20.6 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialMetroul bucureştean se infundă în subteranele contractuale.

Metroul bucureştean se infundă în subteranele contractuale.

Ministerul Transporturilor a propus firmelor care construiesc tronsonul de metrou Drumul Taberei  Eroilor, respectiv Max Boegl-Astaldi, schimbarea sursei de finanţare pentru proiect, respectiv înlocuirea banilor alocaţi dintr-un împrumut acordat de Banca Europeană de Investiţii, împreună cu bugetul de stat, cu finanţări venite de la Comisia Europeană (CE), în cadrul viitorului Programului Operaţional Sectorial de Transporturi 2014-2020 (POS-T).

 

Potrivit declaraţiilor făcute miercuri de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, schimbarea nu este formală. Contractele semnate cu constructorii vor trebui modificate , în conformitate cu cerineţe CE. Dacă acum se permit cu lejeritate majorări ale valorilor contractuale, odată trecut contractul de construire pe fonduri CE, majorări acordate cu largheţe nu vor mai foi permise. Dealtfel oficiali din cadrul ministerului afimă că, deşi au câştigat contractul pe baza preţurilor mai mici solicitate, Max Boegl şiAstaldi au avut grijă să ceară ulterior majorări importante ale valorii contractului argumentate prin inflaţie  (numite ordine de variaţie). Totodată schimbarea sursei de finanţare presupune şi o respectare mai precisă a termelor de execuţie

Constructorii nu şi-au exprimat încă acordul. Ministrul Fenechiu nu are soluţii pentru varianata în care ei nu vor fi de acord. Intrebat ce se va întâmpla în ipoteza dezacordului, Fenechiu a comentat senin ” dacă nu (vor fi de acord – n.red.), nu”. Acordul Comisiei Europene privind includerea magistralei 5 de metrou în POS-T 2014-2020 a avut loc cu mai bine de o lună în urmă şi este de neînţeles de ce constructorii şli ministerul nu au clarificat situaţia în perioada scursă. Micşorarea alocărilor bugetare până aproape de zero şi încetinirea accentuată a ritmului de execuţie a lucrărilor începând de anul trecut afeetează sute de mii de locuitori din cartierul Drumul Taberei sau automobiliştii ce circulă în zona Drumul Taberei, Răzoare, Cotroceni, Eroilor. Pe kilometri întregi au fost introduse restricţii de circulaţie, deviaţii ale traficului, iar carosabilul a fost îngustat. Apar zilnic, la orele de vârf, blocaje de circulaţie. Deasemenea circulaţia pietonilor este îngreunată de trotuarele îngustate, pline de praf şi noroi, de materialele de construcţie depozitate.

 

 

Totodată ministrul Fenechiu a anunţat opoziţia sa faţă de linia de metrou Bucureşti Aeroport Otopeni care urma să fie finanţată dintr-un credit guvernamental acordat de Japonia. Fenechiu spune că lucrarea, cu o valoare estimată de 1,2 miliarde euro, nu va fi cu uşurinţă amortizată. De aceea el pledează pentru înlocuirea acestui proiect cu un altul, menţionat şi de alţi miniştri ai Transporturllor în trecut, dar nerealizat, ce prespune continuarea liniei de cale ferată din zona haltei Otopeni până într-un viitor terminal ce va fi construit la aeroport.”Nu cred că va fi eficientă (linia de metrou spre Otopeni), numărul maxim de pasageri transportaţi va fi cel mult egal cu cel al aeroportului şi de 80 de ori mai mic decât pe restul reţelei Metrorex. Voi propune înlocuirea cu o linie supraterană”, spune Fenechiu. Aeroportul Otopeni înregistrează anual un număr de aproximativ 5 milioane de pasageri. La un preţ al călătoriei de 2 lei veniturile aduse de noua relaţie de transport ar fi de 10 milioane de lei. In realitate, ele ar fi mult mai mari deoarece linia ar fi folosită şi de locuitorii zonei limitrofe a Capitalei lipsiţi acum de metrou, de cei ai oraşului Otopeni dar şi angajaţii numeroaselor firme din bazinul de colectare al noii linii.

 

Disponibilizaţi mai de voie, mai de nevoie la societăţile CFR

 

Ministrul spune că viitoarele disponibilizări la societăţile de cale ferată  vor avea loc benevol. De folos este ordonanţa 36 dată de guvernul Ponta şi care prevede că persoanele disponibilizate de la companii de stat vor primi indemnizaţie de şomaj, venit lunar de completare şi plăţi compensatorii. ”Pentru mine este un obiectiv să nu dăm niciun om afară şi să rămână fara venituri. Restructurările se vor face în special voluntar. Deja le-am cerut celor de la CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă să vină cu propuneri de hotărâri de Guvern pentru aplicarea Ordonanţei 36 la fiecare din aceste instituţii, pe un număr de angajaţi pe care dumnealor îi consideră necesari a fi disponibilizaţi, şi din ceea ce am înţeles există foarte mulţi care s-au înscris deja, adică şi-ar dori să beneficieze de prevederile Ordonanţei 36. În acest mod facem restructurare”, a spus ministrul Transporturilor. Întrebat ce înseamnă “foarte mulţi”, Fenechiu a afirmat că sunt “mii”.

Cele mai citite

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...

Gabriela Firea promite aeroportul București Sud

Gabriela Firea, candidatul PSD la funcția de primar general al Capitalei, promite că va construi aeroportul București Sud, în cazul în care va fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă