11.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialUndercloud, de la naţional la internaţional: din Carpathian Garden, A l’ombre de...

Undercloud, de la naţional la internaţional: din Carpathian Garden, A l’ombre de Coré, de la O poveste despre Maria Tănase la o poveste despre Blind Hamlet

Festivalul de Teatru Independent Undercloud s-a deschis luni, 1 septembrie, la Muzeul Ţăranului Român, cu spectacolul Absolut! (producţie a Teatrului Act, un one-man show în regia lui Alexandru Dabija, cu Marcel Iureş, o interpretare inedită a poveştii lui Ion Creangă, Ivan Turbincă).

Puteţi viziona, în linkul ataşat, interviul realizat de echipa Undercloud cu Marcel Iureş, în exclusivitate pentru festival.. Seara a continuat cu Un tramvai numit dorinţă, marca Unteatru – echipa Undercloud a stat de vorba şi cu actriţa Mihaela Trofimov, o puteţi vedea în videoclipul ataşat –  şi s-a încheiat cu un spectacol de teatru-dans, Step 100%, al Gestual Art Company. Urmeaza zile la fel de intense şi de ofertante, cu spectacole româneşti şi din străinătate, cu workshopuri şi conferinţe.

După două zile pline, cu şase spectacole, Undercloud îşi continuă programul cu teatru narativ: Iluzii (regia Cristi Juncu, Teatrul Act), pe 3 septembrie, ora 21:00. Un tip de teatru destul de puţin praticat la noi, Iluzii, după piesa lui Ivan Vârâpaev, tânăr dramaturg rus, este un dialog între patru personaje, care află, după o viaţă trăită în… iluzie, că relaţiile între ei s-au întemeiat, de fapt, pe lipsa de comunicare. O metaforă a imposibilităţii oamenilor de a spune, fără teamă, ce simt cu adevărat, Iluzii arată că expresia „mai este timp” este, de multe ori, ea însăşi o iluzie, care mai mult dăunează.

Seara de 4 septembrie aduce Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase, în regia lui Carmen Lidia Vidu, cu actriţa Mirela Pană şi pianistul George Călin, de la ora 20:30. Carmen Lidia Vidu s-a impus în spaţiul teatral românesc prin spectacolele sale multimedia, o îmbinare a clasicului cu cele mai noi tehnici vizuale (spectacolul prin care s-a remarcat fiind Privighetoarea şi trandafirul de Oscar Wilde, Teatrul Naţional, 2007). În cel mai recent spectacol al său, regizoarea propune o abordare specială a personajului Maria Tănase, explorând spaţiul încă ofertant în care această „Edith Piaf” a României şi-a purtat misterele. Mai multe despre această producţie puteţi afla şi din interviul oferit de actriţa Mirela Pană, pentru Hotnews.

Tot bazat pe specificul românesc, dar de această dată ancorat în contemporaneitate şi extrem de critic la adresa stilului de viaţă authton este spectacolul Carpathian Garden (producţie Godot Cafe-teatru), în regia lui Radu Iacoban, cu Tudor Aaron Istodor şi Radu Iacoban, joi, 4 septembrie, ora 21:30. O privire amar-sardonică asupra haosului societăţii româneşti, în vizor fiind luate toate categoriile umane care, în prezent, formează această „grădină carpatică” deloc idilică: în primul rând politicienii, moguli de presă, parcagii… Cu un ochi vei râde, cu unul vei plânge. „Suntem singura ţară în care şmecheria e virtute. Noi nu suntem răi sau buni, capabili sau incapabili. Suntem fraieri sau şmecheri.”

De la ancorarea dură în realitatea pe care ne-o propune Carpathian Garden, trecem, la început de weekend, la o abordare orientată spre universal, cu one-woman showul Danei Porlogea, Drama cum laudae, vineri, 5 septembrie, ora 18:00. Un spectacol de teatru-dans, în care întâlnim forme variate de expresie, de la dans până la pantomimă şi step, Drama cum laudae îşi propune o meditaţie asupra stării de fapt a umanităţii zilelor noastre: nu este totul doar în alb şi negru, oamenii sunt fiinţe complexe, care pot oscila între bine şi rău, pe o gamă extrem de variată. „Spectacolul nu are deloc caracter moralizator, doar prezintă adevărata faţă a secolului pe care-l trăim şi-şi propune să trezească întrebări despre cine suntem şi unde duc acţiunile noastre; întrebări la care fiecare spectator îşi răspunde singur”, spune Dana Porlogea.

Sâmbătă, 6 septembrie, de la ora 21:00, Undercloud devine oficial international, odată cu spectacolul Blind Hamlet de scriitorul iranian Nassim Soleimanpour, în regia lui Ramin Gray, o producţie Actors Touring Company, Londra. Producția britanică a fost prezentată anul acesta și la Edinburgh Festival Fringe (Assembly Roxy). Prima piesă a lui Soleimanpour, „White Rabbit, Red Rabbit“, a avut succes încă de la premiera din anul 2011, după aceea jucându-se în peste 20 de limbi, în întreaga lume, iar Ramin Gray este directorul artistic al Actors Touring Company, pentru care a regizat/lucrat după texte de Roland Schimmelpfennig, Sarah Kane, Ivan Viripaev, David Greig și Jung Chang. Anterior, a lucrat pentru The Royal Court Theatre, unde a regizat texte de Simon Stephens, Marius von Mayenburg, Mark Ravenhill, frații Presnyakov, Vassily Sigarev, Juan Mayorga, David Watson, Marina Carr.

Spectacolul se va juca în limba engleză şi propune o interacţiune susţinută cu publicul (Pentru prezentarea acestui spectacol, Festivalul Undercloud a încheiat un parteneriat cu British Council România). Șapte persoane din public vor fi invitate pe scenă, pentru câteva jocuri simple. Restul publicului va fi, de asemenea, rugat să participe, în anumite momente ale spectacolului. O abordare ce frizează teatrul absurdului, Blind Hamlet, ce păstrează destul de puţine în comun cu piesa shakespeariană, vorbeşte despre slaba capacitate umană de a discerne între adevăr şi minciună, între dreptate şi injustiţie. Povestea o auzim de la un dictafon, în care vocea frântă a scriitorului iranian vorbeşte despre pierderea vederii şi despre cât de mult ne afectează orbirea (concretă şi metaforică) simţul judecăţii.

Spectacolul A l’ombre de Coré – În umbra lui Coré, a companiei franceze de dans „BAKHUS”, duminică, 7 septembrie, ora 21:00, se joacă şi el cu dualitatea aparenţă-realitate, vorbind, în limbajul coregrafic, prin intermediul jocului de umbre şi lumini, despre dificultatea de a discerne între iluzie şi adevăr. Foarte modern, spectacolul, care a participat în secțiunea off a Festivalului de la Avignon (Theater Golovine, 2013 şi 2014), este o provocare la nivel vizual, oferind exemple de măiestrie coregrafică clasică, îmbinată cu tehnici moderne, de tipul inserţiilor video.

Producția a fost creată în 2011, în urma unei colaborări a coregrafului Mickaël Six cu dansatorul Sami Loviat-Tapie. Proiectul coregrafic explorează dimensiunile câmpului vizual – ceea ce vedem în realitate şi ceea ce ni se pare că vedem. Hipnotizat, într-un univers poetic, publicul, fascinat deopotrivă de regatul umbrelor şi de lumea înconjurătoare, se va găsi în imposibilitatea de a şti ce să privească mai întâi.

Pe lângă oferta de spectacole, Undercloud propune, anul acesta, şi o serie de conferinţe şi workshopuri, susţinute de actori şi oameni de teatru. Joi, 4 septembrie, de la ora 19:00, Marian Râlea va încerca să răspundă întrebării Cine are dreptate? Se poate vorbi despre adevăr şi dreptate în teatru? Despre faptul de a greşi sau de a fi corect? Până unde merge limita interpretării şi cine stabileşte ce e bine şi ce nu?

Sâmbătă, 6 septembrie, de la ora 11:00, va avea loc un atelier de teatru participativ-interactiv, condus de Polina Kalinina – regizor, Actors Touring Company, Marea Britanie (a colaborat cu Young Vic, Edinburgh Fringe și Royal Court. Polina a mai lucrat cu Sam Walters, Anthony Clark, Joseph Blatchley, Steven Jameson, Matt Poever, David Grindley și Lyndsey Turner. Printre proiectele sale viitoare se numără Titus Andronicus și Romeo și Julieta de Shakespeare). În teatrul din ultima perioadă, publicul a început să ocupe un rol tot mai important. Dacă în urmă cu peste un secol, spectatorii erau simplii privitori, această prevalenţă a pasivităţii s-a pierdut în prezent. Publicul are din ce în ce mai mult un rol participativ, astfel că atelierul se va baza pe diferitele modalităţi de a spune o poveste, dar şi pe diferitele spaţii, mai puţin convenţionale, în care se poate desfăşura o poveste.

Duminică, 7 septembrie, la ora 12:00, Cristina Bazavan (jurnalist, blogger şi membru al juriului Undercloud) va susţine un workshop dedicat actorilor şi diferitelor modalităţi de promovare, pe care aceştia le pot aborda (susţine un curs similar pentru proiectul „10 pentru film” la Festivalul Internaţional de Film de la Cluj). Acest workshop îşi propune să ofere o perspectivă mai deschisă artiştilor şi să îi înveţe cât de multe poate schimba o promovare optimă. Printre lucrurile pe care le vor învăţa cursanţii se numără: tehnica prezentării „show, don’t tell”, realizarea unui pitch pentru publicaţii online sau print, în vederea promovării spectacolului, folosirea mai eficientă a canalelor social media pentru a ajunge la o audienţă cât mai mare.

Sub norul de teatru de anul acesta se adună actori precum Marcel Iureș, Oana Pellea, Marian Râlea, Magda Catone, Maia Morgenstern, Claudiu Bleonț, Marius Manole, Vlad Zamfirescu, Șerban Pavlu, Medeea Marinescu și foarte mulți actori tineri și foarte tineri. Detalii despre toate distribuțiile și programul complet al spectacolelor găsiţi pe site-ul festivalului.

Biletele se pot procura online prin www.bilete.ro sau de la info-point Undercloud situat în curtea Muzeului. Orar: 12:00-21:00. Costul unui bilet/spectacol este de 35 lei. Informații suplimentare la numarul de telefon 0727.100.856 sau pe www.undercloud.ro .

Eveniment promovat de: 24 FUN, România Liberă, Academia Cațavencu, Elle, IQads, HotNews.ro, Rock FM, Realitatea.net, LiterNet.ro, Ziarul Metropolis.ro, 121.ro, Port.ro, Observator Cultural, metropotam.ro, DecâtoRevista, Yorick.ro, bazavan.ro.

Eveniment creat și produs de: Asociația Culturală Undercloud.

Parteneri: ArCub

Co-producători: 360 Revolution, Muzeul Național al Țăranului Român, Clubul Țăranului.

Sponsor principal: Beck’s.

Festival susținut de: Raiffeisen Bank.

Parteneri: Vodafone M-Pesa, D-Link, Aqua Carpatica, Ibis Hotels, Class Living, Institutul Cultural Maghiar – „Balassi” din Bucureşti, British Council.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă