20 C
București
joi, 23 mai 2024
AcasăSportFormula 1Suszi SRL, sugativă de bani publici: Ultima ”victimă” a firmei-rechin este Agenția...

Suszi SRL, sugativă de bani publici: Ultima ”victimă” a firmei-rechin este Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare. ARSVOM a băgat 9 milioane de euro în conturile SRL-ului | DEZVĂLUIRE ROMÂNIA LIBERĂ

Suszi. Suszi SRL. Sub acest nume inofensiv se ascunde un adevărat rechin al achizițiilor publice, o firmă care câștigă zeci de milioane de euro de la stat. Și nu oricum, ci din postura de unic ofertant la licitații. Ultima “victimă” a Suszi SRL din Constanța este Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM), care a băgat peste nouă milioane de euro în conturile SRL-ului.

Pentru acești bani, -Suszi SRL va livra două nave către -ARSVOM. Deși Suszi SRL este o companie din Constanța, România, navele vor veni din Estonia, chiar dacă în România există șantiere navale și la Constanța, dar și la Galați. Pentru ca grosul banilor să fie încasați, de fapt, de o companie estoniană, a fost nevoie de o hotărâre de Guvern. Vorbim de Guvernul Grindeanu, Guvernul Cioloș a refuzat să emită o astfel de HG în 2016. Poate și pentru că a aflat, dintr-un raport al Corpului de Control al premierului, din februarie 2016, că se întrunea Consiliul de Conducere al ARSVOM doar când aveau șefii chef, fără să fie trași la răspundere. Sau că 21 de contracte de achiziții publice a căror valoare depășește 37 milioane lei au fost semnate ilegal de către directorul general și directorul economic, care nu aveau drept de semnătură din partea Consiliului de Conducere.



Suszi a scăzut 666 de euro și a câștigat 9.166.000

Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare a anunțat, în urmă cu aproximativ un an, că organizează o licitație pentru a cumpăra două nave de căutare și salvare a naufragiaților din apele Mării Negre. Valoarea estimată a contractului a fost calculată de Agenție fix la suma de 9.166.666 euro. Deși un asemenea contract reprezenta mană cerească pentru șantierele navale din România, care ori de câte ori au ocazia se plâng că nu au de lucru, nu s-a înghesuit nici un astfel de șantier din țară să depună vreo ofertă. La licitație s-a înscris doar firma Suszi SRL, din Constanța, care a licitat pentru obținerea contractului suma de 9.166.000 milioane euro. Adică a oferit mai puțin cu 666 euro decât valoarea estimată a contractului.

De organizarea acestei licitații s-a ocupat directorul de exploatare al ARSVOM, Iulian Crețu. Acesta nu a vrut să explice cum a fost organizată această licitație pe motiv că este plecat din țară și vorbește în roaming. Deci, scump, așadar, nu merita, pentru doar nouă milioane de euro, să cheltuie câțiva euro în plus să explice. Totuși, i-a pasat responsabilitatea directorului general Manole Daniel.

Firma din Constanța vine cu ofertă din Estonia

Întrebat cum a ajuns un SRL din Constanța să liciteze pentru construcția a două nave, directorul general al ARSVOM, Daniel Manole, a declarant pentru RL că firma Suszi a depus o ofertă de la șantierul naval Baltic Workboats, din Estonia: „Nu știu de ce nu au depus oferte șantierele navale din România. Șantierul de la Galați este ineficient pentru că nu acceptă nici o modificare la navele produse de ei. Acceptă să producă doar modele standard. Cei de la Constanța nu știu de ce nu au venit la licitație. Poate au datorii la stat”. Contractul nu a fost atribuit anul trecut pentru că licitațiile mai mari de cinci milioane euro ale ARSVOM trebuie aprobate prin hotărâre de Guvern. Directorul Daniel Manole a precizat că anul trecut au fost alocați niște bani, dar guvernul tehnocrat nu a emis HG, așadar, licitația nu a avut loc.

Grindeanu a dat verde cheltuielii de 50.600.000 lei

Actualul Guvern, condus de Sorin Grindeanu, a emis HG în data de 2 martie 2017. Conform acestui document, cele două nave vor fi construcții monocorp, autopropulsate, pentru navigația maritimă la o distanță de până la 250 de mile marine față de locurile de adăpost și vor fi proiectate, echipate și certificate în concordanță cu regulile speciale ale unei societăți de clasificare membră IACS (Asociația Internațională a Societăților de Clasificare).

„Achiziția celor două nave specializate SAR va ajuta statul român să-și îndeplinească obligațiile care-i derivă din Convenția Internațională din 1979 pentru căutarea și salvarea vieții omenești pe mare la care România a aderat prin Ordonanța Guvernului nr. 115/1998. Valoarea totală a investiției pentru construcția celor două nave SAR este de 50,6 milioane lei, cu durata de realizare de 12 luni”, se menționează în documentul guvernamental.

La câteva zile după emiterea HG, ARSVOM a anunțat că a atribuit contractul. „Fără această HG nu se putea adjudeca. Dacă nu se aproba HG, se anula licitația”, a mai spus Manole Daniel, șeful ARSVOM. 



Vânător de contracte publice

Firma Suszi SRL este patronată și administrată de Petru Ogrinji și de către nepoata sa, Suszana Sen Ogrinji. Pe un site de vânătoare, Petru Ogrinji se laudă că este vânător din 2001. Tot acolo, și-a etalat șase puști de vânătoare.

Ogrinji, însă, nu vânează doar animale, ci și contracte publice. Multe contracte publice. Coincidență (sau nu), marea majoritate a contractelor le-a câștigat în urma unor licitații la care firma sa a fost singur ofertant.

În perioada 2007-2016, Suszi SRL a luat peste 225 de contracte publice, de pe urma cărora a încasat peste 31 de milioane euro. De exemplu, în anul 2007, vindea diverse piese de schimb către Regia Autonomă pentru Activități Nucleare Transelectrica, Electrocentrale Deva și Complexul Energetic Rovinari.

Alte 9 milioane de euro din Situații de Urgență

Dar cel mai mare contract l-a obținut de la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, în 2015. Atunci, IGSU i-a plătit peste 9 milioane de euro pentru ambarcațiuni de intervenție și salvare. Iar Ogrinji nu face nici un -secret din asta, ba dimpotrivă, a afișat pe -site-ul companiei fotografii cu toate produsele pe care le-a vândut Inspectoratului.

O relație specială o are și cu Complexul Energetic Rovinari, căruia i-a vândut armături cu acționare electrică și pneumatică în valoare de 5,8 milioane euro. Printr-un alt contract a vândut robinete, vane și dispozitive similar de 4,4 milioane euro. Am încercat să obținem un punct de vedere de la reprezentanții firmei Suszi, dar la telefoanele afișate pe site nu a răspuns nimeni. Din fericire pentru companie, însă, noi nu reprezentăm o instituție de stat care să le fi oferit niște milioane de euro.

Guvernul: ARSVOM nu poate interveni la poluări majore

Conform notei de fundamentare a Hotărârii de Guvern prin care s-a aprobat cheltuirea a peste nouă milioane de euro pentru construirea a două nave pentru ARSVOM, la capitolul “Schimbări preconizate” se arată că, “Prin achiziția unei nave specializate de depoluare, construcție nouă, vor fi aduse la îndeplinire obligațiile statului care derivă din acorduri și convenții internaționale referitoare la pregătirea, intervenția și cooperarea în caz de poluare a mediului marin”. Iar ca să înțelegem cât de importante sunt intervențiile “în caz de poluare a mediului marin”, aceeași notă de fundamentare menționează că, “În perioada 2007-2011 s-a înregistrat un număr de 39 poluări accidentale provenind atât de pe uscat, cât și de pe mare. Din totalul de 39 de poluări accidentale, 33 au fost înregistrate în acvatorii portuare și 6 în largul Mării Negre”.

În plus, “Raportat la activitatea economică din bazinul Mării Negre și la zona de responsabilitate a ARSVOM, pe baza datelor statistice, se estimează următoarele: anual au loc între 5 și 10 accidente de poluare minoră (nivel 1 < 7 t) cu hidrocarburi; – un eveniment de poluare medie (nivel 2, între 7 și 700 t) are loc la fiecare 4 ani; – un eveniment de poluare majoră (nivel 3, peste 700 t) are loc la fiecare 10 ani. Dacă în cazul accidentelor de nivel 1, cu dotarea actuală ARSVOM poate interveni, în cazul evenimentelor de nivel 2 și 3, ARSVOM nu poate interveni eficient fără o dotare suplimentară”.

Vapoarele destinate salvării de vieți, închiriate la privați

În ciuda scopului nobil pe care ARSVOM trebuie să-l îndeplinească, adică salvarea vieților omenești pe mare, șefii instituției nu au fost tot timpul racordați la funcție. Un raport al Corpului de Control al premierului Cioloș a arătat, de exemplu, decizii șocante pe care șefii Agenției le-au luat.

Contracte de 38 milioane lei semnate nelegal

Daniel Manole a ajuns pe funcția de director general cu ajutorul proptelelor politice ale USL, în septembrie 2012. A mai fost șef în perioada 1996-2009. Vărul său, Constantin Matei, era în acea perioadă vicepreședintele PNL Constanța. Ulterior, Matei a fost uns în funcția de subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor ca responsabil de transportul naval. Răspundea inclusiv de ARSVOM. Înaintea lui Manole, pe funcția de director general a fost Ion Voicu, care s-a retras pe -funcția de șef serviciu Administrativ-Aprovizionare. 

Potrivit raportului Corpului de Control al premierului, cei doi directori generali, Manole și Voicu, nu au întocmit rapoartele și programele de activitate anuale, documente care trebuiau aprobate de Ministerul Transporturilor. „În perioada 2010-2015, persoanele care au deținut funcțiile de director general și director economic în cadrul ARSVOM au aprobat și semnat încheierea a 21 de contracte de achiziții,  în valoare de 37.970.307 RON, fără a deține împuterniciri în acest sens din partea Consiliului de conducere al ARSVOM”, se menționează în raportul controlorilor premierului.

Navele făceau bani, nu salvau vieți

În aceeași perioadă, șapte nave, personalul și echipamentele grupului de scafandri au fost închiriate pe bază de contract unor privați. -Conform planului de cooperare privind intervenția unitară în situații de urgență, trei dintre navele închiriate (Albatros, Opal și Topaz) erau dedicate efectuării de -operațiuni de căutare și salvare de vieți pe mare. Alte trei nave erau dedicate efectuării unor operațiuni de intervenții de răspuns la -poluare și acțiuni de salvare de vieți pe mare. Dar, “în perioada 01.01.2010-30.09.2015, ARSVOM a utilizat navele «Albatros», -«Cristal», «Rubin» și «Safir» pentru a presta servicii, pe bază de contract, în scopul obținerii de fonduri proprii pentru agenție, deși acestea trebuia utilizate doar pentru efectuarea -acțiunilor de căutare și salvare a vieții omenești pe mare și -intervențiilor în caz de -poluare maritimă”, a arătat raportul Corpului de Control.

Directorul ARSVOM: “Nu-mi convine să am dosar penal”

Directorul Daniel Manole a fost acuzat de inspectorii guvernamentali că a aprobat încheierea unui contract cu firma Alteea SA pentru modernizarea și retehnologizarea remorcherului „Hercules“, fără aprobarea Consiliului de Conducere. Valoarea contractului a fost de aproximativ 28 milioane lei, de trei ori mai mult față de bugetul total alocat ARSVOM pe anul 2013.

În urma raportului, s-a propus demiterea șefilor din ARSVOM. Ceea ce, însă, nu s-a întâmplat nici până în ziua de azi.

Directorul general Daniel Manole a precizat pentru RL că raportul a fost trimis la Ministerul Transporturilor și la Poliție. Dar a negat acuzațiile aduse de Corpul de Control al premierului: „Nu am furat nimic, dar nu îmi convine să am un dosar penal”.

Cele mai citite

Sorin Grindeanu a dat avizul proiectului Drumului Expres Focșani – Brăila

Ministerul Transporturilor a aprobat joi, 23 mai 2024, indicatorii tehnico-economici pentru Drumul Expres Focșani-Brăila, o investiție estimată la aproximativ un miliard de Euro, a...

Comisia amendează Mondelēz cu 337,5 milioane EUR pentru restricții comerciale transfrontaliere

Comisia Europeană a amendat Mondelēz International, Inc. (Mondelēz) cu 337,5 milioane EUR pentru obstrucționarea comerțului transfrontalier cu produse din ciocolată, biscuiți și cafea între statele...

EXCLUSIV. Pasivitatea Ministerului Turismului a condus compania statului LIDO SA în faliment. Blat în favoarea afacerii fostului ministru Bogdan Drăgoi?

Numiri cu întârziere ale administratorilor speciali, schimbări suspecte ale acestora și lipsa unei apărări firești în instanțe sunt doar o parte dintre deciziile luate...
Ultima oră
Pe aceeași temă