11.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialŞANTIER BLOCAT. „Mi-e ruşine“, spune fostul şef al Metrorex, despre metroul din...

ŞANTIER BLOCAT. „Mi-e ruşine“, spune fostul şef al Metrorex, despre metroul din Drumul Taberei. Actualul director: „Avem promisiuni“

AUREL RADU, şeful Metrorex: „Mai avem bani pentru lucrări. Nu ştiu câţi, că nu sunt la birou…“ 

România liberă: Toată presa „duduie“ de articole despre stoparea lucrărilor la metroul din Drumul Taberei. De ce s-au oprit?
Aurel Radu: Nu s-au oprit. Acum am avut o întâlnire cu constructorii, cu premierul. Nu se pune problema. Ne mai suplimentează bugetul. Într-adevăr, bugetul este mai mic.

RL: Cu cât este mai mic şi ce repercusiuni va avea această reducere?
A.R.: Acum încearcă, d-aia s-au întâlnit toate forţele politice şi încercăm să ne facă rost de bani. Cu domnul ministru Voinea (n.r. ministru delegat pentru buget), toţi au spus că ne fac rost de bani, se face o rectificare de buget şi nu se opresc lucrările.

RL: Sunteţi convins că lucrările nu s-au oprit? Activitatea este infimă pe şantierul din Drumul Taberei…
A.R.: Nu s-au oprit. Se lucrează, se lucrează în continuare. Primul ministru şi ministrul Transporturilor au spus că nu s-a pus problema. Ne sprijiniă în toate demersurile făcute de noi să continuăm lucrările.

RL: Unde vor fi găsiţi aceşti bani?
A.R.: Nu ştiu acum de unde fac rost.

RL: Dar când se va şti? Ce mesaj v-au transmis superiorii dumneavoastră?
A.R.: Un mesaj pozitiv. Au spus că se fac rost de bani. Şi mai avem bani, nu s-au terminat. Într-adevăr, au fost încetinite lucrările pentru că bugetul a fost mai mic decât s-a cerut. Noi am cerut un buget mai mare şi s-a aprobat mai puţin. Nu ştim care au fost motivele.

RL: Care sunt repercusiunile întârzierii lucrărilor? S-a vorbit despre penalităţi plătite către Banca Europeană de Investiţii, de la care statul a împrumutat bani pentru acest proiect.
A.R.: Normal, normal. Către bancă nu, că ei sunt înţelegători. Dar mai bine trimiteţi ceva scris la noi… Ştiţi care este ordinul la noi, trebuie să treacă pe la minister…

RL: Dar dumneavoastră sunteţi directorul Metrorex, sunteţi interfaţa ministerului…
A.R.: Încă o dată, nu s-a pus vreo problemă să se sisteze lucrările.

RL: Care este mesjaul dumneavoastră pentru locuitorii sectorului 6?
A.R.: Ne cerem scuze pentru deranj, într-adevăr, acolo este un şantier deschis… Dar o să continuăm lucrările. Avem toate promisiunile, şi ministrul Transporturilor, şi primul-ministru, şi ministrul Finanţelor, toţi, o să ne dea bani pentru lucrări. Dar bani mai avem.

RL: Câţi bani mai aveţi şi pentru cât timp?
A.R.: Nu sunt la birou să vă spun  exact…

RL: Toate pancartele de pe şantierul traseului metrou Drumul Taberei, secţiunea Râul Doamnei – Eroilor ne promit 3 ani până la finalizare. De câţi ani estimaţi că va fi vorba, de fapt?
A.R.: Dacă o să avem bani mai mulţi şi se lucrează într-un ritm mai mare, clar c-o să recuperăm întârzierea. Dar acum s-a ajuns aproape la o un an, opt luni, un an.

RL: Deci ar fi vorba de 2016, cel mai devreme.
A.R.: Da, dar nu numai din lipsa fondurilor alocate. Au avut probleme şi constructorii, care şi-au obţinut autorizaţiile de construire mai târziu care au întâmpinat diverse probleme, cu mediul, cu primăria Capitalei, cu agenţiile non-guvernamentale…

RL: Există discuţii ca Metrorex să treacă în subordinea Primăriei? Care sunt, din punctul dvs. de vedere, avantajele şi dezavantajele acestei decizii? În ce anume va consta, mai exact, această mutare?
A.R.: Nu ştiu…

RL: Sunteţi, totuşi, şeful Metrorex.
A.R.: Sunt, dar nu am participat la discuţii. Sunt discuţii să vadă mai întâi baza legală. Şi, oricum, cum a spus şi dom’ ministru, vor fi consultaţi şi partenerii sociali, nu se face nimic fără o discuţie…

RL: Dar ce s-ar schimba?
A.R.: O parte din bani ar veni de la Primăria Capitalei. Părerea mea personală este că ar fi mai bine, că am putea obţine bani şi de la bugetul de stat, şi de la Consiliul General.

RL: Dar are PMB experienţa necesară, are oamenii, are banii pentru a gestiona o companie precum Metrorex?
A.R.: Cred că are, dar eu nu ştiu acum ce fonduri are. Dar în toată Europa aşa este, autoritatea metropolitană este în subordinea Consiliului General, consiliilor interzonale… Haideţi că vorbim, trimiteţi-mi întrebările. Se găsesc soluţii.

 

GHEORGHE UDRIŞTE, fostul şef Metrorex: Mi-e ruşine să transmit vreun mesaj celor din Drumul Taberei

RL: Trei ani până la finalizare aţi promis. De câţi ani estimaţi că va fi vorba, de fapt? 
Gheorghe Udrişte: Cifrele alocate din buget pentru anul acesta sunt halucinante din punctul de vedere al micimii lor. E clar că anunţurile acelea cu trei ani nu mai sunt de actualitate şi am să sugerez celor de la şantier să le dea jos.

RL: Cum anume a fost stabilit acest termen de trei ani pe vremea când conduceaţi Metrorex? Ce indicatori s-au luat în calcul pentru această estimare şi de ce nu mai este ea valabilă acum?
G.U.: Când a început această lucrare, finaţarea era asigurată sută la sută de către statul român prin contracte de finanţare încheiate cu Banca Europeană de Investiţii, au fost alocate sumele necesare pentru anii 2011, 2012. Prima sincopă s-a produs în 2012, când la rectificarea bugetară din luna iulie au fost retraşi 200 de milioane de lei de către ministrul Transporturilor şi banii au fost redistribuiţi Companiei Naţionale de Drumuri şi au fost utilizaţi la asfaltarea mai multor drumuri.  

RL: Unii locuitori ai Sectorului 6 spun că ar fi preferat ca lucrările să nu fie demarate până la momentul în care guvernanţii erau siguri că au toţi banii necesari. Ce le răspundeţi?
G.U.: Banii există, sunt acordaţi prin două contracte de finanţare şi ratificate prin lege, unul de 395 de milioane de euro şi unul de 465 de milioane, care asigură integral investiţia. Primul este pentru  secţiunea I, Drumul Taberei-Universitate, dar diferenţa de până la 800 de milioane trebuie să o pună statul român, conform contractului de finanţare închieat cu BEI. Iar celălalt este pentru tronsonul Universitate-Pantelimon. Deci nu ne-am jucat cu vorbele şi cu cifrele. Cum se putea apuca cineva de o lucrare când ştia că n-are bani? Banii ăştia tot pentru metrou se vor folosi, că aşa cere contractul, dar cine ştie în câţi ani de acum încolo.

RL: Care sunt consecinţele acestei întârzieri?
G.U.: Sunt două repercursiuni, în ce priveşte contracul cu constructorii şi contractul cu BEI, vor fi penalităţi. Au întrerupt lucrările de două săptămâni de zile, am vorbit vineri cu constructorii. Vorbim de un estimat de 50 de milioane de lei pe anul în curs numai pentru conservarea lucrărilor. Apoi sunt penalităţi cerute de constructor, care a închiriat, a cumpărat echipamente, care trebuie amortizate. Banii ăştia nu sunt prevăzuţi în bugetul investiţiei şi costul la final va creşte.

RL: Care este mesajul dumneavoastră pentru locuitorii  din sectorul 6?
G.U.: Mi-e şi ruşine să dau vreun mesaj locuitorilor din Drumul Taberei. Eu n-am crezut în viaţa mea că cineva poate să facă aşa ceva şi sper că Dumnezeu le va da mintea de pe urmă să dea banii metroului. Guvernanţii actuali au fost votaţi de peste 70 la sută de către locuitorii din sectorul 6, să nu uităm.

RL: Există discuţii ca Metrorex să treacă în subordinea Primăriei? Care sunt, din punctul dvs. de vedere, avantajele şi dezavantajele acestei decizii?
G.U.: Nu-i niciun avantaj, sunt doar dezavantaje. Primăria nu este pregătită să gestioneze asemenea instituţii, de genul Metroului.  Este o cale ferată subterană sofisticată, nu discutăm de o linie de tramvai sau de troleibuz. Deci s-ar pune capac metroului. Se pot întâmpla multe rele în ce priveşte funcţionalitatea şi dezvoltarea metroului.

PROMISIUNE
Victor Ponta: Guvernul va finanţa metroul

 Construcţia liniei de metrou Universitate-Drumul Taberei va continua cu finanţare asigurată din creditul BEI şi din fonduri guvernamentale, a spus premierul Victor Ponta, citat de Mediafax. Oficialul a precizat că lucrările nu sunt oprite: „M-am convins de la reprezentanţii companiilor că nu s-a oprit nicio lucrare acolo. Necesarul de finanţare pentru acest proiect va continua să fie asigurat. În primul rând, avem în continuare încă 300 milioane de euro din creditul de la BEI, care urmează să fie accesat într-un calendar care să se încadreze şi în obligaţiile noastre privind deficitul bugetar.“

CIFRE
10 staţii până la Universitate

-investiţia liniei de metrou care va lega Drumul Taberei de Universitate costă în jur de 230 de milioane de euro (este prima parte a magistralei 5 Drumul Taberei-Pantelimon, cu un cost total de 1,2 miliarde de euro)
-va avea o lungime de 6 km
-va avea 10 staţii
– va deservi peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6
– lucrările au început în noiembrie 2011 şi ar fi trebuie să se termine în 2015

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă