15.7 C
București
vineri, 3 mai 2024
AcasăSpecialStrategia „navelor-fantomă“

Strategia „navelor-fantomă“

Două cargouri „fantomă“, fără echipaj dar pline cu imigranţi, în majoritate sirieni, au fost interceptate în ultimele zile de către marina italiană. Potrivit Organizaţiei internaţionale pentru migraţie, de ceva vreme traficanţii recurg la nave mari pentru transportarea imigranţilor clandestini în Europa, care le permite să facă „economii la scară mare“ şi să obţină un beneficiu de  aproape un milion de dolari la o operaţiune de traversare.

Aşa-zisele „nave-fantomă“ sunt o nouă tendinţă preocupantă prin care traficanţii exploatează refugiaţii disperaţi care îşi pun viaţa în pericol pentru a ajunge în Europa în speranţa că gărzile de coastă europene vor prelua nava lor în derivă. Imigranţii sirieni, din care peste 2.000 au ajuns pe coastele italiene în mai puţin de 15 zile, sunt pur şi simplu storşi de bani de traficanţi, aşa cum au mărturisit unii dintre ei autorităţilor italiene. Circa 360 dintre aceşti imigranţi debarcaţi sâmbătă la Corgliano, în Calabria, de pe un cargo abandonat de echipaj au plătit între 4.000 şi 8.000 de dolari traversarea.

După ce au ajuns în Turcia cu avionul, au fost îmbarcaţi la bordul navei comerciale Ezadeen, înregistrată în Sierra Leone dar cu armator  libanez, destinată transportului de animale, la 31 decembrie. Imigranţii au explicat că membrii echipajului, care au abandonat comanda vasului lăsându-l în derivă, au apărut întotdeauna cu faţa mascată, ceea ce ar putea acredita ideea că nu au părăsit cu adevărat cargoul şi că s-au amestecat în mulţimea imigranţilor pentru a părăsi nava. Din 20 decembrie, cel puţin trei cargouri au adus spre coastele italiene aproape 2.000 de persoane, bărbaţi, femei şi copii, în majoritate originari din Siria. Ezadeen şi-a început călătoria la Tartus, în Siria şi în principiu urma să o încheie la Sete, în sudul Franţei. Nava a fost reperată joi seara, aparent în dificultate, la circa 80 de mile (150 km) în largul Calabriei.

Pasagerii acestui nou „cargo-fantomă“ au fost repartizaţi în diferite centre de primire din afara Calabriei, a precizat prefectura din Cosenza. Aproape 800 au fost debarcaţi în noaptea Anului Nou în portul  Gallipoli proveniţi de pe cargoul  Blue Sky M, plecat din Turcia şi după o alertă stranie că ar fi fost atacat de piraţi în apele Greciei, vasul a fost reperat de paza de coastă italiană ca fiind în derivă. „Utilizarea navelor comerciale este o nouă tendinţă, dar intră în cadrul unei situaţii care nu a încetat niciodată şi care nu poate fi ignorată de guvernele europene“, a declarat Vincent  Cochetel, directorul Biroului european al UNHCR, agenţia Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi. Agenţia a precizat că lupta contra traficanţilor ce folosesc „noi mijloace“ pentru a intra în UE va fi una din „priorităţile“ Uniunii în 2015.

 

Modus operandi

 

Modul de operare pare identic de fiecare dată. Un cargo este închiriat de traficanţi, este încărcat cu sute de imigranţi, în special din Siria, care fug de războiul din ţara lor. Apoi, nava este abandonată în apropierea coastelor greceşti, în cazul Blue Sky M sau italiene pentru Ezadeen. Şi într-un mod sau altul, imigranţii sau traficanţii avertizează autorităţile maritime care intervin pentru a duce pasagerii într-un port. Cu plata a 1.000 sau 2.000 de dolari de persoană, o călătorie ca cea a Blue Sky M poate aduce un beneficiu de peste un milion de dolari, din care poate fi finanţată o altă operaţiune de acest gen.

Purtătorul de cuvânt al HCR, William Spindler preciza că traficanţii îşi schimbă tacticile. „Ei folosesc nave mai mari şi căi diferite pentru a transporta imigranţii. În trecut, veneau din Libia cu ambarcaţiuni de cauciuc şi nave mici, dar această cale pare că a fost închisă de Frontex, agenţia de frontiere a UE“. Amiralul Giovanni Pettorino din Garda de Coastă italiană declara că bandele din Africa de Nord şi din Orientul Mijlociu sunt capabile să obţină profituri importante aducând nave vechi în procesul de contrabandă cu fiinţe umane. În noiembrie, HCR a descris traversarea Mediteranei din Orientul Mijlociu şi Africa de Nord ca „ruta cea mai mortală din lume“, după un record de 3.419 imigranţi care şi-au pierdut viaţa în 2014 traversând  marea.

 

Odiseea Blue Sky M

 

Marina italiană a reuşit miercuri, să aducă în portul Gallipoli cei 700 de imigranţi înghesuiţi pe un cargo în derivă în Adriatica după o incredibilă odisee. Ei au fost preluaţi de autorităţi şi poliţia şi autorităţile maritime vor ancheta pentru a afla cum sute de imigranţi, din care femei însărcinate pe cale să nască, au ajuns în derivă pe un cargo fără echipaj, cargoul „fantomă“ Blue Sky M, sub pavilion al republicii Moldova. 

Călătoria navei Blue Sky M, despre care nu se ştie încă unde a început, a luat o turnură dramatică marţi, în largul coastelor insulei elene Corfu, unde, potrivit media greceşti, nava a lansat un SOS din cauza prezenţei la bord „de oameni înarmaţi“. Alertate, autorităţile maritime greceşti au intervenit şi au inspectat nava. O fregată, un elicopter al marinei militare a Greciei şi două nave-patrule ale poliţiei portuare au fost deplasate la locul incidentului. Dar rezultatul inspecţiei a fost că nu există „nici o problemă (tehnică) şi nimic suspect la bord“. Potrivit autorităţilor, Blue Sky M avea ca destinaţie portul Rijeka, din nordul Croaţiei, dar după aceea a schimbat direcţia şi s-a îndreptat spre coastele italiene. Autorităţile au intervenit şi şase marinari au reuşit să urce la bord şi să preia controlul cargoului în derivă. Câteva ore mai târziu, nava a fost adusă la cheu şi aşa a luat sfârşit calvarul pentru sutele de clandestini.   

Cele mai citite

Astăzi este Vinerea Mare, ziua în care Iisus Hristos a fost răstignit. Tradiții și obiceiuri

Astăzi este Vinerea Mare, ziua în care Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, a fost răstingnit pe cruce și a fost dus în mormânt. Conform...

Europa League: Leverkusen, aproape de finală. Remiză în meciul dintre Marseille și Atalanta

Noua campioană a Germaniei Bayer Leverkusen este cu un pas în finala Europa League, după ce a învins-o în deplasare pe AS Roma cu...

Atacurile asupra libertății presei, la nivel mondial, s-au intensificat. Siguranța jurnaliștilor în România, motiv de îngrijorare

Atacurile politice asupra libertăţii presei, inclusiv detenţia jurnaliştilor, suprimarea instituţiilor media independente şi difuzarea pe scară largă a dezinformării s-au intensificat în mod semnificativ...
Ultima oră
Pe aceeași temă