14.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSportFormula 1Autoritățile din Gorj – incapabile să coordoneze o situație de urgență. 5.000...

Autoritățile din Gorj – incapabile să coordoneze o situație de urgență. 5.000 de familii din două localități gorjene, izolate de la Paște

Podul de peste Jiu care face legătura între Târgu Jiu, Turcinești și Schela s-a rupt pe 16 aprilie. Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Gorj, coordonat de Prefectura Gorj, nu a luat nicio hotărâre cu efect imediat pentru populația afectată.

Trei zile le-au trebuit autorităților din Gorj doar pentru a decide cine este proprietarul podului. Singura hotărâre luată de CJSU a fost de a interzice trecerea pe pod.

Toată grija autorităților din Gorj, după ce au constatat că podul de peste Jiu care face legătura între localitățile Schela, Turcinești și Târgu Jiu s-a deplasat și nu mai poate fi circulabil, a fost de a interzice accesul rutier și pietonal, blocând intrarea pe pod cu câteva grămezi de piatră și atât. 
Și-au văzut în continuare de sărbătoarea de Paște, neoferind absolut nicio alternativă miilor de familii rămase de cealaltă parte a Jiului.

Cele aproximativ 5.000 de familii izolate au fost nevoite să se descurce pe cont propriu, fiecare pe unde credea că poate ajunge acasă sau de acasă la serviciu, chiar dacă se supuneau unor riscuri la fel de mari ca și cum ar fi trecut peste podul rupt. 

La două săptămâni de la dezastru, Prefectura Gorj, prin Comandamentul Județean pentru Situații de Urgență, nu a oferit populației izolate, oficial, nicio rută ocolitoare, mai mult, nu există niciun indicator care să dirijeze circulația rutieră de la ieșirea din Târgu Jiu și nici în Bumbești Jiu nu există indicator care să dirijeze circulația către localitățile Schela și Turcinești. 

Tăcere totală

Prefectura Gorj nu a remis niciun comunicat de presă prin care să anunțe populația afectată de măsurile luate. Deși au avut loc mai multe întâlniri ale CJSU Gorj, până pe data de 26 aprilie se luase o singură hotărâre, aceea de a interzice circulația rutieră și pietonală pe pod. Din alte surse, locuitorii celor două localități au aflat că transportul public s-ar suplimenta, însă nimic oficial care să indice traseul, orarul și punctele de plecare.

La 26 aprilie, reprezentantul ISU Gorj, locotenent colonel Augustin MALACU, a prezentat în cadrul întrunirii CJSU Gorj, cu o întârziere de două săptămâni de la data dezastrului, un plan de măsuri concret, care ar fi venit în sprijinul populației izolate, însă nici aceste măsuri nu au fost date publicității de către Prefectura Gorj.

Tot la întâlnirea respectivă CJSU Gorj a luat hotărâri de a iniția demersul în vederea solicitării unui pod modular pe pontoane de la Ministerul Afacerilor Interne și de a solicita suma de 9.000.000 lei din fondul special pentru intervenții la dispoziția Guvernului.

Pericolul, mutat pe alt pod

La 28 aprilie, Consiliul Județean Gorj, proprietarul podului, a transmis primul comunicat de presă în legătură cu podul avariat de la Turcinești, prin care anunța: „Va fi deschis traficul pietonal, pe perioadă determinată, pe podul amplasat pe DJ 664 peste râul Jiu, km 0+065, Municipiul Târgu Jiu, ce face legătura cu localitatea Turcinești.

Circulația pietonală va fi asigurată pe un culoar marcat cu vopsea albă sau galbenă, pe toată lungimea podului, cu lățimea de 1,5 metri și protejat cu un parapet pietonal plin, realizat din plasă de protecție (împrejmuire) pe stâlpi metalici sau din lemn, cu înălțimea de minimum 1,2 metri.

Circulația pietonală este permisă până la realizarea unui acces pietonal în aval sau până la începerea lucrărilor de consolidare a căii de acces“.
La fața locului, cel puțin la intrarea pe pod dinspre Turcinești, indicatorul cu trecerea interzisă pietonilor nu a fost ridicat de autorități nici la cinci zile de la emiterea hotărârii.

Însă despre circulația rutieră, redirecționarea traseului și marcarea cu indicatoare, niciun cuvânt nici de la Consiliul Județean Gorj.
Pe podul de la Bumbești Jiu, pe unde se circulă acum neoficial, deoarece autoritățile nu au făcut public un traseu, traficul a fost restricționat de mai mulți ani la o singură mașină pe pod, existând riscul, odată cu preluarea actualului trafic, ca și podul respectiv să se rupă. Nemailuând în calcul că oamenii trebuie să facă în plus un ocol de 38 km.

Comunicare pe bază de cerere scrisă

Hotărârile Consiliului Județean pentru Situații de Urgență Gorj se eliberează doar în baza unei cereri scrise. Am solicitat să ne pună la dispoziție toate hotărârile luate de CJSU Gorj în legătură cu podul de la Turcinești, pentru a putea informa corect comunitatea respectivă, însă prefectul Ciprian Florescu a refuzat să ne transmită aceste hotărâri condiționând punerea la dispoziție numai în cazul în care vom face o solicitare scrisă, necunoscând legislația care spune că documentele solicitate de noi fac parte din categoria documentelor publice, ce trebuiau publicate din oficiu pe site-ul instituției. Și nu la cerere.

În lipsa unei reacții rapide din partea autorităților publice de a răspunde solicitărilor noastre în baza Legii 544/2001 și de a ne pune la dispoziție documentele solicitate, am aflat, pe surse, că ultima expertiză efectuată la podul în cauză ar fi fost făcută cu șapte ani în urmă și că ar fi fost nefavorabilă, expertul nu și-ar fi dat acordul ca podul să fie circulabil. Rămâne să se confirme dacă lucrurile stau astfel sau nu.

Printre cauzele care ar fi dus la avarierea podului se numără: vechimea de peste 60 de ani, traficul greu, dat fiind faptul că nu a existat un indicator care să restricționeze camioanele de mare tonaj. De fiecare dată când Registrul Auto Român efectua controale cu cântarul în trafic pe drumul E79 care leagă Târgu Jiu de Petroșani, camioanele cu încărcătură peste cea admisă legal evitau controlul, folosind ruta ocolitoare Bumbești-Jiu- Schela-Turcinești-Târgu Jiu, implicit podul în cauză.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă