11.3 C
București
vineri, 17 mai 2024
AcasăSpecialRedescoperirea lui Prokofiev: „România liberă“ este partener al Festivalului Internațional George Enescu,...

Redescoperirea lui Prokofiev: „România liberă“ este partener al Festivalului Internațional George Enescu, ediția 2017

Anul acesta, în București, se reunesc cei mai valoroși artiști ai muzicii culte, oferindu-ne nouă, publicului de toate vârstele, o inegalabilă hrană pentru suflet.

Unul dintre cele mai spectaculoase concerte pe care le puteți vedea în cadrul ediției din acest an a Festivalului Internațional „George Enescu“ – și la care, dacă vă grăbiți, mai găsiți bilete – este cel de pe 4 septembrie de la Sala Palatului, unde Russian National Orchestra, sub bagheta lui Mikhail Pletnev și sunetele fascinante ale pianului interpretate de Nikolai Lugansky, readuce în fața publicului doi dintre cei mai valoroși compozitori ai lumii: Enescu și Prokofiev.

Profunzime și versatilitate

Nikolai Lugansky a studiat la Școala Centrală de Muzică din Moscova și apoi la Conservatorul din capitala Rusiei, unde i-a avut ca profesori, printre alții, pe Tatiana Kestner, Tatiana Nikolayeva și Serghei Dorenski. 

În 1994 a câștigat Concursul Ceaikovski, iar de aici drumul său a continuat firesc pe orbita internațională a muzicii, interpretarea lui fiind caracterizată ca „profundă și versatilă“. Este recunoscut pentru rafinamentul și sensibilitatea cu care îi interpretează pe Mozart și Schumann, iar modul de abordare a unor compozitori precum Rahmaninov și Prokofiev este considerat a fi al unui mare virtuoz. 

Dovada aprecierilor de care s-a bucurat modul unic în care i-a abordat pe cei doi compozitori sunt Premiul Diapason d’Or și Echo Klassik pentru Rahmaninov și înregistrarea concertelor lui Grieg și Prokofiev cu Kent Nagano și Orchestra Simfonică din Berlin. 

Este invitat regulat să cânte alături de orchestre prestigioase din lume precum cele din Viena, Paris, München, Los Angeles, Sankt Petersburg, Tokyo și lista poate continua. A fost însoțit în concertele sale de baghetele dirijorilor Charles Dutoit, Vladimir Ashkenazy, Kent Nagano, Kurt Masur, Vladimir Jurowski și Emmanuel Krivine.

Pe 4 septembrie, Nikolai Lugansky poate fi ascultat în premieră într-o sală de concert din România, la Festivalul Internațional „George Enescu“ 2017, alături de Orchestra Națională a Rusiei.   

Prospețime și spirit

Mikhail Pletnev a câștigat la 21 de ani, în 1978, prestigiosul concurs

Ceaikovski, fiind și cel care în 1990 a înființat Orchestra Națională Rusă, prima orchestră independentă din istoria Rusiei. Fiu al unor părinți muzicieni, Pletnev a învățat să cânte la mai multe instrumente încă de mic și a intrat la Conservatorul din Moscova în adolescență.

Pianist, dirijor și compozitor, este și un foarte activ lider cultural. În 2006 a lansat Fondul Mikhail Pletnev pentru susținerea culturii naționale, o organizație non-profit care sprijină inițiativele și proiectele culturale majore, inclusiv Turul Anual al Orchestrei în Volga și, în colaborare cu Deutsche Grammophon, proiectul Mihail Pletnev Beethoven. 

Ca dirijor invitat, Pletnev apare în mod regulat pe marile scene ale lumii la pupitrul unor orchestre de renume precum Orchestra Philharmonia din Londra, Mahler Chamber Orchestra, Filarmonica din Tokyo, Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra, Filarmonica din Los Angeles și City of Birmingham Symphony Orchestra. 

Potrivit „London Telegraph“, „din degetele și creierul lui Pletnev vin idei care vitalizează muzica, generând prospețime și spirit. A făcut din muzică un salt pozitiv de bucurie“. Iar „The Times“ descrie interpretarea lui ca fiind „nașterea unei prodigioase virtuozități a imaginației, scandaloasă în frumusețea ei“.

Înregistrările lui Pletnev au câștigat numeroase premii, inclusiv un Premiu Grammy în 2005, împreună cu celebra pianistă Martha Argerich, pentru CD-ul „Cenușăreasa lui Prokofiev“, după propriul aranjament, pentru două piane. A mai fost nominalizat la Premiile Grammy pentru CD-ul Schumann Symphonic Etudes (2004) și pentru înregistrarea Rahmaninov și Concertul nr. 3, de pian, ale lui Prokofiev (2003). Albumul său Scarlatti Keyboard Sonate (Virgin / EMI) a primit premiul Gramophone în 1996. Potrivit BBC Music Magazine, a fost „cea mai bună interpretare de pian. 

Numai această performanță ar fi suficientă pentru a-i asigura lui Pletnev un loc printre cei mai mari pianiști cunoscuți vreodată“. În 2007 el a înregistrat toate concertele pentru pian ale lui Beethoven, iar concertele 2 și 4 au fost apreciate ca fiind „Cele mai bune înregistrări de concert ale anului 2007“ 

Cele mai citite

Impostura snoabă și propaganda veselă

Obsesia multor snobi care ce îmbogățesc peste măsură este să devină artiști prin intermediul banilor. Întâi își tot dichisesc și bibilesc casa de un...

Impostura snoabă și propaganda veselă

Obsesia multor snobi care ce îmbogățesc peste măsură este să devină artiști prin intermediul banilor. Întâi își tot dichisesc și bibilesc casa de un...

Iohannis o poate acuza pe Andra că i-a furat opera “Pas cu pas”

Ilustrație: Laurențiu Mușoiu Dacă își tot vede năruit visul de a ajunge secretar general al Alianței Atlanticului de Nord (NATO), iar cu meditațiile nu...
Ultima oră
Pe aceeași temă