23 C
București
marți, 18 iunie 2024
AcasăSpecialSerra descoperindu-l pe Brâncuşi

Serra descoperindu-l pe Brâncuşi

Lucrări semnificative din opera a doi artişti alcătuiesc un ansamblu sculptural spectaculos în faimosul muzeu spaniol. Este vorba de un dialog unic între opere realizate de Constantin Brâncuşi şi cele ale artistului contemporan american Richard Serra.

În urmă cu o săptămână a fost inaugurată o expoziţie-eveniment la Muzeul Guggenheim din Bilbao, unde capodopere ale artistului român interacţionează într-un mod dramatic cu amplele lucrări ale lui Serra şi cu volumele neregulate ale celebrei construcţii realizate de arhitectul Frank Gehry, titrează presa internaţională.

Pentru critici, Brâncuşi şi Serra sunt doi dintre artiştii care au revoluţionat sculptura în secolul 20, Brâncuşi fiind cel care l-a inspirat pe Serra în anii ’60, când artistul american i-a vizitat atelierul. În context, Constantin Brâncuşi este văzut ca un precursor al sculpturii moderne, iar Richard Serra este considerat unul dintre exponenţii de frunte ai sculpturii moderne.

Cea mai ambiţioasă expoziţie

Încă din 2005 Richard Serra are lucrări aduse în marile săli de expoziţie ale muzeului care astăzi pun într-o lumină specială lucrările lui Constantin Brâncuşi, conferindu-le o altă valoare. „Cea mai ambiţioasă expoziţie cu operele lui Brâncuşi şi Serra de la Guggenheim, Bilbao”, apreciază publicaţia ArtDaily, punând în antiteză lucrarea „Prometheu”, o sculptură din bronz a lui Brâncuşi datată 1911, cu măreţia expoziţiei deschise în 2011 şi dominate de lucrările contemporane ale lui Serra.

Potrivit curatorului, Oliver Wick, evenimentul îşi propune să prezinte o retrospectivă concentrată a creaţiei fiecăruia dintre cei doi artişti şi un dialog între operele acestora, pornind de la faptul recunoscut de însuşi sculptorul american că orientarea sa artistică a fost determinată de întâlnirea cu opera lui Brâncuşi.

„Ce contează în timp”

Cele nouă piese ale artistului american Richard Serra sunt integrate în instalaţia „The Matter of Time” (1994-2055), operă găzduită permanent în Guggenheim Museum Bilbao, într-un spaţiu de 3.000 metri pătraţi. Practic, cele 33 de lucrări ale lui Constantin Brâncuşi au fost aşezate în funcţie de poziţia lucrărilor lui Serra din instalaţie. Printre aceste lucrări, ce provin din colecţii particulare, se numără „Sărutul”, „Muza adormită” în bronz sau „Pasăre în spaţiu”.

Important este, potrivit Reuters, că s-a găsit o soluţie să se pună în dialog operele a doi dintre cei mai importanţi sculptori ai secolului XX. S-a creat un ansamblu unic dintr-o perioadă cuprinsă în peste o sută de ani ce creionează dezvoltarea sculpturii moderne. Opera ambilor artişti are o dinamică de neşters în istoria artei, modificând pentru totdeauna cursul istoriei.

Volumele sculpturale şi curbele galeriilor din clădirea proiectată de Frank Gehry oferă un spaţiu aparent infinit care interacţionează armonios cu lucrările majore ale celor doi artişti.

Opera lui Brâncuşi, pentru prima dată în Spania

Cele peste treizeci de piese aranjate în grupuri tematice urmăresc aspecte esenţiale din sculptura lui Brâncuşi, realizând o retrospectivă a operei sale, care nu a mai fost prezentată vreodată în Spania. Selecţia se întinde pe 40 de ani de carieră şi dezvăluie cheile universului unic al lui Brâncuşi, incluzând câteva variaţii din piese, precum monolitul „Sărutul”, poeticele variante din „Cap de copil”, „Muză dormind” şi celebrele „Păsări în spaţiu”, dar şi lucrări care la vremea lor au declanşat o serie de controverse, cum ar fi „Principesa X”, „Adam şi Eva” sau reprezentativa „Negresa albă”.

Sunt relevate căutările unui ideal artistic, pentru asta Brâncuşi experimentând cu materiale diverse şi suprafeţe diferite, urmărind capacitatea lor de reflecţie sau de absorţie a luminii.

Lucrările de marmură şi de bronz sunt intercalate cu cele din lemn sau ipsos, pe un întreg etaj, permiţând vizitatorilor percepţia calităţilor esenţiale ale operei sale.

Tema curbelor este omniprezentă în expoziţie, prin elipsele şi spiralele monumentale ale lui Serra cuprinse în instalaţia „The Matter of Time”, o expresie complexă în ultimii 25 de ani de creaţie artistică a artistului american. Instalaţia se află în Galeria 104 a muzeului încă din 2005, fiind elementul central al expoziţiei permanente.

Colecţionari şi-au împrumutat lucrările

Expoziţia Brâncuşi-Serra este organizată în colaborare cu Fundaţia Beyeler din Riehen, Elveţia, şi va putea fi vizitată până pe 15 aprilie 2012 la Muzeul de Artă Contemporană Guggenheim din Bilbao.

O asemenea expoziţie Constantin Brâncuşi-Richard Serra a mai fost organizată tot cu sprijinul Fundaţiei Beyeler, fiind prezentată anul acesta în Elveţia, în perioada 22 mai-21 august. Fundaţia Beyeler organizează anual trei mari expoziţii temporare, expoziţia Constantin Brâncuşi & Richard Serra fiind, în 2011, una dintre acestea. Înfiinţată în 1997, de soţii Hildy şi Ernst Beyeler, fundaţia este vizitată anual de circa 300.000 de persoane.

O mare parte din lucrările prezentate în expoziţie au fost împrumutate din prestigioase colecţii particulare şi muzee internaţionale, începând cu Muzeul Solomon R. Guggen-heim din New York şi continuând cu Muzeul de Arte Frumoase din Huston, Muzeul de Artă din Philadelphia, Galeria de Artă din Ontario, Centrul Georges Pompidou din Paris, Muzeul de Artă din Craiova, Muzeul Stedelijk din Amsterdam, Galeria de Stat din Stuttgart, Colecţia Peggy Guggenheim din Veneţia şi multe altele.

Guggenheim Museum Bilbao este unul dintre cele opt muzee de artă contemporană ale Fundaţiei Guggenheim. Muzeul Guggenheim a fost înfiinţat în anul 1937, la New York, din iniţiativa colecţionarului Solomon R. Guggenheim.

Ulterior, muzee de artă contemporană patronate de Fundaţia Guggenheim au fost dezvoltate în întreaga lume. Muzeul din Bilbao a început să fie construit în 1997. Se bucură în fiecare an de circa un milion de vizitatori.

Două repere în arta contemporană

Sculptorul Constantin Brâncuşi (născut în 1876, la Hobiţa, judeţul Gorj – decedat în 1957, la Paris) a adus contribuţii majore la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura contemporană. Figură centrală în mişcarea artistică modernă, Constantin Brâncuşi este considerat unul dintre cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarcă prin eleganţa formei şi utilizarea sensibilă a materialelor. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea şi importanţa acordată luminii şi spaţiului sunt trăsăturile caracteristice ale creaţiei lui Brâncuşi. Opera sa a influenţat profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură şi desen.

Născut pe 2 noiembrie 1939, în San Francisco, Richard Serra este un sculptor minimalist şi artist video american, cunoscut pentru lucrările sale din foi metalice de mari dimensiuni. Serra a fost implicat în mişcarea Process Art (arta proces), curent în cadrul căruia arta este văzută mai degrabă ca o călătorie sau un proces creativ decât ca un produs final. Serra a redefinit efectele sculpturii create minimalist din piese de oţel. ArtDaily precizează că arta lui Constantin Brâncuşi a avut o puternică influenţă asupra carierei artistice a lui Serra. În perioada 1964-1965, artistul american a primit o bursă la Paris de la Universitatea Yale, unde timp de mai multe luni la rând a vizitat studioul maestrului, imediat după încheierea procesului de restaurare şi deschiderea pentru public la şapte ani de la moartea lui Brâncuşi.

Aici, Serra schiţa şi contempla în timp ce se străduia să înţeleagă tot ce îl înconjura, o experienţă care a avut un efect profund asupra spiritului său artistic, ghidându-l apoi de-a lungul carierei sale de sculptor. Specialiştii spun că Serra ar fi trăit o revelaţie. Atelierul lui Brâncuşi – umplut cu forme tridimensionale, calităţi spaţiale şi procese de lucru – a avut un efect special asupra lui Serra, pentru ca peste ani să-l descrie ca pe „un manual de posibilităţi”. Şi astăzi Serra se declară fascinat de Brâncuşi: „Cred în implicaţiile şi în forţa lucrărilor lui Brâncuşi, iar operele sale ar fi fost mai puţin interesante dacă nu ar fi pus accentul pe bronzul stilizat. A ignorat total modul tradiţional de turnare a bronzului, fiind capabil să se rupă de formalism”.

Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 846: Rutte promite că Olanda va continua să sprijine Kievul

Premierul olandez în exerciţiu, Mark Rutte, a asigurat că viitorul guvern, în care un rol esenţial îl va juca extrema dreaptă, dar în care...
Ultima oră
Pe aceeași temă