2 C
București
vineri, 6 decembrie 2024
AcasăSportDNA va ancheta proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu

DNA va ancheta proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu

DNA va ancheta proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu, în urma unor nereguli la CNADNR,  descoperite de Corpul de Control al ministerului Transporturilor, informează Mediafax.

„Având în vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum și prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, au apărut suspiciuni de natură penală și au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de șantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislației în vigoare, precum și cu privire la modul în care a acționat conducerea CNADNR în derularea contractelor”, arată Ministerul Transporturilor, într-un comunicat.

Citeşte şi: CNADNR, plângere penală împotriva constructorului lotului III al autostrăzii Sibiu-Orăștie

Ministrul de resort, Iulian Matache, a cerut directorului general al CNADNR, Narcis Neaga, să facă „o analiză serioasă a întregii activități” a companiei.

„Solicit Consiliulul de Administrație și Adunării Generale a Acționarilor de la CNADNR să facă o analiză complexă și să ia măsuri urgente, măsuri care privesc asigurarea unui management performant, atât în ceea ce privește gestionarea fondurilor europene, cât și pentru reprofesionalizarea Companiei”, a mai spus Matache.

Corpul de Control al ministerului Transporturilor a descoperit o serie de nereguli referitoare la contractul Orăștie-Sibiu.

Astfel, s-a constatat că întârzierile au început să apară încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se și în faza de construcție, fapt pentru care constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari întârzieri; avizele pentru obținerea autorizațiilor de construcție și emiterea autorizațiilor de construcție au avut întârzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri. Corpul de control subliniază că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentațiile necesare obținerii autorizației de construire pentru terenurile suplimentare.

​Citeşte şi: Autostrada plutitoare. S-a găsit apă la 10 metri sub Sibiu-Orăștie

Mai mult, antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluțiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului că nu sunt îndeplinite condițiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren și recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părți.

Ca urmare a întârzierilor, cât şi a nerespectării clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către Antreprenor, dintre care o parte a fost soluţionată, iar o parte nu. 

Astfel, pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Brașov. Acestea au constatat următoarele deficiențe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului și ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcției.

Corpul de Control a mai sesizat şi că atât inginerul FIDIC Consitrans, cât și inginerul FIDIC DRDP Brașov nu și-au îndeplinit corespunzător obligațiile prevăzute de serviciile de supervizare.

Totodată, la începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare și execuție a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie, dar el nu a fost promovat oficial și nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficiențelor. Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, și continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri.

Mai mult, CNADNR a plătit Constructorului 94,32% din Contract.

Citeşte şi: Cum explică CNADNR închiderea autostrăzii Orăștie-Sibiu după doar 10 luni

 Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc, a mai constatat Corpul de Control al ministerului.

Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părți din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile și pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepția viciilor ascunse și a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, dar, practic s-a preluat întregul obiect al contractului și nu doar o parte din lucrare. Acțiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului.

Potrivit Ministerului Transporturilor, antreprenorul va proiecta, executa și termina lucrările în conformitate cu prevederile contractului și va remedia orice defecțiuni ale lucrărilor.

„Beneficiarul (CNADNR, n.r.) nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost soluționate toate revendicările sale privind calitatea executiei, nu a luat în calcul executarea garanției de buna executie și nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului”, arată ministerul.

Transporturile fac referire şi la un contract de furnizare și punere în funcțiune a 16 instalații de cântărire, încheiat în 2012, unde de asemenea CNADNR a comis o serie de nereguli.

Citeşte şi: Un nou scandal: Autostrada Lugoj-Deva, construită pe un pământ „mediocru spre prost“

Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a anunţat, luni, că a făcut plângere penală, la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu, împotriva Salini Impregilo, constructorul italian al lotului trei al autostrăzii Orăştie – Sibiu, unde o porţiune de 200 metri trebuie demolată şi reconstruită.

„Potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare. (…) CNADNR SA solicită organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni: infracțiunile prevăzute de articolul 35 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată; infracțiunea de înșelăciune prevăzută de articolul 244 din Codul penal; infracțiunea de efectuarea de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condițiilor stabilite în autorizație în zona drumului public prevăzute de articolul 341 din Codul penal”, arată sursa citată, într-un comunicat.

Administratorul reţelei de drumuri s-a constituit și parte civilă cu prejudiciul care urmează să fie stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604,79 milioane lei, fără TVA, din care 85% fonduri de coeziune de la UE și 15% fonduri de la bugetul de stat.

Citeşte şi: Autostrada Sibiu-Orăștie, în atenţia premierului Ponta

Totodată, CNADNR a aprobat măsuri suplimentare de monitorizare şi verificare a celorlalte loturi de autostrăzi aflate în prezent în execuţie.

„Vor fi efectuate verificări suplimentare de către CESTRIN, subunitate a CNADNR SA, şi dacă aceasta va identifica deficienţe, neconformităţi sau erori de execuţie, vom solicita expertize tehnice independente. Toate aceste măsuri vor fi puse în aplicare pentru a preîntâmpina un eventual caz similar cu cel aferent Lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie”, a declarat directorul general al companiei, Narcis Neaga.

O porţiune de 200 de metri din autostrada Sibiu-Orăştie, aflată în zona kilometrului 60 şi deschisă în noiembrie 2014, va fi demolată şi refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiană Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundaţie cauzate de infiltraţii. Termenul de remediere a problemelor a fost stabilit pentru luna decembrie.

Lotul trei al autostrăzii, inaugurat în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie, între Sălişte şi Cunţa, din cauza unor crăpături în asfalt, reprezentanţii CNADNR spunând că problemele au apăraut din cauza „execuţiei necorespunzătoare a lucrărilor”.

Primele două loturi ale autostrăzii Orăştie – Sibiu, cu o lungime de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013, iar loturile 3 şi 4 în 2014.

Citește și: Inginerii mecanici conduc Compania de Drumuri şi Autostrăzi. Ministerul Transporturilor vrea să ştie ce facultăţi au absolvit şefii CNADNR

Cele mai citite

Fondurile de pensii și suverane își cresc investițiile pe piețele private, în ciuda avertismentelor privind riscurile

Sistemele publice de pensii și fondurile suverane de investiții intenționează să-și extindă investițiile pe piețele private în 2024, potrivit unui articol publicat de Financial...

România își majorează obiectivele de reciclare a deșeurilor din ambalaje în 2025

Începând cu luna ianuarie 2025, România va avea ținte mai ambițioase pentru reciclarea și valorificarea deșeurilor de ambalaje, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene. Ținta...

Fondurile de pensii și suverane își cresc investițiile pe piețele private, în ciuda avertismentelor privind riscurile

Sistemele publice de pensii și fondurile suverane de investiții intenționează să-și extindă investițiile pe piețele private în 2024, potrivit unui articol publicat de Financial...
Ultima oră
Pe aceeași temă