13.2 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăSpecialMarea Neagră, marea rablelor

Marea Neagră, marea rablelor

Nici o navă controlată de sindicalişti şi autorităţi în ultimele zile nu era mai nouă de zece ani.

Marea Neagră este o mare extrem de periculoasă pentru marinari. Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România, Adrian Mihălcioiu, coordonator al acestor verificări în România, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că au fost controlate 29 de nave, care se aflau în porturile maritime în perioada 13-15 mai, atunci când a avut loc această inspecţie, iar 22 dintre acestea au primit avertisment din cauza unor nereguli. ”Avertismentele au fost acordate pentru 22 de nave, şapte nu au primit avertismente. Avertismente au fost date pentru una sau mai multe probleme. Cea mai gravă – şapte navigatori ale căror certificate sunt suspecte de a nu fi reale. De asemenea, 20 de nave nu aveau contracte colective, 19 nave aveau salarii sub cel minim, patru nave nu aveau nici o formă de contract, şapte nave aveau probleme cu echipamentele de protecţie a muncii. Am găsit bucătari fără haine corespunzătoare, fără bonetă, navigatori care lucrau fără mănuşi, fără bocanci, în şlapi, fără salopete, îmbrăcaţi cu cămăşi”, a afirmat Adrian Mihălcioiu.

El a mai spus că alte două nave înregistrau întârzieri la plata navigatorilor între două şi trei luni, dar situaţia aceasta este pe cale să se rezolve. De asemenea, o navă a fost reţinută de autorităţile portuare pentru că avea documente expirate, dar a putut pleca după ce şi-a reînnoit actele. Echipele de control au mai descoperit că majoritatea navelor aflate în porturile maritime româneşti aveau peste 20 de ani de când fuseseră construite, iar după această perioadă armatorii se gândesc să le înlocuiască. ”Am găsit o navă de 49 de ani. Sub 10 ani nu era nici o navă, între 10-20 ani erau 14 la sută, între 20-30 de ani – 31 la sută, iar peste 40 de ani- 14 la sută. După vârsta navelor, ne dăm seama şi de problemele care pot exista aici.

Deci, în principal flotele sunt ţinute 20 de ani. Peste 20 de ani până în 30, armatorii se gândesc să facă ceva cu ele”, a explicat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Din cei 336 de navigatori de la bordul celor 29 de nave, 146 erau sirieni, 60 filipinezi, 47 egipteni, iar 37 erau români. Adrian Mihălcioiu a precizat că doar 13 la sută din navigatori erau europeni. ”Nu prea avem loc pe aceste nave, aceste nave sunt în general atribuite non-europenilor, acelor categorii de navigatori care acceptă orice fel de condiţie”, a mai spus Mihălcioiu.

Pierderi de vieţi

„Marea Neagră este o mare periculoasă, este un loc de muncă foarte periculos, cred că cel mai periculos din lume la ora asta, exceptând zonele cu piraterie, zonele cu probleme: Somalia, Nigeria, sau zonele de război. Este o zonă unde nave care vin de pe Dunăre şi merg pe mare se scufundă, sunt pierderi de vieţi omeneşti, accidente de muncă, oameni necalificaţi, care sunt luaţi pentru bani puţini şi care pot produce accidente de muncă extraordinar de mari, cu pierderi de vieţi omeneşti”. Adrian Mihălcioiu, preşedintele SLN.

Cele mai citite

Infografic FES România: Evoluția încrederii românilor în Uniunea Europeană, în contextul alegerilor europarlamentare

Monitorul Social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, a publicat un infografic cu privire la încrederea românilor în Uniunea Europeană cu ocazia Zilei Europei, înainte de...

O anvelopă a unui avion Boeing 737 a explodat la aterizarea pe un aeroport din sudul Turciei

O anvelopă din faţă a unui avion Boeing 737 al Corendon Airlines a explodat joi la aterizare pe un aeroport din sudul Turciei, a...

Noul director sportiv al Rapidului, primele declarații după instalarea în funcție

Daniel Sandu, noul director sportiv al Rapidului, a declarat că gruparea giuleşteană este un club solid din punct de vedere financiar şi că nu...
Ultima oră
Pe aceeași temă