16.9 C
București
vineri, 17 mai 2024
AcasăSpecialUSL a pus gând rău separaţiei puterilor în stat

USL a pus gând rău separaţiei puterilor în stat

E de negândit într-un stat de drept ca Senatul să voteze împotriva aplicării unei hotărâri definitive şi irevocabile a instanţei supreme.

Atitudinea sfidătoare a Senatului de a nu pune în aplicare decizia ÎCCJ în cazul Dia­conu l-a obligat pe preşedintele CSM să îşi utilizeze competenţele constituţionale şi să sesizeze CCR cu privire la existenţa unui conflict cons­tituţional între puterea ju­diciară şi Senat. Mandatul senatorului Diaconu tre­bu­ia să ia sfârşit pentru că jus­tiţia a confirmat analiza ANI, care acuza o stare de in­com­patibilitate. Încetarea mandatului de senator de­curge dintr-o lege adop­ta­tă de Parlamentul Ro­mâ­ni­ei în anul 2010, adică în actuala legislatură.

Pe 21 noiembrie, CCR (în unanimitate) a decis că există într-adevăr un conflict cons­tituţional între puterile statului şi l-a soluţionat în favoarea justiţiei. Imediat au apărut declaraţiile politicienilor – domnul Nicolăescu de la USL ne-a explicat că, toc­mai pentru a evita situaţiile în care CCR constată că parlamentul s-a comportat ne­constituţional, Constituţia va fi revizuită, astfel încât deciziile CCR să poată fi anu­late dacă două treimi din membrii par­la­mentului sunt de acord. O astfel de pre­vedere constituţională a mai existat în Ro­mânia până în 2003 şi a condus practic la subordonarea CCR faţă de parlament şi la nenumărate critici pe plan internaţional. Ideea nu este nouă – ea a fost susţinută şi de domnul Frunda de la UDMR. Pre­şe­dintele CCR, Augustin Zegrean, i-a invitat pe jurnalişti să îl întrebe pe domnul Frun­da dacă natura constituţională a unei legi depinde de numărul de parlamentari care o votează sau de prevederile conţinute în lege. O întrebare retorică, desigur, dar o în­trebare menită să împrăştie fumul con­fuziei cu care politicienii încearcă să în­con­joare orice subiect care nu le convine.

Un alt argument invocat de apărătorii dom­nului Diaconu este că aces­ta primise acordul Se­na­tu­lui pentru a desfăşura ac­ti­vităţile care l-au dus în starea de incompatibilitate. Omit aceşti apărători să ne spună că Senatul nu are com­petenţa legală de a da astfel de permisiuni şi că singura instituţie care are atribuţii în materie de con­flicte de interese şi incom­patibilităţi este ANI. Am fost chiar criticaţi în rapoartele de ţară pentru implicarea frec­ventă a parlamentului în aceste ches­tiuni în afara competenţelor sale legale. Cu alte cuvinte, Comisia Europeană in­sis­tă pe ideea separaţiei puterilor în stat – par­lamentul adoptă legi, administraţia le aplică, justiţia verifică dacă legile au fost aplicate corect. Ceea ce nu înţelege par­la­mentul este că nu poate fi actor în toate cele trei etape şi că supremaţia pe care o are în ceea ce priveşte adoptarea legilor nu se extinde şi asupra administraţiei şi a justiţiei.

Citeşte continuarea în Revista 22

Cele mai citite

Metodologia privind evaluarea externă a calității educației, în dezbatere publică

Ministerul Educației (ME) a lansat în consultare publică proiectul de Hotărâre privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației, precum și Criteriile, standardele...

Vrei să fii un angajator respectat și îndrăgit? Iată cum poți afla mai multe despre nevoile angajaților tăi

În lumea afacerilor, relația dintre angajatori și angajați este esențială pentru succesul pe termen lung al unei companii. Un șef atent la nevoile angajaților...

Eclipsată de Rareș Bogdan, Iulia Albu ar putea da găina pe păun, pentru a se apropia de coloritul batistuțelor europarlamentarului

Ilustrație: Laurențiu Mușoiu Criticul de modă Iulia Albu a ajuns să fie extrem de invidioasă pe europarlamentarul Partidului Național Liberal (PNL) Rareș Bogdan. Coloratele batistuțe...
Ultima oră
Pe aceeași temă