11.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialVacanţă de iarnă fără nici o reclamaţie. Tips & Tricks pentru o...

Vacanţă de iarnă fără nici o reclamaţie. Tips & Tricks pentru o vacanță în siguranță

Vrei să faci poze cu Moșul acasă în Laponia sau să vizitezi unul din zecile de târguri de Crăciun deschise în marile capitale europene. Oricare ți-ar fi dorințele, ECC Romania vrea să se asigure că ți-ai înțeles drepturile și îți oferă câteva sfaturi de sezon.

Ești aproape cu bagajele la ușă, iar cheful de muncă scade tot mai mult în această perioadă în care gândul îţi este la pârtia de schi din Austria, sau poate la luminile de Crăciun din Paris (apropo, să știi că lu­minile din București au ieșit pe locul trei cele mai fru­moase lumini din Europa).

Întâi a fost rezervarea

Orice vacanță de succes, planificată sau nu, începe cu o rezervare. De fapt, cu mai multe. În principal, ai nevoie de cazare și transport. Ofertele și site-urile specia­lizate sunt nenumărate, trebuie doar să te așezi comod în fața calculatorului, să ai cardul lângă tine și să alegi.

Înainte de a rezerva o ca­me­ră de hotel, citește cu mare atenție termenii și condițiile site-ului pe care vrei să faci rezervarea. De obicei, acestea sunt intermediari care nu-și asumă niciun fel de responsabi­litate în privința informa­țiilor prezentate. Ar fi bine să găsești informațiile ne­ce­sare privind anularea: majoritatea hotelurilor și lo­curilor de cazare permit anularea rezervării într-o anu­mită perioadă de timp înainte de sosirea efectivă. În cazul în care dorești să anulezi rezervarea după aceas­tă dată, hotelul îți va opri toată suma aferentă sejurului.

Dacă vrei să pleci cu avio­nul, trenul sau autobuzul, după ce alegi destinația, înainte de a finaliza procesul de achiziție, verifică foarte atent toate datele introduse, pentru că multe dintre com­­panii nu mai permit modificarea sau rectificarea greșelilor, odată ce ai trimis comanda pentru rezervarea biletelor. Uneori, ți se va solicita o sumă de bani pentru a efectua eventuale modificări care, în unele situații, în funcție de oferta pe care ai găsit-o, poate fi mai mare decât ceea ce ai plătit pentru bilete.

Verifică ce tipuri de bagaje și câte poți lua cu tine în mij­locul de transport, care sunt dimensiunile și greutatea acceptate și, dacă este cazul, plătește tariful pentru greutate sau bagaj suplimentar, ca să nu ai surprize.

Dacă vrei să pleci cu autoturismul personal, te sfătuim să verifici cu atenție regulile de circulație din statele pe care le vei tranzita spre destinație, în special în privința utilizării anvelopelor de iarnă – state precum Austria, Germania, Cehia, Slovenia, Suedia, Finlanda prevăd obligativitatea utilizării acestora în sezonul de iarnă.

Tot de acasă îți poți rezerva și o mașină pentru depla­sările pe care vrei să le faci prin țara de destinație. Și aici trebuie să ai mare grijă la termenii și condițiile companiei de închirieri. Foarte important la închirierea mașinilor este să verifici ce tipuri de servicii (scaun copil, GPS, șofer suplimentar etc.) sunt incluse în prețul plătit și care nu. La fel și în cazul asigurărilor, solicită informații despre tipurile de asigurări incluse  și ce anume acoperă acestea.

Check in

În mod normal check-in-ul în aeroport se face doar cu actul de identitate (cartea de identitate sau pașaportul). Totuși este bine să ai la tine, pentru orice eventualitate, confirmarea rezervării sau biletul electronic fie imprimat pe hârtie, fie salvat pe un dispozitiv mobil.

Unele companii, în special cele low-cost, îți cer să-ți faci singur check-in-ul online, înainte de a te deplasa la aeroport și să imprimi tichetul de îmbarcare (boarding pass).

În caz contrar, ți se va solicita o taxă pentru check-in în aeroport. În cazul transportului cu trenul sau cu autobuzul, biletul tipărit și actul de identitate sunt suficiente.

Anulare, întârziere sau refuz la îmbarcare cu avionul

Nimeni nu și le dorește în vacanță, dar trebuie să vorbim și despre problemele pe care le-ai putea avea, astfel încât să fii pregătit și să știi care-ți sunt drepturile, spre exemplu când ajungi în aero­port și vezi pe panourile de informare că zborul tău a fost anulat.

În această situație, ai dreptul la mese și băuturi răcoritoare pe timpul așteptării, două apeluri telefonice sau două mesaje electronice, cazare, dacă perioada de aș­tep­tare include o noapte, și transportul între locul de cazare și aeroport. În același timp, compania aeriană tre­buie să-ți asigure redirec­ționarea pe un alt zbor spre destinația finală în condiții de transport comparabile sau rambursarea întregului cost al biletului într-un termen de 7 zile pentru partea neefectuată.

În plus, dacă toate condi­țiile sunt îndeplinite, poți solicita și plata unei compensații fixe, calculată în funcție de distanța zborului și de întârzierea totală la so­sire (în cazul redirecționării) între 250 și 600 EUR.

Companiile de transport aerian nu sunt obligate să plătească aceste compen­sații în cazul în care te anun­ță cu cel puțin două săptămâni înainte de anulare, dacă te anunță într-un termen mai scurt și-ți oferă redirecțio­nare pe un zbor care-ți permite să ajungi la destinație la o oră apropiată de cea inițială ori în cazul unor împrejurări excepționale.

În cazul întârzierii, compania de transport aerian trebuie să-ți ofere asistență constând în mese și răcoritoare proporționale cu timpul de așteptare. Dacă zborul urmează să decoleze la o zi după ora de plecare programată inițial, trebuie să ți se asigure cazare și transport între locul de cazare și aeroport.

În cazul zborurilor a căror întârziere este de 5 ore sau mai mare, poți solicita rambursarea costului biletului pentru partea de călătorie neefectuată și un zbor către locul de plecare inițial, dacă este cazul.

În sfârșit, dacă zborul ajunge la destinația finală cu o întârziere egală sau mai mare de 3 ore, ai dreptul la o compensație fixă, stabilită conform regulilor privind compensația în cazul anu­lării, în funcție de distanța zborului: 250 EUR, 400 EUR sau 600 EUR.

Trebuie să știi că această compensație se acordă și în cazul zborurilor conexate operate de aceeași companie. Și în cazul compensațiilor pentru întârziere prelungită sunt aplicabile regulile privind împrejurările excepționale care îl exonerează pe transportator de la plata acestora.

Ai ajuns la check-in și ți se spune că nu mai sunt locuri în avion din cauza supra-rezervării sau la poarta de îmbarcare ți se refuză accesul.

În acest caz ești victima unui refuz la îmbarcare. Vei avea și în acest caz drepturile pe care le ai atunci când zborul este anulat: mese și răcoritoare, cazare, redirecționare sau rambursare și compensații.

Când scapă transportatorul de plata compensaţiilor

De regulă, orice eveniment care nu a fost și nu a putut fi prevăzut, nici evitat, repre­zintă o împrejurare extraordinară. Ca să-ți dăm numai câteva exemple: calamități naturale (erupții vulcanice, cutremure), condiții meteorologice extrem de nefavo­rabile (furtuni, ceață densă, viscol, îngheț), greve externe care nu pot fi controlate și limitate de compania aeriană (greva controlorilor de trafic), evenimente politice (război, atentate teroriste, revolte).

Defecțiunile tehnice nu reprezintă însă împrejurări extraordinare decât în cazurile în care au fost provocate de evenimente care nu au putut fi prevăzute și evitate, cum ar fi defectarea unui motor din cauza unui stol de păsări. Câteva pregătiri prealabile și informații utile pe care le puteți afla înainte de a pleca vă pot ajuta să vă relaxați în timpul concediului.     

Anulare sau întârziere în transportul cu trenul sau autobuzul

Și atunci când călătorești cu trenul ai dreptul la informare, la rambursarea contravalorii biletului, la continuarea călătoriei cu prima ocazie, la gustări și băuturi răcoritoare ori la o compensație egală cu 25% sau 50% din valoarea biletului, dacă se anunță o întârziere de cel puțin o oră sau dacă se anulează călătoria.

Dacă folosești autobuzul sau autocarul, ai dreptul la informare în caz de anulare sau întârziere, ai dreptul de a alege între rambursare și continuarea călătoriei în caz de anulare sau întârziere de peste două ore, ai dreptul la despăgubiri de maxim 50% din costul biletului și rambursare, dacă nu ți se oferă posibilitatea de alegere, ai dreptul la gustări și băuturi răcoritoare în cazul anulării sau întârzierii de peste 90 de minute sau la cazare pentru maxim 2 nopți. 

Probleme la hotel

Probleme pot apărea și atunci când ajungi la hotelul la care ai rezervat camera. Fie aceasta nu prezintă toate caracteristicile care ți-au fost promise și care apar în mesajul de confirmare a rezervării, fie ți se spune că hotelul nu mai are camere disponibile.Ce trebuie să faci? Fă fotografii ale camerei de hotel și depune imediat o reclamație în scris la recepție. Ia legătura și cu agenția de turism sau site-ul prin care ai făcut rezervarea.

Agențiile de turism sunt obligate să-ți găsească și să-ți ofere alternative, iar site-urile de intermediari, chiar dacă nu-și asumă niciun fel de responsabilitate, vor încerca, de cele mai multe ori, să medieze problemele apărute și să găsească o rezolvare.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă