31.1 C
București
marți, 16 iulie 2024
AcasăSpecialRAPORT. Copiii din România, de două ori mai neștiutori de carte decât...

RAPORT. Copiii din România, de două ori mai neștiutori de carte decât europenii. Cifre sumbre la citire și matematică

Comisia Europeană a lansat raportul intitulat „Monitorul educaţiei şi formării 2015”, iar vechile neajunsuri ale Educaţiei româneşti au fost, încă o dată, confirmate: fonduri puține, abandon școlar ridicat, un număr mare de copii slab pregătiți, mai puțini studenți.

Documentul cuprinde o analiză transnațională a sistemelor de învățământ din statele membre, precum și 28 de fişe de ţară în care sunt prezentate punctele forte şi punctele slabe ale fiecărui sistem în parte. România liberă a consultat documentul care face referire strictă la țara noastră și care cuprinde 12 pagini. Rezultatele – pe aproape toate palierele de învățământ – plasează România în coada statele membre ale Uniunii Europene.

Buni la abandon, slabi la științe

Statisticile necosmetizate (dat fiind că sunt monitorizate de Comisia Europeană, la nivelul anului 2014) arată următoarele: copiii cu vârste de până la 15 ani, cu un nivel scăzut de cunoștințe la matematică sunt în procent de 40% la nivelul României (față de 22% media europeană), au cunoștințe slabe la citire, un procent de 37% (față de 17% media europeană). La științe, copiii din România sunt deficitari într-un procent de 37%, față de o medie europeană de peste două ori mai mică – 16%.

Citește și: România este, din nou, corigenta Europei. Ce plan are ministrul Curaj

Și în ceea ce privește rata abandonului școlar, din nefericire, stăm mult mai bine (în unele cazuri dublu) decât media europeană. Astfel, abandonul școlii în rândul femeilor este de 17% (9% media europeană), iar în rîndul bărbaților procentul ajunge la aproape 20% (13% media statelor UE). La nivel general, renunță la școală 18% dintre români, cu 7 procente mai mult decât în Europa.

Europa ne recomandă să punem în aplicare strategia de diminuare a abandonului școlar pe care România și-a asumat-o anul acesta. Asta în contextul în care România este printre foarte puținele state în care rata abandonului școlar nu a scăzut în ultimii cinci ani semnificativ. Spre exemplu, în Malta a scăzut cu 5%, iar în Portugalia cu 10% în aceeași perioadă de timp. Participarea la educația și îngrijirea copiilor preșcolari a scăzut, cel mai probabil din cauza crizei: 86% în 2014, de la 94% în anul 2012. Rata de înscriere în învățământul preșcolar este una destul de mică, de 83% în zonelele rurale și mult mai bună – 90% la oraș.

Raportul mai arată că accesul la educație este mult redus în mediul rural și în rândul comunității rome.

Bani puțini

Cifrele se inversează atunci când vorbim de românii care urmează încă o școală după terminarea celor 12 clase. Doar 25% dintre conaționali fac acest lucru, o medie mult inferioară față de cea europană care este de 37%. Situația este dezastruoasă în mediul rural, unde doar 16% dintre tineri urmează o facultate, față de peste 40% dintre tinerii de la orașe.

Doar 1% dintre români continuă procesul de învățare pe tot parcursul vieții, în timp ce media europeană de specializare continuă este de 10%.

Sistemul educațional suferă și de pe urma faptului că doar 26% dintre profesori apelează la metode avansate de predare (care implică tehnologie), față de 34%, media din Europa. Raportul consemnează și că salariile profesorilor sunt mici, iar pentru a ajunge la salariul maximal trebuie să petreci 40 de ani în sistem.

Toate cifrele de mai sus au o explicație simplă: cheltuielile administrației publice pentru educație, ca procent din PIB, înregistrează cunatumul cel mai scăzut din Uniunea Europeană. Bugetul pentru educație al României a fost de 2,8% din PIB, de două ori mai scăzut decât media europană care a ajuns la 5%.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă