21.3 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăSpecialPovestea tragică a Flaminiei, aproape de final

Povestea tragică a Flaminiei, aproape de final

Vasul a ajuns în port, vineri, iar în weekend a început curăţarea containerelor, iar peste circa trei săptămâni va ajunge în Mangalia, pentru reparaţii.

Operaţiune de amploare în portul Constanţa. După ce a stat aproape două luni în rada exterioară, nava Flaminia a ajuns vineri la dană, după ce zeci de reprezentanţi ai autorităţilor statului s-au implicat, direct sau indirect. După acostare au început operaţiunile de curăţare a containerelor de la bord. Prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola, a declarat, vineri, că mai întâi urmează să fie asigurată zona pentru ca să nu cadă nimic din acele containere pe ţărm. „O echipă va lucra (n.r. – inclusiv astăzi şi mâine) la pregătirea danelor pentru activităţile de descărcare. Este vorba de o geomembrană de la navă la ţărm, imaginaţi-vă o faţă de masă pe care o tragi după jumătate de masă şi o pui pe spătarul scaunului, scaunul fiind mai jos decât masa. Punem geomembrana deoarece atunci când luăm un container de pe navă şi îl aducem în cuva pe care o avem pentru spălarea containerelor să nu cadă ceva din acel container. Containerele nu mai sunt încărcate, sunt sparte, contorsionate şi ceea ce aduce un plus de dificultate unele dintre ele sunt sudate de la peste o mie de grade, s-a produs această temperatură în urma deflagraţiei şi a incendiului care a cuprins nava“, a afirmat prefectul Eugen Bola. El a menţionat că nava Flaminia nu reprezintă pericol pentru populaţie. „Au fost prelevate mai multe probe de la bordul navei. Am solicitat aceste analize pentru a putea să preîntâmpinăm orice risc pentru lucrătorii care vor intra în aceste magazii, şi nu pentru populaţie, nava nu a reprezentat niciodată un pericol pentru populaţie, şi nici pentru mediu“, a mai spus prefectul judeţului Constanţa.

Reparaţiile, în Mangalia

Bola a precizat că operaţiunea de curăţare a containerelor respective ar putea dura aproximativ 20 de zile, după care nava Flaminia va merge în Şantierul Naval Deawoo Mangalia pentru reparaţii. Eugen Bola a precizat că în momentul izbucnirii incendiului nava Flaminia transporta 2.875 de containere cu mărfuri generale, iar dintre acestea 149 erau încărcate cu substanţe chimice. De asemenea, prefectul a mai menţionat că înainte de a veni spre Constanţa, de la bordul navei Flaminia au fost preluate aproximativ 30.000 de tone de apă contaminată de către danezi.

Analize înainte de acostare

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, s-a aflat în rada Portului Constanţa, la aproximativ opt mile marine de intrarea în port, de la sfârşitul lunii martie şi aşteaptă aprobări de la autorităţile române pentru a fi decontaminată de deşeuri periculoase şi reparată la Şantierul Maval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012. Acum, la bordul navei se află practic un amestec mâlos, denumit şlam, care a rezultat din amestecul resturilor de zeci de substanţe chimice din containere cu apa de mare folosită la stingerea incendiului şi cu agenţii de stingere. Decontaminarea principală a avut loc în Germania şi apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide şi apă de mare. ”Ce nu s-a putut extrage a rămas pe fundul containerelor şi al navei, un fel de mâl, de nămol. Nemţii ne-au trimis lista cu substanţele care se găsesc acolo, buletinele de analiză, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat prefectul Bola.

Mai multe instituţii şi laboratoare specializate din România au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia, a mai explicat prefectul Constanţei. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, experţii de la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) şi de la Centrala Nucleară de la Cernavodă, precum şi despre un laborator din Ungaria, contractat de şantierul naval Daewoo Mangalia, unde urmează să fie reparată nava. În plus, INSEMEX Petroşani, institut care verifică pericolul de explozie a gazelor acumulate în mine şi face studii de securitate minieră, a stabilit că la bordul MSC Flaminia nu există risc de explozie, în condiţii normale de temperatură şi de exploatare. ”Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atât din punct de vedere al mediului, cât şi al sănătăţii oamenilor este foarte redus», este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului de Constanţa.

Decontaminarea, realizată de firme româneşti

Odată ancorată în dana Umex din Portul Constanţa, decontaminarea MSC Flaminia va fi dusă la bun sfârşit de o asociere de trei firme specializate în domeniu: Uni-Recycling din Bucureşti, Setcar SA din Brăila şi Glar Construct din Ploieşti. Firmele sunt cunoscute în domeniul operaţiunilor de curăţare, reciclare şi distrugere de deşeuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrând printre alţii şi cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, în colaborare cu şantierul Daewoo Mangalia, fără să implice statul român. Construită în 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operată de armatorul elveţian MSC Mediterranean Shipping Company, în numele unui operator german.

Decontaminarea, urmărită cu atenţie

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a asigurat că procesul decontaminării navei nu va avea repercusiuni. „Din informaţiile pe care le-am primit, companiile care vor asigura decontaminarea acestei nave au toate echipamentele necesare şi sunt acreditate pentru a face astfel de decontaminări. În plus, am solicitat Gărzii de Mediu să verifice şi să monitorizeze tot acest proces de decontaminare, pentru a nu exista nici un fel de risc din punct de vedere al mediului la nivelul cetăţeanului“, a spus aceasta.

 

 

Cele mai citite

Tribunalul Vaslui a decis! Dumitru Buzatu rămâne în arest la domiciliu

Tribunalul Vaslui a menţinut, vineri, măsura arestului la domiciliu în cazul preşedintelui suspendat al Consiliului Judeţean Vaslui, Dumitru Buzatu, acuzat de luare de mită. „În...

10 Mai – adevărata sărbătoare națională

Să sfârâie grătarele, micii să fie bine rumeniți, să cânte lăutarii! Acestea au fost imperativele Zilei de 9 Mai - Ziua Europei, cinstită, ieri,...

Start la GRILLFEST, cel mai mare festival de barbeque din Europa!. PROGRAMUL COMPLET

Astăzi începe GRILLFEST, cel mai mare festival de barbeque din Europa, ce revoluționează cultura barbeque din România! Peste 50.000 de participanți sunt așteptați pe...
Ultima oră
Pe aceeași temă