Societatea de exploatare a vagoanelor de dormit si restaurant CFR Gevaro SA vizeaza pentru acest an realizarea unei cifre de afaceri de 65 milioane de lei, in crestere cu 16% fata de cea cu care s-a incheiat exercitiul financiar din 2006. De altfel, totalul veniturilor societatii a crescut de la an la an in ultima perioada, in conditiile in care in 2004 ele se cifrau la 40 milioane de lei, iar in 2005 – la 46 milioane. "Peste 60% din clientii vagoanelor de dormit si cuseta sunt angajati ai diferitelor firme, aflati in delegatie. Ei apeleaza la acest mijloc de transport pentru ca se pot si odihni pana ajung la destinatie. Principala noastra concurenta nu este transportul auto, ci cel aerian", a declarat directorul general al CFR Gevaro, Bogdan Nastasescu.
Destinatie noua: Atena
Cele mai profitabile rute pentru vagoanele de dormit sunt cele pe distante mari, care leaga Bucurestiul de Oradea, Timisoara si Satu Mare. Acestora li se adauga rutele internationale, spre Budapesta, Viena, Praga, Salonic, Sofia, Istanbul, Belgrad, Venetia si Munchen. O data cu intrarea in vigoare a noului mers al trenurilor, in luna decembrie, CFR Gevaro va introduce doua vagoane de dormit directe si pe relatia Atena. "Am hotarat sa venim in intampinarea fluxului tot mai mare de turisti romani care se indreapta spre Grecia si, in afara de Salonic, sa le oferim si destinatia Atena", a explicat Bogdan Nastasescu.
In afara de rutele mentionate, pe perioada sezonului estival, la mare cautare sunt si paturile din vagoanele de dormit sau cuseta atasate la trenurile care se indreapta spre litoral din toate colturile tarii. "In sezon, pe relatia Mangalia ne apropiem de un grad de ocupare de 80%", spune directorul. De altfel, in general, cele mai bune luni pentru activitatea CFR Gevaro sunt iulie si august, cand publicului-tinta al angajatilor aflati in delegatii i se adauga si oamenii plecati in concediu.
Numar-record de calatori in iulie
In total, vagoanele CFR Gevaro circula pe 15 rute interne, carora li se adauga cele internationale. Societatea dispune de 209 vagoane, dintre care 20 sunt vagoane-restaurant si bar-bistro, iar restul – de dormit si cuseta. Ele sunt atasate cu precadere la trenurile intercity si internationale. Cea mai mare pondere a veniturilor societatii este realizata pe seama vagoanelor de dormit si cuseta, activitatea de restaurant necontribuind cu mai mult de 3% din total. Luna iulie a anului in curs a reprezentat un adevarat record pentru societate. Au fost inregistrati peste 75.000 de calatori, comparativ cu 67.000 in aceeasi perioada din 2006.
» Cerere mai mica la restaurant
Solicitarile pentru vagoanele-restaurant s-au redus drastic fata de perioada comunista, cand ele lucrau la capacitate maxima, fiind chiar limitat timpul de masa la 50 de minute, pentru a putea face fata tuturor doritorilor. Un alt soc a fost cel de anul trecut, cand, o data cu interzicerea fumatului in tren, numarul clientilor vagoanelor-restaurant s-a redus din nou. Abia in aceasta vara CFR Gevaro a reusit sa depaseasca acest din urma soc.