse mai mari să nu fie amendaţi.

Ce spune RAR despre anvelopele all season

“Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologata şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011.

Menţionăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”, se scrie într-un comunicat de presă emis de Registrul Auto Român.

Cele mai citite

Marcel Ciolacu, despre inflație: “Reuşim să o ducem într-un trend descendent… suntem în drumul economic corect”

Marcel Ciolacu, în calitate de prim-ministru, subliniază că inflația are o tendință descendentă, iar acest lucru devine evident în fiecare lună. În plus, el...

Marcel Ciolacu, despre inflație: “Reuşim să o ducem într-un trend descendent… suntem în drumul economic corect”

Marcel Ciolacu, în calitate de prim-ministru, subliniază că inflația are o tendință descendentă, iar acest lucru devine evident în fiecare lună. În plus, el...

Tesla reduce cu 2.000 de dolari prețurile modelelor Y, X și S în SUA

Tesla a redus prețurile din SUA ale vehiculelor sale Model Y, Model X și Model S cu 2.000 de dolari fiecare, la câteva zile...
Ultima oră
Pe aceeași temă