11 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialFOTO. Test Drive Renault Zoe: citadină SF cu un caracter de compactă...

FOTO. Test Drive Renault Zoe: citadină SF cu un caracter de compactă și zero emisii

Renault Zoe, model disponibil și pe piața din România, la un preț de pornire de 20.900 euro, fără deducerile guvernamentale, este o opțiune potrivită pentru cei care vor să facă pasul spre propulsia viitorului, electrică.

Pe o piață românească a vehiculelor electrice destul de restrânsă un nou model este de așteptat să stârnească noi valuri. În timp ce principala atracție la un vehicul electric rămâne costul redus de deplasare, Zoe este mai de grabă o poveste despre repetițiile pe care lumea auto le face în așteptarea marelui event – lansarea unei mașini electrice cu autonomie decentă, pregătită să concureze cu motoarele termice și să cucerească șoferii. Iar Zoe este un pas înspre acea direcție.

Date tehnice ale mașinii de Test Drive: Z.E. 65 kW (88 CP) / 220 Nm de pe loc; baterie Li-ion (încărcare de la 9 h – 30 min), consum oficial 146 Wh/h; autonomie 210 km; viteză maximă 135 km/h; 0-100 km/h în 13,5 s; transmisie automată. Acestea sunt totodată specificațiile ambelor variante de echipare, Life sau Zen, modelul având disponibil un singur propulsor.

Cu Zoe, în împrejurimile Bucureștiului

Limbajul lui Zoe ar putea fi unul necunoscut pentru majoritatea șoferilor care nu au călcat într-o mașină electrică, însă este unul ușor de învățat încă de la prima urcare la volan. Probabil pentru un începător condusul ar fi mult mai ușor de învățat, în timp ce pentru un șofer cu experiență, învățat cu motoare de peste 100 CP, propulsorul și-ar putea arăta limitele într-un drum până la munte, mai ales că stațiile de alimentare pentru electrice sunt inexistente, iar la o priză convențională (de 220) ar putea dura și câteva ore alimentarea.

Citește și Noul Renault Zoe, lansat în România. Care sunt costurile pentru modelul electric

Testul României libere s-a desfășurat doar pe ruta complex Băneasa – zona Corbeanca, după cum urmează:

Primul contact cu Zoe, la nivelul vizual, rămâne unul plăcut. Mașina are forme care îmbină caracterul practic cu o oarecare eleganță pe care modelele franțuzești o respiră. Materialele de calitate de la interior, cu excepția unor plastice, continuă impresia lăsată la exterior. Însă distracția începe abia după pornirea mașinii, desigur fără cheie.

Sistemul Start Engine ar putea lăsa impresia că îți oferă un start rapid. Însă mai trebuie, o dată ce este coborâtă frâna de mână, apăsată frâna de picior în timp ce maneta de pe consolă se aduce la punctul de pornire. Nu este chiar atât de complicat precum pare. O dată ce este călcată accelerația cuplul mare oferit de propulsia electrică își intră în rol, iar mașina lasă puțin impresia de karting (nu la fel de mult precum Twizy)…amintirile copilăriei pentru unii.

O dată intrată în trafic comportamentul este unul care te poate entuziasma cu ușurință, având în vedere că vorbim despre o citadină cu doar 88 CP. Mașina rămâne foarte dinamică până la viteze de 100 km/h, comportamentul fiind asemănător cu al unei compacte, iar singurul zgomot al motorului pare desprins din Star Trek. De altefel accelerația se simte puțin mai vioaie decât ceea ce ar anunța cifrele oficiale de 13,5 s până la 100 km/h. Acest lucru ar putea apărea și în urma faptului că în lipsa unui motor mai zgomotos diferența între 40 și 80 km/h este insesizabilă. Limitele încep să se simtă la viteze mai mari – oricum nu poți depăși 135 km/h. Însă un plus important al mașinii rămâne stabilitatea.

Consumul este și el unul acceptabil, însă dincolo de costuri, de până la zece ori mai mici față de un motor termic, emisiile de CO2 sunt zero. Consumul de curent a fost de 17 Wh/100 km, în regim de oraș, nu cu mult față de cel anunțat oficial. Astfel 100 km parcurși în oraș au notă de pălată, eventual pe factura de la curent, care vine acasă, circa 6-6,5 lei. Însă la aceste costuri se adaugă și chiria lunară a bateriei, astfel că deși proprietarul va scoate din buzunar de 8-10 ori mai puțini bani pentru alimentare, el va achita minim 79 euro lunar, bani în schimbul cărora Renault îi asigura asistență pentru baterie.

Zoe rămâne o mașină de oraș, chiar dacă datorită comportamentului său rutier ar putea fi condusă și la drumuri mai lungi. Dincolo de autonomia, care în condiții reale de trafic ar putea coborî la circa 150 km, modelul are un habitaclu cu dimensiuni destul de reduse, de altfel normal pentru o mașină de clasă mică. Mai mult spațiu pentru picioare, în spate, ar fi fost benefic, în timp ce pentru șofer poziția de condus este poate puțin prea înaltă.

Dotările sale de care are parte, precum sistemul multimedia sau cel de climatizare și control al compoziției aerului, sunt însă alte atuuri pe care mașina le are atunci când clienului îi este cerut un preț asemănător cu al unui SUV. Totuși din cei 20.900 euro clientul va plăti mai puțin după ce va fi scăzută contribuția guvernului, care în viitor ar putea ajunge la peste 6000 euro. În plus Zoe rămâne o mașină destinată celor care nu o vor privi ca pe o sursă de economisire (costurile la 1000 km lunar fiind similare cu cele ale unei mașini convenționale, după adăugarea chiriei), ci ca pe un model care în viitor ar putea stabili norma în industria auto.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă