17.8 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialNational Geographic, implicat in scandalul Rosia Montana

National Geographic, implicat in scandalul Rosia Montana

Revista National Geographic a precizat vineri ca se delimiteaza de filmul “Mine Your Own Business”, finantat de Gabriel Resources si centrat in mare parte pe incercarile companiei de a deschide exploatari aurifere la Rosia Montana, blocate pana in prezent de organizatii ecologiste locale si internationale. Saptamana trecuta, europarlamentarul maghiar Gyula Hegyi a cerut societatii americane sa-si precizeze pozitia in legatura cu documentarul realizat de Phelim McAleer si Ann McElhinney, lansat in Europa in luna noiembrie si prezentat in luna ianuarie in sali din mai multe universitati din SUA, dar si in amfiteatrul Grosvenor al Societatii National Geographic din Washington DC.
Agentia de presa maghiara MTI mentioneaza faptul ca cetatenii Ungariei se opun proiectului de la Rosia Montana pentru ca se tem de un nou accident care ar polua raurile din estul tarii lor, la fel cum s-a intamplat in cazul accidentului ecologic din anul 2000 de la Baia Mare, ca urmare a ruperii unui lac de decantare. Episodul apare si in pelicula regizorului Tibor Coksis, “New Eldorado”, premiata anul trecut la Festivalul Astra Film de la Sibiu.

“Filmul nu respecta valorile National Geographic”

Stephanie Roth, castigatoare a Goldman Environmental Prize, echivalentul Premiului Nobel pentru protectia mediului, acordat pentru munca depusa impotriva distrugerii Rosiei Montane, primit chiar la sediul National Geographic Society in 2005, declara cu putin inaintea difuzarii filmului lui Phelim McAleer in aceeasi sala: „Este trist si revoltator ca un centru intr-atat de renumit pentru cercetarile in domeniul protectiei mediului a acceptat sa proiecteze acest film ce pledeaza impotriva ecologistilor. Filmul are menirea sa manipuleze publicul si nu reflecta valorile National Geographic Society. Gabriel Resources a ales ca locatie pentru proiectia filmului sediul National Geographic Society pentru a-si spala imaginea si pentru a-i manipula pe cei care trebuie impresionati. În 2005, canalul National Geographic a retras spoturile Gabriel Resources in urma protestelor publicului din Romania. Sper ca National Geographic Society va urma exemplul si va pune valori ca integritatea si responsabilitatea inaintea banilor”.
O alta reactie a venit si din partea lui John Passacantado, directorul executiv al Greenpeace USA, care a transmis un e-mail acid pe adresa reprezentantilor Societatii National Geographic in care sustinea ca filmul face publicitate companiei miniere care are interese la Rosia Montana, dar deghizeaza totul sub forma unei critici la adresa miscarilor ecologiste. Vorbind despre National Geographic, Passacantado isi exprima nelamurirea legata de faptul ca o institutie implicata activ in lupta contra incalzirii globale a organizat o proiectie de factura peliculei realizate de Phelim McAleer si Ann McElhinney. In replica, Betty Hudson, vicepresedinte al departamentului de comunicare National Geographic, a declarat cu putin inainte de difuzarea peliculei antiecologiste ca punerea la dispozitie a amfiteatrului Grosvenor reprezinta doar o tranzactie de “inchiriere de facilitati”. La intrebarea jurnalistilor de la Corporate Crime Reporter daca oricine poate inchiria amfiteatrul, Hudson a raspuns ca da, dar numai cu conditia ca acesta sa fie disponibil.
Inca de la lansarea sa, filmul a starnit controverse legate atat de eticheta “documentar independent” – finantarea apartine, conform declaratiilor lui John Passacantado, in proportie de 80% Gabriel Resources -, cat si de felul in care prezinta situatia ONG-urilor care cer protejarea ecologica a Rosiei Montane. ONG-urile care lupta impotriva proiectului exploatarilor aurifere sunt blamate in “Mine Your Own Business” (“Vedeti-va de-ale voastre!”), documentar care sustine ca acestea nu numai ca sunt rupte de realitate, dar reprezinta si o “forta periculoasa care distruge visele populatiilor sarace”.

Phelim McAleer: “O incercare de reinstaurare a cenzurii comuniste din Romania antedecembrista”

Personajul principal al filmului este George, un somer de 23 de ani din Rosia Montana, care acuza organizatiile nonguvernamentale ca stopeaza aparitia locurilor de munca promise de Gabriel Resources. Pe langa el, alte si alte personaje care recita acelasi discurs (in limba engleza!). Phelim McAleer, principalul realizator al controversatei pelicule, descrie productia ca fiind “primul documentar antiecologist din lume”, informatie care se regaseste pe blogul acestuia. “Mine Your Own Business”, descris de ziarul “The Guardian” ca o productie in maniera Michael Moore, demonizeaza organizatiile ecologiste care se opun dezvoltarii minelor in Madagascar, Chile si Romania. Tot pe blogul sau, intr-un discurs cu accente patetice, Phelim McAleer acuza ONG-urile care au incercat sa impiedice difuzarea filmului sau in amfiteatrul National Geographic, considerand aceasta drept o incercare de reinstaurare a cenzurii comuniste din Romania antedecembrista.
McAleer a fost intre 2000 si 2003 corespondentul “Financial Times” in Romania, iar in 2002 acesta a intrat intr-o puternica controversa cu Michael Guest, ambasadorul SUA la Bucuresti din acea vreme. Guest il acuza pe jurnalist ca-l citase trunchiat intr-un material publicat in “Financial Times”, in care McAleer afirma ca acceptarea Romaniei in NATO ar fi fost legata de discutiile despre ridicarea moratoriului privind adoptiile copiilor romani de catre cetateni americani.
Pe 18 februarie, “Mine Your Own Business” va fi prezentat in cadrul Jameson International Dublin Film Festival.

Cele mai citite

Miron Cosma, urmărit penal în dosarul Mineriadei, dă vina pe Ion Iliescu

Miron Cosma, fost lider al minerilor din Valea Jiului, dă vina pe Ion Iliescu pentru victimele înregistrate în timpul Mineriadei din 13 - 15...

Un iranian cu mandat de arestare în Emiratele Arabe Unite este protejat de …DIICOT

La ora actuală, serviciile de informații de la noi sunt în alertă pentru că un cetățean iranian care a escrocat băncile din Emiratele...

Milionarii de la One Properties United, campanie publicitară dubioasă în mass-media! În paralel, vor să ne închidă gura

Ziarul Financiar insistă cu o declarație a lui Victor Căpitanu, co-CEO One United Properties, prin care se sugerează că un fond elvețian de...
Ultima oră
Pe aceeași temă