21.5 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialMuzica enesciana in Orasul Luminilor

Muzica enesciana in Orasul Luminilor

S-au implinit in vremea din urma o suta de ani de la premiera absoluta, pariziana, a catorva lucrari enesciene fundamentale pentru literatura muzicala romaneasca, in egala masura pentru cea europeana a inceputului de secol. La Chatelet, sub conducerea lui Eduard Colonne, era prezentata cu un succes impresionant prima Simfonie enesciana. A fost reluata cateva saptamani mai tarziu. Tanarul maestru nu implinise inca 25 de ani! In martie, acelasi an, tot la Paris, in compania pianistica a lui Richard Strauss insusi, Enescu prezinta Sonata pentru vioara si pian a maestrului bavarez.

In plan componistic, momentul supremei consacrari pariziene se petrece cateva luni mai tarziu. In premiera mondiala, sub conducerea autorului, este prezentat celebrul “Dixtuor” pentru instrumente de suflat, lucrare fundamentala in literatura genului. Alaturi de “Octuor”-ul pentru corzi, scris cu cativa ani in urma, “Dixtuor”-ul inaugureaza orientarea neoclasica a unei parti a muzicii franceze, a celei europene a inceputului de secol. La trecerea unui secol de atunci, momentul a fost evocat cu putin timp in urma prin reluarea in concert – tot la Paris – a acestei capodopere, cu participarea formatiei de suflatori a Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, un ansamblu de tineri muzicieni, condusi de maestrul Vasile Ganolea. Concertul a avut loc in marea Catedrala Saint Louis des Invalides, din centrul capitalei franceze, in prezenta unui numeros si entuziast public, sosit sa-i intampine pe muzicienii romani, sa omagieze astfel succese definitorii ale spiritualitatii romanesti. Au mai fost prezentate in concert “Dansurile romanesti” de Bela Bartok, precum si alte creatii ale literaturii enesciene, actualizate cu participarea sopranei Irina Iordachescu, a violonistei Cristina Ganolea, a flautistului Adrian Buciu.
Un alt concert cuprinzand lucrari enesciene a fost sustinut in Sala “Andre Marchal”, cu participarea pianistei Dana Ciocarlie, a violonistului american Jason Meyer, insotit de pianista Alina Pavalache – un simpozion la care am avut onoarea sa particip in compania violonistului Serge Blanc, vechi colaborator al lui George Enescu, a lui Alain Cophignon – autor al unei monografii enesciene, aparute la prestigioasa editura “Fayard”, in urma cu cateva luni, a profesorilor Anne Penesco si Grigore Bargauanu. Daca adaugam lansarea dupa cinci decenii a unei noi editii a celebrelor “Amintiri…”, consemnate de marele critic muzical Bernard Gavoty, la editura “Krynos”, colectia “Domaine roumaine”, toate constituie impreuna un efort firesc, cu totul salutar, sustinut de Institutul Cultural Roman, pentru etalarea in concert international a valorilor spiritualitatii noastre, de stralucita pregnanta. Este de mentionat faptul ca zilele muzicale enesciene la Paris s-au bucurat de sustinerea prestigioasei asociatii “Forumul institutelor culturale straine”, FICEP, din capitala Frantei, sub genericul “Creatori de pretutindeni”: o saptamana de manifestari menite a facilita cunoasterea diferitelor culturi ce se intalnesc la Paris, sub semnul alteritatii, al respectului valorilor umaniste, etalate in planul culturii.

Cele mai citite

Un iranian cu mandat de arestare în Emiratele Arabe Unite este protejat de …DIICOT

La ora actuală, serviciile de informații de la noi sunt în alertă pentru că un cetățean iranian care a escrocat băncile din Emiratele...

Minciuna care scoate Generația Z în stradă

Tămbălăul generației Z de la Tbilisi, capitala statului Georgia din Caucaz, e un caz-școală despre cum acționează serviciile secrete străine într-o țară cu democrație...

Noua fiță masonică: Sarmale la …roabă!

Așa zișii masoni grupați, în Marea Lojă Națională a României condusă, în scripte, de preotul Cătălin Tohăneanu, dar, în realitate, de plagiatorul Radu...
Ultima oră
Pe aceeași temă