4.4 C
București
vineri, 21 ianuarie 2022
AcasăSpecialMeteorologii îi contrazic pe ceferişti. Centura feroviară e gata la termen. Dacă...

Meteorologii îi contrazic pe ceferişti. Centura feroviară e gata la termen. Dacă e cald în ianuarie

Proiectul ministrului Transporturilor Sorin Buşe de introducere a trenurilor de călători pe centura feroviară a Bucureştiului va fi dus la bun sfârşit la termen doar dacă în toiul iernii nu va ninge şi dacă vor fi temperaturi de primăvară.

„România liberă” a dezvăluit la începutul săptămânii cum un proiect anunţat cu surle şi trâmbiţe de ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, bate pasul pe loc, iar pe centura feroviară a Capitalei nu s-a turnat niciun cancioc de ciment pentru construc-ţia peroanelor şi a pasarelelor necesare introducerii trenurilor de călători.

Într-un final, conducerea CFR SA, gestionara infra-structurii feroviare din România, a răspuns întrebărilor adresate de noi în legătură cu acest proiect şi susţine că el este în grafic. „Realizarea acestei investiţii presupune parcurgerea tuturor etapelor de proiectare, obţinere avize, aprobare documentaţii şi execuţie lucrări. În perioada scursă de la lansarea anunţului privind această investiţie şi până în prezent s-a acţionat pentru corelarea soluţiilor tehnice în etapele premergătoare elaborării documentaţiilor de specialitate pentru execuţia lucrărilor, investiţia fiind în faza de elaborare documentaţie tehnico–economică”, se arată în răspunsul companiei feroviare de stat. 

Amplasamentele -peroanelor au fost schimbate

Oficialii CFR au precizat că până în momentul de faţă au fost făcute planuri de situaţie cu amplasamentele peroanelor, în varianta iniţială. Apoi, o comisie formată din reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, CNAIR, Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Bucureşti, IGPR – Direcţia Rutieră, CFR SA şi Sucursalei Regionale de Căi Ferate (SRCF) Bucureşti a luat centura la pas. Cu acest prilej s-au cerut modificări ale amplasamentelor peroanelor în punctele de oprire Autostrada A1, Domneşti, Bragadiru, Măgurele şi amenajarea de pasarele pietonale la PO Autostrada A1, Domneşti şi Laser Măgurele. 

În plus, au fost transportate şi depozitate în gările Bucureşti Vest şi Vârteju, de pe Centura de vest a Capitalei, 400 de prefabricate de beton pentru peroane. „Toate etapele parcurse (mai sus enumerate) respectă graficul de eşalonare a activităţilor necesare realizării investiţiei, cu termen de finalizare februarie 2017. Conform aceluiaşi grafic, începerea execuţiei lucrărilor feroviare este programată în săptămâna a 3-a din luna ianuarie 2017”, se mai arată în răspunsul CFR.

În ceea ce priveşte însă posibilitatea ca investiţia să fie gata la termen, oficialii companiei feroviare precizează că acest lucru este condiţionat de absenţa ninsorii şi de o temperatură minimă care să nu coboare sub +5ºC. 

Mediile climatologice multianuale furnizate de ANM

Puţine şanse, dacă este să ţinem seama de constatările meteorologilor. La solicitarea „României libere”, Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a transmis că în intervalul 21-31 ianuarie (adică atunci când lucrările feroviare ar trebui să fie în toi) temperatura medie consemnată în perioada 1981-2010 a fost de –1,1 grade, cantitatea de precipitaţii de 12,8 l/mp, iar grosimea medie a stratului de zăpadă de 5,2 cm.

Nici pentru prima parte a lunii februarie observaţiile meteorologice multianuale nu sunt mai îmbucurătoare pentru eventualitatea unor lucrări de construcţie. Datele furnizate de meteorologul Nina Băghină de la ANM pentru judeţul Ilfov indică următoarele medii multianuale în perioada 1-10 februarie: temperatura medie – minus 0,2 grade, cantitatea medie de precipitaţii – 9,5 litri pe metrul pătrat şi grosimea medie a stratului de zăpadă – 5,5 centimetri. 

Ideea introducerii de trenuri la intervale regulate pe centura feroviară a Bucureştiului, lansată iniţial în 2008 de Ludovic Orban, a fost repusă pe tapet în luna octombrie a acestui an de actualul ocupant al fotoliului de ministru al Transporturilor, Sorin Bușe.

Au fost stabilite atât costuri, cât și termene pentru realizarea, în etape, a pro-iectului. Prima etapă, care, potrivit promisiunilor ministrului, ar trebui să devină realitate la 1 februarie, presupune introducerea de trenuri la un interval de 15 minute pe tronsoanele Gara Progresul-Gara de Nord și Gara de Nord-Pantelimon.

Beneficiază şi ilfovenii, şi corporatiştii

La punctele de oprire ur-mea-ză să fie amenajate peroane de către CFR SA, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) trebuie să monteze pasarele pietonale, pentru a se putea traversa în siguranţă Șoseaua de Centură. În total, vor fi 30 de kilometri și 16 stații, din care șapte există deja. Pentru a se evita timpul pierdut cu licitaţiile și inevitabilele contestaţii, pe acest traseu urmau să fie făcute de către CFR SA investiţii în regie proprie, pentru eliminarea unor restricţii de viteză și pentru amenajarea noilor puncte de oprire. Proiectul nici nu costă mult – în total, aproximativ 200.000 de euro, iar el le va fi util atât celor din localităţile limitrofe Bucureştiului, cum ar fi Jilava, Măgurele, Bragadiru, Chiajna sau Pantelimon, cât şi corporatiştilor din Pipera şi Băneasa.

După cum arată însă lucrurile, să ne bucurăm dacă măcar la vară va fi gata această investiţie.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă